کدخبر: 18332

آشنایی با موتورخانه و اجزای آن

 

 

یکی از حوزه های مهم در تاسیسات ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان است. موتورخانه در اصل مهم ترین و اصلی ترین قسمت سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان به حساب می اید که عملکردی بسیار شبیه به قلب بدن موجودات زنده را دارد.

همان گونه که قلب در واقع وظیفه پمپاژ خون در بدن را به عهده دارد و خون را با فشار زیادی به تمام نقاط بدن می فرستد. موتورخانه نیز به عنوان قلب تاسیسات ساختمان، آب سرد یا گرم را که بستگی به فرایند سرمایش یا گرمایش ساختمان شما دارد مانند خون به تمام قسمت های مختلف سرمایشی و گرمایشی موردنظر برای یک ساختمان می فرستد.

با توجه به این توضیحات می توان به اهمیت بسیار بالای تاسیسات گرمایشی و موتورخانه در یک سازه ساختمانی به عنوان یک مرکز کنترل کننده سیستم حرارت یا برودت ساختمان پی ببریم. با توجه به این اهمیت، باید برای طراحی و پیاده سازی موتورخانه و اجزای آن دقت و حساسیت بالایی را به خرج داد.

افراد بهترین و کاربردی ترین اجزای ممکن را با توجه به نوع کاربری و ساختمان مورد نظر انتخاب می کنند. زیرا که نوع موتورخانه به مسکونی، تجاری، صنعتی، آموزشی و یا موارد دیگر بستگی دارد.

محل موتورخانه در برخی از ساختمان ها در پایین ترین قسمت ساختمان و در ساختمان های بزرگ و غیر مسکونی بیشتر در قسمتی خارج از ساختمان است. زیرا که اجزای موتورخانه معمولا سر و صدای زیادی را در محیط ایجاد می کند. در ادامه قصد داریم شما را با تاسیسات موتورخانه و اجزای آن آشنا کنیم.

تجهیزات موتورخانه و کاربرد هرکدام از آنها

در ادامه مقاله قصد داریم تجهیزات موتورخانه و نوع کاربرد هر کدام از آنها و نقش آن در تامین گرمای مورد نیاز را بررسی کنیم.

دیگ

دیگ ها را از لحاظ جنس سازنده به دو نوع چدنی و فولادی تقسیم می کنند. معمولا از دیگ های چدنی به دلیل مقاومت پایین در برابر فشار، در منازل مسکونی یا به عبارتی دیگر در محیط هایی که نیاز به سیستم قدرتمندی نیست به کار می برند.

قیمت این نوع دیگ ها در برابر دیگ های فولادی به مراتب پایین تر است. از دیگ های فولادی به دلیل مقاومت بالا در انواع ساختمان ها به خصوص ساختمان های بزرگ به کار می برند که به تبع هزینه بالاتری را نیز دارند.

این تجهیزات همچنین از لحاظ مقاومت کاری به 3 نوع دیگ آب گرم، آب داغ و دیگ بخار طبقه بندی می شوند. دیگ های چدنی به دلیل مقاومت پایین با استفاده از سیال آب گرم کار می کنند، اما دیگ های فولادی مقاومت بالایی دارند و برای هر 3 نوع حالت آب گرم، آب داغ و بخار آب گزینه مناسبی هستند. بهترین برند دیگ، دیگ چدنی شوفاژکار می باشد که برای خرید، مشخصات و قیمت دیگ چدنی شوفاژکار می توانید به تاسیس پلاس مراجعه کنید.

مشعل

وسیله ای که در دیگ ها ایجاد حرارت می کند مشعل می گویند. معمولا سوخت مشعل ها از نوع سوخت های فسیلی و به طور ویژه بنزین، گازوئیل و گاز است که مشعل گازسوز پرکاربردترین نوع مشعل ها به حساب می آید. این تجهیزات دو نوع دمنده دار و بدون دمنده دارند که نوع دمنده دار آن از بازدهی بالاتری برخوردار است و حرارت بالاتری را نیز تولید می کند.

اما نوع بدون دمنده مشعل حرارت کمتری تولید می کند و معمولا برای محیط های کوچک تر کاربرد دارد. این مشعل در اصل شرایط احتراق که 3 عامل هوا، سوخت و جرقه است را همزمان ایجاد می کند و باعث آتش و ایجاد حرارت می شود.

معمولا دمایی که این مشعل ها به وجود می آورند از حدود 80 درجه سانتی گراد تا بیشتر از 200 درجه سانتی گراد تغییر می کند. شوفاژکار بهترین برند مشعل می باشد که برای خرید، مشخصات و قیمت مشعل شوفاژکار به تاسیس پلاس مراجعه کنید.

چیلر

در فرایند سرمایشی مربوط به موتورخانه، چیلر یا سرد کن نقش بویلر را در فرایند گرمایش ایفا می کند. این وسیله از طریق سیکل تبرید یا سرمایش، گرما را از آب دریافت و آب را خنک می سازد. آب خنک حاصل از این فرایند به چرخه سرمایش وارد می شود و در نهایت از طریق ترمینال های سرمایشی موجود در فضای داخلی ساختمان دمای محیط را کاهش می دهد.

چیلرها به صورت جذبی و تراکمی موجود هستند. در چیلر تراکمی فشار گاز توسط کمپرسور کاهش می یابد و گاز وارد کندانسور شده و سرد می شود و با از دست دادن حرارت تبدیل به مایع خواهد شد. در چیلرهای جذبی نیز همین روند صورت می گیرد فقط برای افزایش فشار گاز از روش دیگری به کار می رود.

چیلر های جذبی به دلیل این که مصرف انرژی پایینی دارند و صدای کمتری را تولید می کنند، طرفدار بیشتری دارند و بیشتر از آن ها در موتورخانه ها  استفاده می کنند. همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری چیلر های جذبی از چیلرهای تراکمس پایین تر است.

پمپ سیرکولاتور

معمولا آب داغ یا آب سرد موتورخانه ها تنها با استفاده از سیستم های انتقال آب معمولی به ترمینال های ساختمان انتقال نمی یابد، به خصوص اگر تعداد طبقه های ساختمان زیاد باشد که معمولا زمانی از موتورخانه مرکزی برای ساختمانی به کار می رود که تعداد طبقه های ساختمان بیش از 2 یا 3 طبقه باشد.

در این شرایط برای ایجاد فشار در جریان آب و انتقال آن به سمت ترمینال های گرمایشی یا سرمایشی تمام طبقه ها از پمپ استفاده می کنند. پمپ های مربوط به تاسیسات ساختمان در اندازه ها و ظرفیت های متعدی در بازار موجود هستند که با توجه به اینکه تعداد طبقه ها در ساختمان ها چقدر است می توان پمپ آب مناسبی را انتخاب کرد.

مشخصات، قیمت و خرید پمپ سیرکولاتور

منبع انبساط

آب زمانی که در دیگ موتورخانه حرارت دیده و گرم می شود منبسط خواهد شد و افزایش حجم پیدا می کند. در این حالت ممکن است به دلیل انبساطی که آب دارد، باعث ترکیدن لوله های انتقال آب می شود. برای جلوگیری از این اشتباه منبعی برای ذخیره آب در نظر گرفته می شود تا فشار زیادی به لوله های انتقال آب وارد نشود.

از طرفی دیگر زمانی که آب موجود در چرخه کاهش پیدا می کند، این منبع ها وظیفه دارند تا میزان مشخصی آب را به چرخه انتقال آب وارد کنند تا عملیات گرمایش ساختمان با مشکل روبرو نشود. برای خرید، قیمت و مشخصات منبع انبساط کلیک کنید.

 

خرید، قیمت و مشخصات منبع انبساط

لوله های انتقال دهنده

لوله های موردنیاز در سیستم گرمایش یا سرمایش موتورخانه به صورت مجزا برای آب گرم و آب سرد استفاده می شوند و تمام این لوله ها به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی عایق بندی خواهند شد. لوله های آب گرم از بویلر به سمت ترمینال های گرمایی کشیده شده اند و لوله های آب سرد از چیلر به ترمینال های سرمایی وصل کرده اند.

 برای مشاوره رایگان، احداث و راه اندازی موتورخانه با کارشناسان تاسیس پلاس تماس بگیرید.

 

ارسال نظر: