کدخبر: 18453

نقش قفسه بندی انبار در دستیابی به اهداف سازمانی

در مطلب پیش رو، شرکت جهان دژ شما را با اهمیت قفسه بندی انبار در سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف تجاری و صنعتی آشنا می‌کند و دلایل آن را برمی‌شمارد.

 

در اینکه قفسه بندی انبار نظم و ترتیب را در هر سازمان و مجموعه‌ای حکمفرما می‌کند، جای هیچ‌گونه شک و بحثی نیست. اما شاید اهمیت قفسه‌بندی در پیشبرد اهداف سازمانی به درستی شناخته نشده باشد. با شرکت جهان دژ همراه باشید تا اهمیت قفسه‌بندی در دستیابی آسان‌تر به اهداف سازمانی را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل اهمیت قفسه بندی انبار برای سازمان‌ها:

همه کسانی که با تکنولوژی قفسه‌بندی آشنایی دارند، از تاثیرات قفسه‌بندی بر دسترسی آسان به کالاها و انبارگردانی آسان کالاها آگاهی دارند. اما تنها تاثیرات قفسه‌بندی انبار در استفاده آسان از کالاها و انبارگردانی آسان آنها نیست. قفسه‌بندی انبار برای مجموعه‌های خصوصی و دولتی، و همچنین برای واحدهای تولیدی و صنعتی اهمیت بسیاری دارد که بد نیست به بررسی آن بپردازیم.

از مهم‌ترین دلایل اهمیت قفسه‌بندی باید به موارد مختلفی اشاره کنیم:

1- قفسه بندی انبار باعث صرفه‌جویی در وقت کارکنان مجموعه می‌شود:

تصور کنید کالایی باید در قفسه‌های فروشگاه قرار گیرد یا برای خریدار فرستاده شود، اما پیدا کردن آن از میان مجموعه کالاها کاری سخت و زمان‌بر باشد. شاید هم باید یک قطعه صنعتی در یک کارخانه تعویض شود، اما جای مشخصی در قفسه‌بندی برای آن در نظر گرفته نشده باشد.

اختصاص دادن زمانی برای گشتن به دنبال این کالاها، وقت کارکنان را در سازمان یا مجموعه زیر نظر شما به هدر می‌دهد. اما پیدا کردن کالاها در انبار قفسه‌بندی شده، چه برای فروش و چه برای استفاده در کارخانه یا مجموعه زیر نظر شما کاری آسان است.

2- قفسه بندی انبار انرژی کارکنان سازمان را بیهوده به هدر نمی‌دهد:

توجه داشته باشید که کارکنان هر شرکتی همواره می‌توانند به کاری مفید مشغول باشند که در راستای اهداف سازمانی باشد. شاید در نگاه اول صرف وقت کارگران و کارمندان به دنبال کالاها و تجهیزات، و بلند کردن آنها به‌وسیلۀ نیروهای انسانی، امری طبیعی به نظر برسد. اما توجه داشته باشید که یک کالای سنگین را می‌توان با یک دستگاه لیفتراک، به آسانی جابه‌جا کرد و نیازی به نیروی انسانی باربر ندارد.

جست‌وجو به دنبال کالاها و تجهیزات، و بلند کردن آنها با نیروی انسانی وقت و انرژی کارکنان را هدر می‌دهد. کارکنانی که می‌توانند به کاری مفیدتر، در راستای هدف‌های سازمانی مشغول باشند. به این ترتیب قفسه‌بندی انبار انرژی کارکنان شما را هم بیهوده هدر نمی‌دهد.

8

3- قفسه بندی انبار از نظر اقتصادی به نفع سازمان‌ها است:

برای بررسی اقتصادی بودن قفسه‌بندی کالاها در انبار باید توجه شما را به موارد مختلفی جلب کنیم:

* قفسه‌بندی انبار سلامت کالاها را تضمین می‌کند:

روی هم قرار گرفتن کالاهای سنگین یکی از مهم‌ترین راه‌های آسیب زدن به آنها است. همچنین قرارگیری کالا و تجهیزات در جای بد و نامناسب، مانند زمین دارای رطوبت هم یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان به کالا و تجهیزات به شمار می‌رود. قفسه‌بندی کالاها از قرار گرفتن کالاها در جای بد و نامناسب، و همچنین قرارگیری کالاها و تجهیزات سنگین بر روی هم جلوگیری می‌کند. به این ترتیب در یک انبار قفسه‌بندی شده، سلامت کالاها حفظ می‌شود. این نکته از نظر اقتصادی به نفع مدیران و سهام‌داران سازمان‌ها و کارخانه‌ها است.

* با قفسه بندی انبار، کالاها در تاریخ مناسب مصرف می‌شوند:

بسیاری از کالاهای تولیدی دارای تاریخ مصرف هستند و این نکته درباره مواد خوراکی اهمیت بیشتری دارد. مواد بهداشتی و آرایشی تاریخ‌مصرف‌گذشته هم جایی در بازار خریدوفروش ندارند. قفسه‌بندی بر اساس تاریخ مصرف یکی از روش‌های انبار کردن کالاها است. بر این اساس، کالاهای با تاریخ‌مصرف محدود، در قفسه‌های جلوتر چیده می‌شوند و کالاهای دارای تاریخ طولانی‌تر نیز عقب‌تر قرار می‌گیرند. بدیهی است فروش یا مصرف به‌موقع کالاها نیز از نظر اقتصادی، به نفع سازمان یا مجموعه است.

* قفسه‌بندی انبار هزینه‌های انبارداری را کاهش می‌دهد:

قفسه‌بندی انبار ممکن است هزینه قابل‌توجهی برای مجموعه شما به همراه داشته باشد. اما نکته جالب این است که این هزینه نوعی پس‌انداز برای کارخانه یا مجموعه زیر نظر شما به حساب می‌آید. با اجرای قفسه‌بندی متناسب با شرکت تولیدی و انبار مورد نظر شما، نیاز شما به نیروهای انسانی کمتر می‌شود. در انبار‌های قفسه‌بندی شده، کارکنان شما به سادگی کالاها را پیدا می‌کنند و با لیفتراک یا به‌صورت دستی آنها را جابه‌جا می‌کنند. به این ترتیب پیدا کردن کالاها و رساندن آنها به دست مصرف‌کننده نیاز به نیروی انسانی زیاد، و صرف وقت فراوان ندارد.

* قفسه بندی انبار کیفیت کالاها را در زمان انبار شدن حفظ می‌کند:

به یک نکته مهم دیگر هم باید توجه داشته باشید. کیفیت کالاهای قفسه‌بندی شده در زمان نگهداری حفظ می‌شود. کالاهایی که زیر فشار قرار می‌گیرند، در گذر زمان دچار آسیب در بسته‌بندی و حتی خود کالا می‌شوند. همین نکته ضرر اقتصادی بالایی برای بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها به دنبال دارد. قفسه‌بندی کالاها از نظر حفظ کیفیت کالاها و تجهیزات هم از نظر اقتصادی به نفع شرکت، سازمان یا مجموعه زیر نظر شما است.

9

4- توانایی مدیریت پروژه‌ها و سازمان‌ها با قفسه بندی انبار افزایش پیدا می‌کند:

در نگاه نخست شاید ارتباطی بین مدیریت بهینه پروژه‌ها با قفسه‌بندی انبار روشن نباشد، اما پی بردن به این نکته بسیار آسان است. برای روشن شدن این مسئله، در نظر بگیرید مدیریت فروش در شرکت‌های بزرگی مانند آمازون و علی بابا، چگونه بدون بهره‌مندی از قفسه‌بندی ممکن بود؟

سخن پایانی:

قفسه بندی انبار امکان بهره‌وری هر فضایی را تا چند برابر ظرفیت آن برای شما فراهم می‌کند. این نکته هم یکی دیگر از دلایل به‌صرفه بودن قفسه‌بندی از نظر اقتصادی است. البته سازمان‌ها و مجموعه‌ها با اهداف مختلفی به قفسه‌بندی کالاها و تجهیزات خود می‌پردازند که دلایل اقتصادی یکی از مهم‌ترین آنها است. اگر شما هم نیاز به نظم‌دهی به انبار شرکت مورد نظر خود دارید، بهتر است مناسب‌ترین نوع قفسه‌بندی را برای آن سفارش دهید. در صورت نیاز به مشاوره با ما در شرکت جهان دژ تماس بگیرید و با کارشناسان ما گفت‌وگو کنید.

 

 

ارسال نظر: