کدخبر: 18618

کاربردهای فیلتر پرس

 

دستگاه های فیلتر پرس برای جداسازی مایع از مواد جامد تحت فشار بالا طراحی و تولید شده است. این دستگاه ها با نام فیلتر فشاری نیز شناخته می شوند و در صنعت تصفیه آب و فاضلاب کاربرد گسترده ای دارند. دستگاه های فیلتر پرس در انواع مختلفی ساخته می شوند که عملکرد متفاوتی داشته و توانایی آن ها در جداسازی مواد جامد و مایع متفاوت است. فیلترهای فشاری با توجه به نوع آن ها می توانند شامل قطعاتی نظیر پمپ هیدرولیک، الکتروموتور،تابلو برق، پارچه فیلتر پرس و بسیاری قطعات دیگر باشند. این دستگاه ها کاربری ساده ای دارند و فضای کمی اشغال می نمایند.

اختراع دستگاه فیلتر پرس در سال 1853 در کشور بریتانیا انجام شد که برای به دست آوردن روغن از دانه های گیاهی به وسیله فشار مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه ها به صورت دستی کار می کردند و به نیروی کار زیادی نیاز داشتند که امکان استفاده مداوم از آن ها فراهم نبود. در اواسط قرن بیستم میلادی اولین نوع از دستگاه های فیلتر پرس اتوماتیک به بازار عرضه شدند و منجر به گسترش استفاده از این دستگاه ها در صنایع مختلف گردید. در ادامه به بررسی هر چه بیشتر انواع مختلف دستگاه های فیلتر پرس خواهیم پرداخت.

انواع فیلتر پرس

دستگاه های فیلتر پرس را می توان در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته چمبر و ممبران تقسیم نمود. تفاوت اصلی در این دستگاه ها، در نوع صفحات فیلتر پرس و نحوه فشرده سازی مواد در داخل آن هاست. دستگاه های چمبر که با نام فیلتر پرس های حجم ثابت نیز شناخته می شوند، پرکاربردترین نوع این دستگاه ها به شمار می روند. فیلتر پرس های چمبر در صنایع غذایی، دارویی و همچنین کارخانه های تولید قند بسیار کاربرد دارند. آبگیری در این نوع از دستگاه ها در بهترین حالت تا 60 درصد انجام می گیرد. دستگاه های فیلتر پرس ممبران با نام دیگر فیلترهای حجم متغیر نیز شناخته می شوند دارای قدرت و توان خشک کنندگی بیشتری نسبت به چمبر هستند و دلیل آن اعمال فشار هوا یا آب از داخل و ایجاد فشار مضاعف می باشد. آبگیری از سیالات در این نوع در بهترین حالت تا 90 درصد انجام می شود. دستگاه های فیلتر فشاری ممبران به دلیل قدرت بالای آن ها در معادن و تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه های فیلتر پرس را بر اساس فاکتورهای مختلفی می توان دسته بندی نمود. در ادامه به بررسی این دستگاه ها بر اساس نیروی مورد نیاز جهت فشرده سازی صفحات خواهیم پرداخت.

فیلتر پرس دستی

از فیلتر فشاری دستی معمولا در حجم های کم استفاده می شود. تمامی عملکرد این دستگاه از جمله حرکات صفحات و باز و بسته شدن فیلتر پرس کاملا به صورت دستی انجام می گیرد. فیلتر پرس دستی ارزانترین دستگاه در بین انواع دیگر به شمار می رود و دارای ابعاد کوچکی است و در محیط های صنعتی چندان کاربردی ندارد.

2

فیلتر پرس اتوماتیک

همانطور که از نام این دستگاه پیداست فیلتر پرس انوماتیک نیازی به اپراتور جهت انجام فرآیند ندارد و تمامی عملیات توسط خود دستگاه صورت می پذیرد. نوع قرارگیری صفحات در این نوع از دستگاه ها با نوع دستی تفاوت دارد. از ویژگی های فیلتر فشاری اتوماتیک می توان به سرعت فیلتراسیون بالا، ایمنی بالا، کاهش هزینه های نیروی انسانی و فیلتراسیون ساده با بیشترین میزان آبگیری اشاره نمود. این نوع از دستگاه های فیلتر فشاری بیشتر در معادن و صنایع بزرگ کاربرد دارند و به دلیل تخلیه خود کار کیک ها و عدم نیاز به نیروی انسانی برای این کار، سرعت فرآیند تا حد زیادی افزایش می یابد.

فیلتر پرس هیدرولیک

نوع هیدرولیک دستگاه های فیلتر پرس از جک هیدرولیکی برای فشرده سازی و جداسازی مایع از جامد استفاده می نماید. در طراحی و ساخت این دستگاه ها از جک های هیدرولیکی با قدرت های مختلف بهره می گیرند که پس از وارد شدن فاضلاب در داخل صفحات، به آن ها فشار هیدرولیکی وارد می کند تا فرآیند جداسازی مایع از جامد انجام گیرد. دستگاه های فشرده سازی هیدرولیک از ایستگاه هیدرولیک، پیستون، سیلندر و میله پیستون تشکیل یافته اند.

نحوه عملکرد فیلتر پرس هیدرولیک

به صورت خلاصه روال کار فیلتر پرس هیدرولیک به شرح زیر است:

  • فاضلاب یا مواد مورد نظر از طریق شیرهای ورودی وارد دستگاه شده و فضای بین صفحات فیلتر پرس را پر می کند.
  • پس از اینکه صفحات فیلتر پرس به حد کافی از مواد پر شد، جک هیدرولیک شروع به کار کرده و باعث می شود تا به صفحات فشار وارد شود. این فشار باعث می شود تا مایع جدا شده و مواد جامد باقی مانده در صفحات فیلتر پرس روی صفحه انباشته شوند.
  • مایع از منافذ پارچه فیلتر پرس خارج شده و از طریق شیر خروجی تخلیه و به بیرون از دستگاه هدایت می گردد.
  • پس از تکمیل فرآیند جداسازی جامد از مایع صفحات دستگاه که از طریق زنجیرهای محکم به هم متصل هستند، به سمت راست منتقل می شوند تا لایه جمع شده از مواد جامد روی پارچه فیلتراسیون که در اصطلاح کیک نامیده می شود از صفحات جداسازی شده و تخلیه می گردند.

3

مزایای فیلتر پرس

  • کاربرد راحت و بدون نیاز به تخصص
  • عدم استفاده از مواد شیمیایی مانند منعقد کننده ها
  • فضای مورد نیاز کم برای استفاده در صنایع مختلف
  • راندمان بسیار بالا در حذف ذرات معلق
  • هزینه راه اندازی و عملیاتی کمتر در فیلتر پرس

کاربردهای فیلتر پرس

استفاده از دستگاه فیلتر پرس یکی از روش های تصفیه فاضلاب و سایر محلول ها و مواد دیگر می باشد. با توجه به راندمان بسیار بالای این دستگاه ها و مقرون به صرفه بودن فیلتراسیون با استفاده از فیلتر پرس نسبت به سایر روش های تصفیه فاضلاب، در بسیاری از صنایع مختلف جهت جداسازی جامدات مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های فیلتر پرس در اندازه ها و ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند که به عنوان نمونه به فیلتر پرس های کوچک مورد استفاده در آزمایشگاه ها می توان اشاره نمود تا بزرگترین انواع آن که در صنایع بزرگ کاربرد دارد. این فیلترهای فشاری در بسیاری از صنایع جهت جداسازی جامد و مایع مورد استفاده قرار می گیرد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنایع پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی
  • آبگیری از لجن فاضلاب های بهداشتی و صنعتی
  • کاربرد در کارخانه های روغن خوراکی و صنعتی
  • جهت انجام فیلتراسیون صنایع دارویی و غذایی
  • استفاده در تصفیه فاضلاب کارخانجات رنگرزی و نساجی
  • و بسیاری از صنایع و کارخانجات مختلف دیگر

4

اجزای سازنده فیلتر پرس

اجزا و قطعات استفاده شده در دستگاه فیلتر پرس کاملا به نوع دستگاه بستگی دارد اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • شاسی دستگاه فیلتر پرس : شاسی فیلتر پرس برای قرارگیری قطعات اصلی دستگاه به کار می رود و شامل ورودی فیلتر، صفحه متحرک و بازوها می باشد.
  • صفحه و قاب فیلتر پرس : صفحات و قاب های بکار رفته شده در دستگاه فیلتر پرس می توانند از جنس مواد پلاستیکی، آلومینیومی و چدنی باشند.
  • جک فیلتر پرس
  • یونیت هیدرولیک : در قسمت یونیت هیدرولیک دستگاه فیلتر پرس اجزای مختلفی مانند پمپ هیدرولیک، الکتروموتور و شیر هیدرولیک تشکیل شده است.

قیمت فیلتر پرس

عوامل مختلفی در تعیین قیمت دستگاه های فیلتر پرس دخالت دارند. از جمله موارد موثر در قیمت این دستگاه ها می توان به مواردی همچون ابعاد و اندازه دستگاه، نوع و مدل فیلتر پرس، کیفیت قطعات به کار رفته، تعداد صفحات، جنس پارچه فیلتر پرس و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و تهیه انواع دستگاه فیلتر پرس می توانید از وب سایت ناب زیست بازدید نمایید.

 

ارسال نظر: