کدخبر: 18421

تغذیه برای رشد قد نوجوانان

 

 

مهمترین عامل افزایش قد، ژنتیک است و طبیعتا این عامل تحت کنترل شما نیست. پس چگونه می توانید در افزایش قد خود موثر باشید؟

در میان عوامل موثر بر قد، تغذیه می تواند عامل بسیار مهم و تعیین کننده ای باشد. داشتن تغذیه سالم و کافی به نوجوان کمک می کند تا به حداکثر ظرفیت رشد قد برسد و همچنین تغذیه نامناسب، ناکافی و اشتباه به طرق مختلف بر رشد نوجوان تأثیر منفی می گذارد.

چرا و چگونه؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا از تاثیر رژیم غذایی بر قد به شما بگوییم و همچنین بهترین برنامه غذایی برای افزایش قد نوجوانان را به شما معرفی کنیم.

 

تاثیر مواد غذایی روی افزایش قد

تغذیه چه تاثیری بر قد دارد؟ مصرف غذای مناسب و مورد نیاز نوجوان نیازهای بدن او را برآورده می کند و به او فرصت رشد کافی می دهد. به ویژه برخی ریزمغذی ها تولید هورمون رشد را تحریک می کنند و می توانند تاثیر ویژه ای در افزایش قد داشته باشند.

نه تنها مواد مغذی (مانند درشت مغذی ها و ریز مغذی ها) برای رشد کاملا ضروری هستند، بلکه مقدار غذایی که در رژیم غذایی می خورید نیز در رشد قد شما موثر است. دریافت کالری خیلی کم باعث تضعیف قدرت بدنی و ضعیف شدن رشد شما می شود. اما کالری دریافتی باید کنترل شده و متعادل باشد. زیرا مصرف بیش از حد کالری باعث چاقی می شود و چاقی یکی از عوامل کاهش تحریک هورمون رشد است.

چه غذاهایی برای افزایش قد مفید هستند؟

برای اینکه رشد شما به خوبی اتفاق بیفتد، باید مواد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • تخم مرغ
  • لبنیات
  • بادام و آجیل
  • لوبیا و حبوبات
  • ماهی
  • میوه ها

نکته: مواد غذایی بالا صرفا چند نمونه است، اگر می خواهید دسترسی کامل به بهترین مواد غذایی رشد قد داشته باشید به مقاله برای بلندی قد چه بخوریم مستر قد مراجعه کنید.

آیا رشد قد با رژیم غذایی امکان پذیر است؟

آیا غذا می تواند انسان را بلندتر کند؟ آیا این امکان با غذا وجود دارد؟ هم نه و هم بله. همانطور که گفتیم قد تا حد زیادی تحت تاثیر ژنتیک است. تغذیه خوب در طول سال های رشد می تواند به فرد کمک کند تا به پتانسیل ژنتیکی کامل خود برای قد برسد و از بدن خود در حین رشد و تکامل محافظت کند. پس اگر فرزندتان کودک یا نوجوان است یا خودتان نوجوان هستید در انتخاب یک برنامه غذایی مناسب بسیار دقت کنید تا رشد کافی رخ دهد.

توجه: پس از توقف رشد (بعد از بلوغ)، هیچ غذایی نمی تواند قد شما را افزایش دهد. حتی بهترین غذاها!

رژیم های پروتئینی برای افزایش قد

یکی از مهمترین منابع غذایی برای افزایش قد نوجوانان پروتئین است. پروتئین یک درشت مغذی است. درشت مغذی به این معنی است که بدن هر فرد برای عملکرد روزانه خود به مقادیر کافی پروتئین نیاز دارد. یکی از وظایف مهم بدن نوجوان، رشد قد است و اگر پروتئین کافی دریافت نکند، رشد او آسیب می بیند. میزان پروتئین مورد نیاز یک نوجوان در رژیم غذایی به شرح زیر است:

  • پسران نوجوان حداقل به 52 گرم در روز نیاز دارند.
  • دختران نوجوان حداقل به 46 گرم در روز نیاز دارند.

منابع پروتئین برای رشد قد نوجوانان

منابع پروتئینی زیر برای افزایش قد نوجوانان بسیار مناسب است.

  • تخم مرغ
  • سینه مرغ
  • بوقلمون
  • گوشت
  • ماهی
  • سویا
  • لنز
  • لبنیات

ویتامین ها در افزایش قد نوجوانان

علاوه بر پروتئین و سایر درشت مغذی ها، لازم است بدن شما مقدار مناسبی از ویتامین های مختلف را برای حداکثر رشد قد و رشد مناسب دریافت کند. کمبود هر یک از ویتامین های ضروری منجر به اثرات مضر بر بدن شما می شود. از جمله بیماری ها و سایر مشکلات سلامتی.

در نتیجه مصرف ویتامین های کافی برای رشد قد بسیار مهم است. برای اطمینان از اینکه بدن شما ویتامین های کافی دریافت می کند، توصیه می کنیم یک رژیم غذایی متعادل و مغذی روزانه داشته باشید. علاوه بر این، می توانید برای جذب ویتامین های بیشتری برای رشد نوجوانان به طیف وسیعی از مکمل ها متوسل شوید.

نکته: شما می توانید از شربت های ویتامین نیز استفاده کنید. می توانید روی عبارت مشاهده کلیک کنید تا دسترسی کامل به لیست شربت ها داشته باشید.

تاثیر خواب بر رشد قد

گاهی این کم خوابی تاثیری در رشد قد ندارد اما در دوران بلوغ و بزرگسالی این کم خوابی باعث اختلال در رشد قد می شود، بنابراین توجه به خواب مناسب برای افزایش قد بسیار مهم است.

اهمیت خواب به این دلیل است که میزان ترشح هورمون رشد در هنگام خواب افزایش می یابد و اگر از کمبود خواب رنج می برید، سطح هورمون رشد در شما کافی نخواهد بود و در نتیجه رشد قد شما دچار مشکل می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله آموزشی سعی کردیم شما را با نمونه تغذیه برای رشد قد نوجوانان آشنا کنیم. امیدواریم که استفاده کرده باشید.

اگر هر سوالی درباره رژیم غذایی و یا افزایش قد دارید می توانید در بخش نظرات از ما سوال کنید.

همچنین شما می توانید به سایت مستر قد مراجعه کنید تا مشاوره رایگان درباره رشد قد دریافت کنید. کافی است اینجا کلیک کنید تا به سایت مستر قد منتقل شوید.

منبع: مستر قد

 

ارسال نظر: