کدخبر: 18628

راهنمای خرید تابلو معرق

تابلو معرق، اثری هنری است که از تکه‌های مواد مختلف مانند چوب، فلز و حتی پارچه ساخته می‌شود. این هنر سنتی که دوران سلجوقیان به جای مانده است، از ترکیب اشکال هندسی به همراه علم ریاضی ایجاد می‌شود. بسیاری از مردم با خرید تابلو معرق سعی بر این دارند تا اثری بی‌همتا را به محیط منزل یا کار خود بیاورند.

نه تنها وجود این تابلو نشان‌دهنده ارج گذاشتن به ارزش‌های هنری کشور است؛ بلکه می‌تواند به عنوان یک عنصر خاص در دکوراسیون در نظر گرفته شود. پس اگر عاشق تابلوهای معرق کاری شده هستید، در مطلب راهنمای خرید تابلو معرق به بررسی  و انتخاب شما کمک می‌کنیم تا محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

تابلو معرق چیست؟

معرق در لغت به معنای وصله و تکه است؛ هنر معرق کاری نیز دلالت بر کنار هم قرار دادن قطعات مختلف چوبی، فلزی، کاشی و مواد دیگر دارد. هر قطعه یک به عنوان یک قسمت از پازل محسوب می‌شود که در کنار قطعه دیگر معنا پیدا می‌کند. در معرق کاری با چوب، قطعت توسط اره برش داده شده و سپس با چسب مخصوص در محل خود نصب می‌شوند. سپس با سمباده زدن و پرداخت نهایی، تابلو آماده می‌شود.

در شهرهای مختلف ایران اعم از اصفهان، تبریز، کاشان، یزد و سایر موارد، نمونه های متعالی از تابلو معرق را خواهید دیدید. معرق کاری در بیشتر شهرهای کشور جزء صنایع دستی در نظر گرفته می‌شود و علاوه برای توجه به هنر، بر زمینه‌های بازاریابی نیز تاکید دارد. به صورت که بسیاری از افراد خوش ذوق با خرید تابلو معرق به این هنر خاص توجه ویژه‌ای دارند و به آن اهمیت می‌دهند.

ویژگی‌های تابلو معرق

مشخصات تابلو معرق را باید به نوع طرح، نوع متریال، ابعاد، وزن، جنس قاب و کیفیت ساخت مربوط دانست؛ یقیناً طرح روی تابلو مهمترین قسمت از فرآیند خرید است. درحقیقت، شما ابتدا تحت تاثیر طرح روی تابلو قرار می گیرد و سپس بسته به جنس و کیفیت ساخت، تصمیم به خرید آن می‌گیرید. برای مثال، کسانی که به خوشنویسی علاقه دارند، مطمئناً به خرید تابلو معرق خوشنویسی اقدام خواهند کرد.

موضوع مهم دیگر که باید توجه کنید، جنس ساخت تابلوست. معمولاً از چوب برای ساخت تابلو معرق کاری شده استفاده می‌شود. نوع و کیفیت چوب در طرح و قیمت نهایی موثر هستند. در اغلب موارد از چوب آبنوس، بلوط، راش، توت گلابی، افرا و سنجد به همراه فرآورده‌های چوبی از جمله نئوپان، فرمیکا، تخته سه لا و سایر موارد استفاد خواهد شد. از انواع فلزات، پارچه و کاشی نیز در ساخت تابلو معرق استفاده می‌شود؛ اما تابلوی ساخته از چوب طبیعی، سالم و بدون ترک از نظر هنری و قیمت دارای ارزش بالاتری است.

در خرید تابلو معرق می‌بایست به کیفیت برش، چسباندن قطعات و قاب تابلو توجه کنید. قطعات باید با دقت برش داده شوند تا طرح موجود را در نهایت ظرافت و هنر ایجاد کنند. همچنین در زمان چسباندن تکه‌ها نباید هیچ گونه پستی و بلندی ایجاد شده باشد و باید همه قطعات یکدست بودن خود را نشان دهند. مورد مهم دیگر، قاب تابلوست که از نظر رنگ و جنس تقاوت‌های زیادی دارد. معمولاً از قاب‌های چوبی به رنگ تیره استفاده می‌شود.

راهنمای شناخت و خرید انواع تابلو معرق

تابلو معرق را می‌توان براساس جنس و طرح به انواع مختلف تقسیم کرد. در مورد جنس تابلو قبل‌تر صبحت کردیم اما طرح تابلو دارای طیف گسترده‌ای از الگوهای مختلف است. از طرح‌های قرآنی گرفته تا طرح‌های مربوط به طبیعت، هر تابلو نشان دهنده یک طرح خاص و منحصر به فرد خواهد بود. برخی از طرح‌ها ریزه کاری‌های بسیاری دارند و برخی از با هنر مدرن امروزی تلفیق پیدا کرده‌اند.

درواقع هیچ محدودیتی برای انتخاب نوع طرح تابلوی معرق کاری وجود ندارد. هنرمندان بسته به مهارت خود می‌توانند سخت‌ترین طرح‌ها را روی تابلو پیاده سازی کنند. محبوب‌ترین طرح‌هایی که می‌توانید در زمان خرید تابلو معرق به آنها توجه کنید، شامل موارد زیر هستند:

تابلو معرق طرح شعر

کاربرد تابلو معرق

از تابلو معرق برای زینت بخشیدن به فضای داخلی استفاده می‌شود. تابلو را روی دیوار قرار می‌دهند تا به عنوان یک عنصر زیبا و ارزشمند در فضا تلقی شود. گاهی اوقات افراد از این تابلو را روی دیوار کانونی قرار می‌دهند.

این دیوار بیشترین توجه را در محیط به خود جلب می‌کند. حتی برخی با استفاده از نورپردازی به افزایش جلوه تابلو در شب می‌فزایند. به طور کلی، تابلو معرق یک اثر زینتی و دکوراتیو در نظر گرفته می‌شود که به هر فضای خالی، روح و زندگی می‌بخشد. شما می‌توانید از تابلو معرق در فضاهای زیر استفاده کنید:

  • محیط‌های مسکونی (آپارتمان‌ها، ویلاها و غیره)
  • محیط‌های اداری (شرکت‌های خصوصی و دولتی)
  • محیط‌های تجاری (مرکز فروش، هتل‌ها و غیره)
  • محیط‌های آموزشی (دانشگاه‌ها، مدارس و غیره)
  • محیط‌های هنری (آموزشگاه‌های موسیقی، نقاشی و غیره)

قیمت تابلو معرق

در زمان خرید تابلو معرق به قیمت آن توجه کنید. درحقیقت، قیمت تابلو معرق وابسته به عوامل مختلفی است. برای مثال، جنس تابلو و طرح روی تابلو تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی دارد. استفاده از چوب طبیعی نسبت به به چوب مصنوعی و دیگر مواد، قیمت تابلو را افزایش می‌دهد. به طور کلی، در قیمت نهایی موارد زیر موثر هستند:

  • جنس قطعات
  • جنس قاب
  • جنس بدنه زیرین
  • کیفیت ساخت
  • نوع طرح
  • ابعاد تابلو
  • میزان عرضه و تقاضا

تابلو معرق تبلیغاتی ایرانی طرح سنتی و سفارشی

ساخت سفارشی تابلو معرق تبلیغاتی

اگر می‌خواهید فضای داخلی خود در نهایت هنر تزئین کنید، تابلو معرق کاری می‌تواند نقطه شروع باشد. این تابلو از قطعات به هم پیوسته ساخته می‌شود تا در نهایت یک طرح خاص مفهومی را تداعی کنید. شما با خرید تابلو معرق می‌توانید این هنر غنی ایرانی را به منزل یا محل کار خود بیاورید و از دیدن آن لذت بسیار ببرید.

در صورتی که نیاز به درج و حک لوگو روی تابلو معرق دارید، کیمیاطرح لوگو و نشان و پیام مورد نظر شما را با بهترین کیفیت روی تابلو درج خواهد کرد.

همچنین در سفارشات عمده امکان طراحی اختصاصی و ساخت نمونه اولیه جهت تایید کارفرما محترم وجود دارد. تابلو های معرق سفارشی تبلیغاتی از بهترین گزینه ها برای استفاده به عنوان هدایای سازمانی و شرکتی در مناسب هایی نظیر  هدیه روز مادر، هدیه عید کارکنان و پرسنل، هدیه مراجعین و مشتزیان شرکت، هدیه تبلیغاتی در نمایشگاه ها و ایونت های مختلف و ... است.

برای تهیه بهترین تابلوهای معرق کاری شده به وبسایت مجموعه کیمیاطرح (کیتادکور) مراجعه کنید و در بین طرح‌های مختلف، محصول مورد نظر خود را از مجموعه تابلوهای معرق زیر سفارش دهید.

تابلوهای معرق خوشنویسی مجموعه  نگار

جنس معرق: چوب طبیعی

جنس زمینه تابلو : ترمه مشکی

قاب روشن سه سانتی

تابلوهای معرق نستعلیق مدرن مجموعه ترمه

جنس معرق: چوب طبیعی راش

جنس زمینه تابلو : ترمه

تلفیقی از معرق‌کاری چوب با طرح خوشنویسی روی زمینه ترمه

تابلو معرق قرآنی مذهبی

تابلوهای نفیس معرق مجموعه عقیق

متناسب برای انواع دکوراسیون

جنس اثر: چوب صنوبر

جنس پارچه : جیر تراکم بالا، ضد پرز و تغییر رنگ

جنس قاب:  PVC

 تابلوهای معرق مذهبی مجموعه ترنج

ترکیب رنگ چوب و رنگ فیروزه‌ای تداعی کننده‌ی هنرکاشی‌کاری ایرانی است.

این مجموعه پارچه‌ی جیر مشکی کار شده است.

ارسال نظر: