کدخبر: 18553

معرفی انواع برج خنک کن

 

دستگاه‌ها و ماشین آلات مختلف در کارخانجات و صنایع مختلف در هنگام کارکردشان مقدار زیادی حرارت تولید می‌نمایند که برای جلوگیری از خرابی دستگاه‌ها و افزایش راندمان کار باید این حرارت از دستگاه‌ها خارج شود. برج خنک کن سیستمی است که از آن جهت خنک سازی دستگاه‌ها و همچنین سیستم‌های تهویه مطبوع صنایع مختلف، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و دیگر موارد استفاده می‌شود. برج خنک کن که با نام کولینگ تاور نیز شناخته می‌شود در واقع یک مبدل حرارتی است که در اثر تماس مستقیم یا غیر مستقیم آب و هوا، دمای آب را کاهش می‌دهد. آبی که در اثر فرآیندهای صنعتی گرم شده است از طریق لوله ها به برج های خنک کن منتقل می‌شود تا دمای آب کاهش یافته و دوباره به چرخه بازگردد. بسته به نوع کولینگ تاور فرآیند تبادل حرارتی جهت کاهش دمای آب در داخل آن انجام می‌گیرد و در طی آن مقداری از آب تبخیر خواهد شد. در ادامه به بررسی انواع برج های خنک کننده و نحوه عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع برج خنک کن

برج های خنک کننده را می‌توان بر اساس روش انتقال حرارت، شکل ظاهری، جنس بدنه، مکش هوا و جهت حرکت هوا و آب دسته بندی نمود. در این قسمت به بررسی انواع برج خنک کننده بر اساس روش انتقال حرارت خواهیم پرداخت.

برج خنک کن مدار باز یا مرطوب

در کولینگ تاور مرطوب، آب با استفاده از پمپ به بالای برج خنک کننده انتقال می‌یابد و توسط نازل‌ها به روی پکینگ‌های موجود در داخل برج خنک کن پاشیده می‌شود. در قسمت بالای برج خنک کننده مجموعه فن هایی قرار دارند که با کارکرد آن‌ها جریان هوا از پایین به سمت بالا و از میان پکینگ‌ها عبور کرده و به بیرون از برج خنک کن هدایت می‌شود. در این حالت با تماس مستقیم آب و هوا مقداری از آب بخار شده و آب حرارت خود را از دست می‌دهد. این مدل برج خنک کننده برای استفاده در محیط هایی که از  هوای خشکی برخوردارند و یا رطوبت هوا کم است بسیار مناسب می‌باشند. اما بزرگترین عیبی که می‌توان برای برج خنک کننده مدار باز اشاره کرد هدر رفت بیش از حد آب بر اثر تبخیر می‌باشد.

مزایای برج خنک کن مدار باز

  • قیمت پایین تر
  • مصرف انرژی کمتر
  • راندمان بالا در خنک سازی
  • قابل طراحی در ابعاد مختلف
  • تنوع ظرفیتی بالا

برج خنک کن خشک یا مدار بسته

در برج های خنک کننده خشک بین آب و هوا تماس مستقیم برقررار نمی‌شود. آبی که قرار است خنک سازی شود در داخل کویل موجود در برج خنک کن به جریان در می‌آید. به وسیله مجموعه فن های تعبیه شده در برج خنک کننده جریان هوا از پایین به سمت بالا مکیده می‌شود و با برخورد به سطح کویل موجب می‌شود تا حرارت از سیال داخل کویل به هوا منتقل شود و در نهایت به بیرون از برج خنک کننده هدایت شود. این نوع از سیستم‌های برج خنک کن برای خنک سازی آب با دمای بالا و همچنین استفاده در محیط های دارای هوای سرد بسیار مناسب است.

مزایای برج خنک کن مدار بسته

  • عم هدر رفت آب
  • کاهش نیاز به گندزدایی
  • عدم نیاز به جایگزینی آب
  • جلوگیری از ایجاد رسوب و رشد باکتری ها و جلبک ها
  • امکان انتخاب سیالات مختلف
  • کاهش نیاز به تعمیر
  • کاهش هزینه های سرویس و نگهداری
  • مناسب برای مناطق کویری

5

برج خنک کن هیبریدی یا ترکیبی

نوع سوم برج های خنک کننده از ترکیب روش خنک سازی در دو مدل قبلی استفاده می‌نماید و با نام برج خنک کن هیبریدی شناخته می‌شود. در زمانی که دمای هوای محیط پایین باشد این خنک سازها به صورت برج خنک کن خشک عمل می‌کنند و فقط از جریان هوا برای خنک سازی کویل‌ها استفاده می‌نمایند. ولی در فصول گرم که نیاز به خنک سازی بیشتر است از پاشش آب توسط نازل‌ها بر روی کویل‌های حاوی آب گرم استفاده می‌شود تا دمای آب کاهش یابد.

قیمت برج خنک کن

قیمت برج های خنک کننده تابع عوامل گوناگونی است و به دلیل تنوع بالای این سیستم‌ها و قابلیت سفارشی سازی آن‌ها قیمت ثابتی برای آن‌ها نمی‌توان ذکر کرد. اما به طور کلی عواملی مانند جنس بدنه، ظرفیت، مدل و کیفیت قطعات به کار رفته می‌تواند در قیمت نهایی سیستم برج خنک کن تاثیرگذار باشد. برای آنکه بتوانید انتخابی متناسب با نیازهایتان داشته باشید بهتر است از کمک افراد متخصص در این زمینه استفاده نمایید. کارشناسان ما در شرکت مهتاب گستر می‌توانند با ارائه مشاوره های رایگان و تخصصی در زمینه انتخاب برج خنک کن مناسب شما را در دستیابی به اهدافتان راهنمایی کنند.

نکات مهم در خرید برج خنک کن

گام اصلی در خرید کولینگ تاور تعیین عملکرد و ظرفیت مورد نیاز در این تجهیزات است. تعیین ظرفیت و حجم مخزن آب برج خنک کن در حقیقت همان تعیین قدرت خنک سازی آن است. در تعیین ظرفیت برج خنک کن چهار عامل اصلی دخالت دارند که عبارتند از:

  • میزان جریان آب کندانسور
  • دمای آب ورودی کندانسور یا آب برگشت برج خنک کننده
  • دمای آب خروجی کندانسور
  • دمای مرطوب محیط

برای تعیین دماهای ورودی و خروجی کندانسور و همچنین دمای مرطوب محیط نیاز به دانش و تخصص کافی در این زمینه است. با تعین دقیق متغیرهای گفته شده طراحان و متخصصان برج خنک کننده قادر خواهند بود تا ظرفیت مورد نیاز برج خنک کن را تعیین نمایند. تخمین ظرفیت دقیق کولینگ تاور مهمترین بخش در خرید این سیستم‌ها می‌باشد اما کافی نمی‌باشد. برای آنکه بتوانیم انخاب درستی داشته باشیم باید شکل و نوع مورد نیاز برج خنک کن را نیز تعیین نماییم. برای این کار نیاز داریم تا با جزئیات هر کدام از سیستم‌های برج های خنک کننده آشنایی داشته باشیم زیرا هرکدام توانایی و مزایا و معایب خودشان را دارند.

6

تعمیر و نگهداری برج خنک کن

برج خنک کننده نیز مانند سایر تجهیزات و سیستم‌های صنعتی در طی بهره برداری از آن دچار استهلاک می‌شود و می‌تواند راندمان آن را تا حد زیادی کاهش دهد. در سیستم‌های برج خنک کننده به دلیل تبخیر آب به تدریج غلظت مواد محلول در آب افزایش پیدا می‌کند و موجب ایجاد رسوب در تجهیزات و قطعات برج خنک کننده مانند پکینگ‌ها، نازل‌ها و افشانک ها می‌شود. این مساله می‌تواند تا حد زیادی بازدهی سیستم را کاهش دهد و قطعات داخلی برج خنک کن را با آسیب جدی مواجه نماید. در صورت عدم رفع به موقع این مشکلات هزینه های جاری ناشی از مصرف آب و انرژی افزایش خواهد یافت و هزینه های تعمیر سیستم برج خنک کن بسیار گزاف خواهد بود.

برای پیشگیری از خرابی و کاهش هزینه های سرویس و نگهداری برج خنک کن، نیاز است تا این سیستم‌ها به صورت دوره ای سرویس شوند. در تعیین مدت زمان دروه ای سرویس و نگهداری برج خنک کن عواملی نظیر اندازه، نوع، زمان ساخت و کیفیت تجهیزات تاثیر گذار هستند. به طور کلی زمان مناسب برای سرویس دوره ای برج خنک کن بین 6 تا 12 ماه می‌باشد. عامل مهم دیگری که در تعیین دوره سرویس و نگهداری کولینگ تاور باید به آن توجه کرد استفاده از تجهیزات خاصی است که مدت زمان بین دوره های سرویس سیستم را افزایش می‌دهد. از جمله این تجهیزات می‌توان به سیستم کنترل دور هوشمند برای سرعت فن، مواد اولیه مرغوب در ساخت کولینگ تاور، استفاده از فیلتر هوا و استفاده از سختی گیر آب در جهت کاهش مواد محلول در آب، اشاره نمود که می‌توانند عمر سیستم برج خنک کن را نیز افزایش دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین دریافت لیست قیمت به روز انواع سیستم‌های برج خنک کن می‌توانید به وب سایت شرکت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

 

 

ارسال نظر: