کدخبر: 18440

بازرسی کالا به چه منظوری انجام می گیرد؟

امروزه خرید و فروش کالا به عنوان یک صنعت مفید و پر درآمد در هر کشوری به شمار می رود که شامل بسیاری از شرکت‌ هایی می شود که خدمات مانند تدارکات بازرسی ، صدور گواهی‌ نامه، مجوز ترخیص و تائیدیه تجاری را ارائه می‌دهند.

 

در همین راستا اندازه‌گیری میزان کالا و نظارت بر کیفیت هر بسته، یک نیاز تجاری مهم و ضروری در این کسب‌ وکار به حساب می آید .که بازرسی کالا با استفاده از روش‌ ها و تکنیک ‌های مورد نیاز در این زمینه بوجود آمده اند.

توسعه ی روش ‌های مبتکرانه  در بازرسی کالا برای اندازه‌گیری کالاهای تجاری ، برای تایید اعتبار و صدور مجوز ترخیص به آسان تر شدن تجارت بین الملل کمک کرده است. که برای انجام دادن این بازرسی ها شرکت بازرسی تشکیل شده اند که تاجران می توانند با سپردن کارهای خود به این شرکت ها تجارتی درست و پر سودی را تجربه کنند.

بازرسی کالا، بخشی مهم در تجارت خارجی

2

 

بازرسی کالا از مهمترین مسائلی است که برای خریداران و واردکنندگان کالا اهمیت زیادی دارد و به این دلیل لازم است که در هنگام انجام تجارت های بین المللی به دلیل عدم اطمینان به طرف مقابل بایستی انجام شود.

گاهی اوقات امکان دارد تاجر درباره ی پایبندی کشور مبدا به تعهداتش در مورد کیفیت و کمیت کالا تردید داشته باشد. ولی یکی از کارهایی که می‌تواند در این راستا کمک ویژه ای به خریدارکالا کند و باعث شود اعتماد و امنیت او بدست آید ، فرآیند بازرسی کالا است .در این فرآیند کالای سفارش داده شده پیش از حمل و انتقال به کشور مقصد، مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد.

به این ترتیب شرکت بازرسی با بهره گیری از مکانیزم‌های خاص و با انجام نظارت و کنترل کمی و کیفی کالای خریداری شده، باعث می شود تا اندازه ی زیادی مشکلات رفع شده و اختلافات بین تاجران کمتر شود که امکان دارد تا در آینده بین خریدار و فروشنده به وجود آید. پس به همین منظور است که بازرسی کالا یکی از بخش ‌های مهم و اساسی در تجارت خارجی محسوب می شود.

در طول بازرسی کالا، بعضی فعالیت ‌ها از جمله تحویل، پرداخت، بررسی ادعاها، تنظیم مجوز ها، اطمینان از مرغوبیت کالا و جلوگیری از ورود و صدور کالای نامرغوب و غیره  مطابق گواهی بازرسی کالا،  انجام می شوند. بازرسی کالا  به طور معمول یک آزمایش و ارزیابی است که از طرف شرکت بازرسی انجام می گیرد.

در فعالیت ‌های تجاری، بازرسی کالا شامل اندازه‌گیری ‌ها و تست ‌هایی است که برای تایید ویژگی‌های خاص موجود در کالای وارداتی در نظر گرفته می‌شوند.که شرکت بازرسی بعد از انجام اندازه گیری و تست های مورد نیاز نتایج به دست آمده را به طور معمول با الزامات و استانداردهای مشخص مطابقت می دهند.در صورتی که نتایج کسب شده با استاندارد ها یکی باشد گواهی مربوط به بازرسی انجام شده صادر می شود.

بازرسی کالا امکان دارد به صورت یک بازرسی بصری صورت گیرد یا اینکه شامل فناوری‌های سنجش پیشرفته مانند تست مافوق صوت انجام گیرد که با حضور فیزیکی مستقیم یا از راه دور و یا به صورت خودکار مانند بازرسی خودکار نوری انجام می شود.

بایستی آگاه بود که برای بازرسی کالا  از روش ‌های غیر مخرب استفاده می شود تا به کالا آسیبی وارد نشود. شرکت بازرسی در مراحل بازرسی ، از استانداردهای جامع که مورد قبول در همه کشورها است استفاده می کند که این استانداردها را کمیته جهانی استاندارد یا همان (ایزو) تعیین کرده است که اغلب کشورهای جهان عضو  آن هستند.

در تجارت بین‌المللی کشور مقصد، کالا قبل از واردات  به بازرسی نیاز دارد. به همین جهت وارد کننده از شرکت بازرسی درخواست ارزیابی و بررسی می کند تا عملیات های لازم در این زمینه را انجام دهد.

بازرس شرکت بازرسی، با انجام بررسی و اندازه گیری کالا بایستی گزارشی ارائه دهد که کالاهایی که حمل  و به کشور منتقل می شوند براساس مدارک مربوطه ای هستند که از قبل ارائه شده است. پس این عملیات با عنوان بازرسی کالا در بین خریداران و فروشندگان بین المللی به کار می‌رود.

چگونگی بازرسی کالا وابسته به خواست خریداران است. بعضی از خریداران شرکت بازرسی را تنها برای بازرسی ‌های قبل از بارگیری و حمل مانند تایید کیفیت دیداری، کمیت، بسته‌بندی و علامت‌گذاری انتخاب میکنند و کارهای خود را به آنها می سپارند. برای نمونه بیشتر تولیدات مرتبط با سازندگان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی همچون لوله، اتصالات، فلنج، پیچ و مهره، شیر، پمپ و انواع تجهیزات برق و ابزار دقیق به طور معمول به شکل نهایی و قبل از حمل بازرسی می‌شوند.

ولیکن بعضی دیگر از خریداران بازرسی کالا  را برای سطحی بالاتر و در طول فرآیند تولید در کارخانه از شرکت بازرسی درخواست می دهند که معمولا بازرسی مطابق یک برنامه بازرسی و تست مورد توافق انجام می‌شود.

شرکت بازرسی با استفاده از یک بازرس امین و متعهد وظیفه دارد تا مدارک فنی ساخت و کیفیت کالا را کنترل کرده و  با محصول نهایی مطابقت دهد، زیرا امکان دارد در بیشتر موارد مراحل ساخت و آزمون‌های مربوطه، از قبل انجام شده و بازرس در آن حضور نداشته است و به این دلیل که بازرسی کالا برای  محصولات یاد شده در حین ساخت صورت نگرفته باشد به همین دلیل بازرسی کالا در این صورت بسیار حساس و دشوار خواهد بود.

بازرسی کالا در ایران

3

در ایران شرکت های بازرسی زیادی برای بازرسی کالا بوجود آمده اند که تایکو یکی از این شرکت ها است .این شرکت بازرسی برای انجام بازرسی کالا، مطابق با کیفیت و استاندارد ایران دارای  شعب و نمایندگی های بسیاری در داخل و خارج از کشور است . که با بهره مندی از بازرسان باتجربه و متخصص و کار بلد، کلیه ی فعالیت های مربوط با صدور هر نوع گواهینامه در حوزه بازرسی کالا در مبدا و مقصد را به تاجران ارائه میدهد.

بازرسی کالا در مبدا و مقصد

4

براساس قوانین سازمان ملی استاندارد ایران، از لحاظ استاندارد اجباری، کالاها به دو دسته تقسیم می شوند که در یک دسته کالا بایستی دارای استاندارد باشد و در دسته دیگر، کالاها نیازی به داشتن استاندارد نخواهند داشت.

بنابراین کالاهایی که نیازمند استاندارد اجباری هستند بایستی به صورت کیفی مورد بازرسی کالا قرار بگیرند، به این ترتیب شعبات متعدد تایکو به عنوان شرکت بازرسی که دارای استاندارد ایران در سطح جهان است امکان انجام فرآیند بازرسی کالا را  برای کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند فراهم می کند و این چنین نسبت به انجام بازرسی چه در مبدا و چه در مقصد حمل اقدام کرده  و بعد از بررسی های مربوطه، گواهینامه COI  را صادر می کند.

پس می توان گفت با انجام خدمات بازرسی کالا در کشور مبدا و قبل از حمل ، خریدار کالا می‌تواند با انتخاب یک شرکت بازرسی کننده با تجربه و معتبر، شرایطی را ایجاد کند که مشکلی ایجاد نشده یا در صورت بروز هر نوع مشکل، مدارک و شواهد کافی برای اثبات چگونگی شرایط کالا قبل از حمل در اختیار داشته باشد.

باید گفته شود که برخی از واحد های تولیدی به علت احتیاج به سریعتر انجام شدن فرآیند واردات و همچنین نیاز زودتر خطوط تولید به مواد اولیه ، بدون انجام بازرسی کالا در کشور مبدا که همان کشور تولید کننده می باشد نسبت به حمل کالا و واردات آن اقدام میکنند که در این مواقع هم بایستی قبل از اظهار کالا در گمرکات، بازرسی های لازم انجام گیرد.

به همین جهت شرکت بازرسی تایکو با در اختیار داشتن شعبات گسترده  در سراسر استان های ایران، بازرسی کالا را در مقصد را نیز مطابق استاندارد های مقرر انجام می دهد و بعد از بازرسی گواهینامه استاندارد COI را برای کالا ها صادر می کند.

منبع : شرکت بازرسی خبرگان بین المللی تهران | tie.co.ir

شماره تماس : 02174612

ارسال نظر: