کدخبر: 18185

قلیون چیست؟ فواید و معایب قلیان برای سلامتی

 

 

حقه معروف به قلیان در اکثر کشورهای خاورمیانه دستگاهی است که از شیشه ساخته می شود و می توانید از طریق لوله سیگار بکشید. قلیان که منشا آن مصر و سایر نقاط خاورمیانه است، اکنون در سراسر جهان محبوب است و اغلب در کافه ها و رستوران های خاص خاورمیانه یافت می شود.

اولین قلیان ها در مد و سبکی که امروزه می شناسیم در قرن شانزدهم هند ساخته شد. گفته می شود اولین استفاده شناخته شده از قلیان در شهر فاتح پور سیکری بوده است، جایی که در اواسط دهه 1500 برای اولین بار تنباکو به این منطقه وارد شد. تنباکو به سرعت در میان اشراف محبوب شد، اما آنها به روش جدیدی برای کشیدن آن نیاز داشتند.

وارد تولید شیشه شوید، مهارتی که از طریق شرکت بریتانیایی هند شرقی در هند رواج یافت. افزایش استفاده از این ماده باعث شد تا حکیم ابوالفتح گیلانی، پزشک اکبر، پایه ای شیشه ای پر از آب بسازد که از طریق آن دود را می توان تصفیه کرد. طبق اسناد، این اولین قلیان بود و حکیم ابوالفتح گیلانی اولین کسی بود که آن را اختراع کرد.

با این حال، کشیدن تنباکو قلیان همچنان به عنوان یک سرگرمی برای اشراف تلقی می شد.

گسترش دور و دراز

طولی نکشید که این اختراع گسترش یافت. در قرن هفدهم، کشیدن قلیان در فرهنگ ایرانی جا افتاد، جایی که مردم محلی از برگ های تنباکوی قوی تری به نام عجمی استفاده می کردند. تفاوت ها فقط در تنباکوی قلیان یافت نشد . تنوع تکنیک‌های نجاری به معنای تغییر سبک و طرح قلیان در فرهنگ ایرانی از هندی بود. 

قلیان یا به فارسی نرگیله نیز برای مردم با هر نوع معیشت و نه فقط اعیان و اشراف، رواج داشت و در دسترس بود. این امر، همراه با تغییراتی در سبک و طراحی، تولد صنعت قلیان را به شکلی که امروز می شناسیم شکل داد.

در امارات، رستوران‌ها و کافه‌های زیادی قلیان می‌دهند. چیزی که قلیان را منحصر به فرد می کند این است که به تنباکو محدود نمی شود. می‌توانید مواد طبیعی مانند میوه‌ها، مایعات مبتنی بر آب، برگ‌های نعناع و سایر مواد معطر را سیگار بکشید و استنشاق کنید.

اگرچه این ممکن است گزینه بهتری نسبت به سیگار کشیدن به نظر برسد، اما قلیان خطرات بالقوه ای برای سلامتی و جامعه دارد. این سوال که آیا قلیان برای سلامتی شما و همچنین برای عموم جامعه مفید است یا بد، مدتهاست مورد بحث بوده است.

با این اوصاف، بیایید سعی کنیم مزایا و معایب قلیان را بشکنیم و نظر خود را در مورد آن شکل دهیم.

 

نکات مثبت قلیان

  • جایگزینی برای سیگار قلیان همیشه در خاورمیانه محبوب تر از سیگار بوده است. زیرا نسبت به سیگارهای معمولی بسیار سالم‌تر و کم ضررتر هستند. این به این دلیل است که قلیان حاوی سموم و مواد شیمیایی مضر کمتری نسبت به سیگارهای سنتی است. با این حال، هشدار داده می شود که حتی اگر این یک واقعیت باشد، قلیان و سیگارهای الکترونیکی، قلیون شارژی ها همچنان ناسالم هستند، می توانند عوارض بسیاری برای سلامتی شما ایجاد کنند و به طور کلی سیگار کشیدن هرگز چیز خوبی نیست.
  • به آرامش شما کمک می کند . از آنجایی که قلیان همچنان حاوی تنباکو است، نیکوتین موجود در آن به شما کمک می کند تا احساس آرامش کنید و همچنین خیالتان را راحت می کند. قلیان معمولاً بعد از صرف غذا یا هنگام گفتگو با دیگران استفاده می شود. مزیت استفاده از قلیان برای آرامش در مقایسه با کشیدن یک سیگار معمولی این است که مواد شیمیایی و سموم کمتر آن به این معنی است که سلامت شما به این سرعت خراب نمی شود.
  • رایحه تمیزتر از آنجایی که اکثر قلیان ها در خاورمیانه و همچنین خارج از کشور دارای آب میوه و اسانس هستند، رایحه بسیار مطبوع تر از دود سیگار معمولی است. از آنجایی که سموم کمتری نسبت به یک سیگار معمولی دارد، بوی آن کمتر تهاجمی است و حتی ممکن است به عنوان شیرینی از بین برود. اگرچه دود  قلیان نیز نگران کننده است، اما ضرر آن بسیار کمتر از سیگارهای تنباکو معمولی است.

معایب قلیان

خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها

  •  کشیدن قلیان خطرات پزشکی مشابهی با کشیدن سیگار دارد. خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان دهان، بیماری قلبی و آمفیزم در افرادی که قلیان می‌کشند مانند سیگاری‌ها بیشتر است.پ
  • عوارض عملکرد ریه ، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و برونشیت .
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، مانند بیماری قلبی و حمله قلبی .
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان ، به ویژه سرطان ریه، گلو و دهان .
  • پیری زودرس پوست ، زیرا سیگار کشیدن می تواند میزان اکسیژنی را که به پوست می رسد کاهش دهد.
  • افزایش خطر بیماری های عفونی مانند مونونوکلئوز و تبخال دهان .

قلیان

 

وابستگی به نیکوتین

  • نیکوتین ماده اعتیادآور سیگار است. در حالی که ممکن است فکر کنید با مصرف دود قلیان به جای آن از مصرف این ماده مضر دوری می‌کنید، اما اینطور نیست. کشیدن قلیان تقریباً به اندازه سیگار حاوی دود نیکوتین است که سیگاری ها را مانند دود سیگار در معرض خطر وابستگی به تنباکو قرار می دهد.

خطر ابتلا به بیماری های عفونی

  • بعضی افراد فکر میکنند که کشیدن قلیان باعث ایجاد سرماخوردگی یا ویروس نمی شود، و می تواند به دفع آنها کمک کند. IQ دندانپزشکی نشان می دهد که رسم انتقال شلنگ از فردی به فرد دیگر در محیط های اجتماعی قلیان مانند بارها یا سالن ها، افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های عفونی و حتی بیماری هایی مانند تبخال دهان قرار می دهد. این خطر را می توان با استفاده از قلیان های پلاستیکی یکبار مصرف و خرید قلیان شیشه ای به حداقل رساند.
  • عادات بد را شکل می دهد. اگر به دنبال ترک اعتیاد به سیگار هستید، کشیدن قلیان ممکن است گامی در مسیر درست باشد. با این حال، این بهترین ایده نیست. از آنجایی که قلیان از نظر فنی همان ضررات سیگار را دارد عادت های بد سیگار کشیدن از بین نمی روند. ممکن است از نظر روحی احساس بهتری داشته باشید، اما همان ضرر سیگار را برای سلامتی شما خواهد داشت.
  • اعتیاد به نیکوتین . اکثر قلیان هنوز هم حاوی تنباکو هستند. نیکوتین محرک موجود در تنباکو است که باعث اعتیاد می شود. اگرچه می تواند به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید و "احساس خوبی" به شما بدهد، لزوماً کمتر سیگار نخواهید کشید. در واقع، حتی ممکن است شما را به ادامه کشیدن سیگار تشویق کند. برخی از مردم بر این باورند که محتوای آب موجود در قلیان در واقع می تواند نیکوتین را قبل از رسیدن به شما جذب کند، اما تمام نیکوتین جذب نمی شود و بنابراین همچنان بر سلامت شما تأثیر می گذارد.
  • برای ریه های شما مضر است. اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که قلیان و قلیون شارژی گزینه های سالم تری برای سلامتی شما هستند، اما همچنان حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که در صورت استنشاق می توانند به ریه های شما آسیب برسانند. بسته به نوع قلیان و محتوایی که استنشاق می کنید، سموم مضر همیشه باید در نظر گرفته شوند. به طور متوسط ​​جلسه قلیان کشیدن معمولاً تا یک ساعت طول می کشد، و چندین نوع تحقیقات نشان داده اند که در این مدت می توانید همان مقدار دود را استنشاق کنید که از بیش از 100 نخ سیگار.

یادت باشه

مزایا و معایب قلیان

چه تصمیم به استفاده از قلیان برای خود داشته باشید یا نه، باید از خطرات احتمالی آن برای سلامتی خود آگاه باشید. به خصوص اگر قبلاً سیگار یا سایر مواد مضر مصرف کرده اید، بهتر است از قلیان خودداری کنید.

اگر از بیماری های خاصی رنج می برید، ممکن است بهتر باشد قبل از امتحان قلیان، با پزشک متخصص مشورت کنید. اگر دیابت، سرطان ریه، بیماری قلبی یا سایر مشکلات سلامتی دارید، ممکن است ایده خوبی نباشد.

قبل از خرید قلیان، سعی کنید جایگزین های دیگری پیدا کنید که می تواند برای شما لذت یا رضایت به ارمغان بیاورد. شاید یک فنجان قهوه یا چای بعد از شام راه حل بهتری برای شما باشد. قلیان در حد اعتدال و استفاده از مواد مناسب باید برای سلامتی شما مفید باشد. موبکوپلاس فروشنده انواع قلیون، قلیان شارژی و خرید ویپ در ایران

 

ارسال نظر: