کدخبر: 18458

راهنمای خرید باتری ۱۲ ولت سیلد اسید

یکی از انواع ولتاژ پرکاربرد باتری سیلد اسید، باتری 12 ولت آن می‌باشد. اگر از ولتاژ انتخاب خود مطمئن هستید، نکات و موارد زیر در هنگام خرید باتری 12ولت به شما کمک خواهد کرد.

نکات مهم برای خرید و روش نگهداری 12 ولت سیلد اسید

با پاسخ به سوالات زیر به راحتی می‌تواند باتری 12 ولت سیلد اسید مناسب با ماشین و دستگاه خود را انتخاب کنید، همچنین با آشنایی با روش‌های صحیح نگهداری این باتری می‌توانید از عمر مفید باتری خود به خوبی استفاده کنید.

 

آیا باید از همان سازنده باتری استفاده کنم؟

خیر، تا زمانی که ولتاژ و ابعاد با باتری اصلی شما مطابقت داشته باشد، می‌توانید از مارک‌های دیگر باتری 12 ولت استفاده کنید. اختلاف ظرفیت (Ah) نباید به دستگاه شما آسیب برساند. راهنمای سیستم خود را برای حداقل و حداکثر توان مورد نیاز بررسی کنید.

آیا می‌توانم یک سیلد اسید با ظرفیت‌های مختلف انتخاب کنم؟

می‌توانید باتری با ظرفیت متفاوت انتخاب کنید تا زمانی که در همان محدوده باشد. به عنوان مثال، اگر باتری فعلی شما یک باتری 12 ولت 12 آمپر ساعت است، می‌توانید باتری با همان ولتاژ اما با 12.5 یا 13 آمپر ساعتی را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید؛ اندازه باتری ممکن است با ظرفیت بالاتر تغییر کند. همیشه ولتاژ و ابعاد فعلی خود را با جایگزینی که انتخاب می‌کنید مطابقت دهید.

عمر باتری سیلد اسید چقدر است؟

عمر باتری سرب اسیدی مهر و موم شده به عوامل مختلفی از جمله کاربرد، دمای کار و روش شارژ بستگی دارد.

به طور کلی یک باتری سیلد اسید می‌تواند بین 300-500 چرخه دوام بیاورد. هرگز باتری را در حالت دشارژ یا نیمه شارژ نگهداری نکنید.

برای افزایش عمر باتری، حتما قبل از ذخیره سازی باتری خود را شارژ کنید.

عمر مفید باتری سیلد اسید 12 ولت چقدر است؟

تمام باتری‌های SLA خود تخلیه می‌شوند. اگر باتری به طور دوره‌ای شارژ نشود، ممکن است ظرفیت کامل آن قابل بازیابی نباشد.

به طور معمول، باتری‌های SLA هر ماه 3٪ خود را تخلیه می‌کنند. توصیه می‌کنیم هر سه ماه یکبار بررسی و شارژ کنید.

باتری‌های SLA هرگز نباید بیش از شش ماه بدون شارژ مجدد نگهداری شوند. باتری را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. دمای ذخیره سازی ایده آل 65-70 درجه فارنهایت است.

آیا برای جلوگیری از اثر حافظه باید باتری سیلد اسید 12 ولت خود را تخلیه کنم؟

خیر. باتری‌های SLA از اثر حافظه رنج نمی‌برند. تخلیه باتری SLA ممکن است منجر به آسیب رساندن به آن شود.

2

باتری متورم شده است، این به چه معناست؟

وقتی که یک باتری متورم یا همان باد کرده به نظر می‌رسد بلافاصله باتری را از دستگاه خارج کنید.

باتری در نتیجه شارژ بیش از حد متورم می‌شود. پس از شارژ کامل باتری، جریان بیش از حد به باتری وارد می شود.

جریان ثابت باعث تجزیه آب در الکترولیت و پیری زودرس می‌شود. در نرخ‌های بالای شارژ، باتری به تدریج گرم می‌شود. همانطور که گرمتر می‌شود جریان بیشتری را می‌پذیرد و حتی بیشتر گرم می‌شود.

به این حالت فرار حرارتی می‌گویند و می‌تواند باتری را در عرض چند ساعت از بین ببرد. گرما باعث انبساط باتری می‌شود.

چگونه یک باتری را به صورت سری و موازی وصل کنیم؟

میتوانید باتری SLA خود را به صورت سری یا موازی وصل کنید. اتصال باتری‌های SLA به صورت سری، ولتاژ بالاتری تولید می‌‍کند. به عنوان مثال، اتصال دو باتری 12 ولتی خروجی 24 ولت را به شما می‌دهد.

اتصال موازی باتری‌ها باعث افزایش ظرفیت (Ah) می شود.

چگونه باتری 12ولتی سیلد اسید را شارژ کنم؟

برخی از ماشین‌ها به طور سیستماتیک باتری SLA را شارژ می‌کنند، برای مثال برخی از سیستم‌های هشدار خانه یا پشتیبان. به این معنی که شما مجبور نیستید باتری را بیرون بیاورید و آن را شارژ کنید.

انتخاب شارژر صحیح باتری بر عملکرد و عمر باتری سیلد اسید تأثیر می‌گذارد. به عنوان یک قاعده کلی در هنگام انتخاب شارژر برای باتری SLA، استفاده از شارژری است که بیش از 20٪ ظرفیت باتری (با نرخ 20 ساعت) نباشد.

مثال؛ برای شارژ یک باتری 12 ولتی / 7.5 آمپر ساعتی، یک شارژر با حداکثر خروجی شارژ 1.5 آمپر (7.5 x 0.20 = 1.5) انتخاب کنید.

ارسال نظر: