کدخبر: 18495

قوانین ممنوع خروج کردن همسر

 

تمام شهروندان  می توانند به صورت قانونی و در هر زمان که تمایل دارند از کشور خارج شوند مگر در مواردی که قانون گذار بنا به صلاح دید جامعه آن ها را در قانون خروج از کشور و گذرنامه ذکر کرده است.

یکی از این موارد استثنا ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر است که طبق قانون هر گاه زوج بخواهد می تواند زوجه را ممنوع الخروج کند یعنی مانع خارج شدن زن از کشور شود که در این مورد نیز تبصره وجود دارد به عنوان مثال اگر زن از همسر خود وکالت نامه ی رسمی خروج از کشور را داشته باشد در هر زمان که بخواهد می تواند از کشور خارج شود. این وکالت نامه باید در دفاتر رسمی و به صورت بلاعزل از زوج به زوجه داده شده باشد تا از اعتبار قانونی برخوردار باشد.

 

مراحل ممنوع الخروج کردن همسر

هر فردی برای خروج قانونی از کشور نیازمند گذرنامه یا همان پاسپورت است، طبق قانون زنان شوهردار برای دریافت پاسپورت یا گذرنامه که نوعی مجوز خروج از کشور می باشد، نیاز به اجازه ی شوهر دارند یعنی بدون اذن زوج برای زوجه گذرنامه صادر نمی شود.

گاه ممکن است دختری قبل از ازدواج و در دوران مجردی گذرنامه گرفته باشد اما پس از ازدواج باید با اجازه ی شوهر اقدام به تمدید و یا درخواست گذرنامه کند. اگر شوهر بخواهد همسر خود را ممنوع الخروج کند باید همراه با سند ازدواج و یا رونوشتی از ان را با خود به اداره ی گذرنامه ببرد و درخواست ممنوع الخروج کردن همسر خود را بدهد. برای این کار باید مراحل ذیل طی شود:

  1. مراجعه به اداره کل گذرنامه و اتباع نیروی انتظامی در تهران و یا دفاتر گذرنامه در شهرستان ها.
  2. همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج و یا رونوشت برابر با اصل شده ی سند ازدواج.
  3. ارائه درخواست ممنوع الخروجی زن توسط شوهر به اداره گذرنامه.
  4. بررسی مدارک و صدور دستور ممنوع الخروجی.
  5. تایید ممنوع الخروجی و پرونده توسط رئیس اداره گذرنامه و ثبت در سیستم های رایانه ای

 

در چه شرایطی نمی توان زن را ممنوع الخروج کرد؟

قانون همیشه تبصره هایی دارد که این نشان دهنده ی اهمیت قانون به استثناها می باشد، در برخی شرایط زوج نمی تواند زوجه را ممنوع الخروج کند که برخی از این موارد به شرح ذیل است:

  1. در صورتی که زن از همسر خود وکالت نامه ی اجازه ی خروج از کشور را داشته باشد.
  2. در صورتی که زوجه رضایت محضری همسر خود را مبنی بر خروج از کشور داشته باشد.
  3. زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند.
  4. زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده اند.
  5. در صورتی که در شروط ضمن عقد نکاح به زوجه اختیار خروج از کشور اعطا شده باشد و گذر نامه را اخذ نموده باشد یا این بند در سند ازدواج ذکر شده باشد.

16

وکالت نامه ی خروج از کشور

همان طور که گفته شد زنان ایرانی تنها با اجازه و رضایت شوهر می توانند از کشور خارج شوند و در غیر این صورت خروج آن ها ممکن نیست اما گاه زنان می توانند این اجازه را خود بر عهده داشته باشند و برای خروج از کشور نیازی به اجازه ی شوهر نداشته باشند به همین سبب قانون نیز این امر را در نظر گرفته و شرایطی را در نظر گرفته است که این حق امکان پذیر باشد این حالت به دو شکل امکان پذیر است که در زیر به آن ها می پردازیم:

  1. در صورتی که در هنگام عقد نکاح در یکی از بندهای سند ازدواج این اختیار از طرف شوهر به همسر داده شده باشد. ذکر این حق در سند ازدواج موجب وکالت بلاعزل خروج از کشور همسر می شود.
  2. در صورتی که مرد در یکی از دفاتر رسمی وکالت نامه ی بلاعزل خروج از کشور را به همسر خود بدهد. در این شرایط زن هنگام دریافت گذرنامه اجازه ای به رضایت کتبی همسر ندارد و در هر زمان و برای هر مدت و به هر مقصدی که بخواهد می تواند سفر کند و از کشور خارج شود.

 

نکته ی بسیار مهم که در ارتباط با حق خروج از کشور همسر در سند ازدواج باید به آن توجه کنید این است که صرفا ذکر این بند در سند ازدواج از نظر اداره ی گذرنامه کفایت نمی کند و این اذن باید به صورت یک وکالت نامه ی محضری و رسمی و به صورت بلاعزل از سوی زوج به زوجه داده شده باشد به همین سبب حتی اگر در زمان نکاح تصمیم به اخذ این حق را دارید همان جا از دفتردار بخواهید تا وکالت نامه ای جداگانه نیز برای شما تنظیم کند.

طرح دعوی از شوهر برای ممنوع الخروج کردن

قانون گذار همیشه در تصویب قانون ها ، شرایط خاص و ویژه ای را در نظر گرفته است از این می توان گفت که برای ممنوع الخروج کردن همسر نیز شرایطی وجود دارد که در آن صورت زن می تواند به دادگاه مراجعه کند و با طرح دعوی ، رای دادگاه را اخذ کند و بدون اجازه ی شوهر از کشور خارج شود، همچنین اگر زوجه بتواند خرج از کشور به دلایل اضطراری ثابت کند می تواند با مجوز از دادستانی بدون اذن شوهر از کشور خارج شود.

آیا وکیل خانواده هم می تواند همسر را ممنوع الخروج کند؟

اگر یک وکیل خانواده حرفه ای از طرف مرد وکالت نامه ی رسمی داشته باشد می تواند زن را ممنوع الخروج کند در این صورت مراحل ممنوع الخروج کردن همانند فوق اجرا می شود.

نکته ی مهم که باید در نظر گرفت این است که وکیل باید وکالت نامه ی رسمی و محضری از سوی شوهر می تواند این عمل را انجام دهد و با یک وکالت دادگستری این امر ممکن نیست.

استعلام ممنوع الخروج کردن زن چگونه انجام می شود؟

اگر زن بخواهد استعلام ممنوع الخروج بودن خود را بگیرد و ببیند که ایا ممنوع الخروج است یا خیر ، نمی تواند خود به صورت آنلاین استعلام بگیرد بلکه برای این کار حتما باید به اداره ی پلیس گذرنامه مراجعه کند و درخواست استعلام دهد.

ارسال نظر: