کدخبر: 18695

موسسه بین المللی سفیر

طرح صنعتی چیست؟

تعریف طرح صنعتی :

ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط ، رنگ یا بدون آن بگونه ای که ترکیب یا شکل یک فراورده را از نظر تزیینی و زیباشناختی تغییر داده و باعث جذب مصرف کننده گردد را طرح صنعتی می گویند . در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نسخه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت قانون نمی باشد . 

اگر طرح جدیدی برای محصولات تولیدی خود ایجاد کرده اید یا بسته بندی منحصر به فردی ابداع کرده اید قبل از افشا باید آنرا ثبت نمائید .هر تغییر در شکل ظاهر یا نوع بسته بندی که باعث زیبا شدن محصول تولیدی شما گردید و باعث جذابیت محصولات شما برای مصرف کننده موجب شود را قبل از افشا ثبت نمایید تا جلو سو استفاده رقبای خارجی و داخلی در بازارهای هدف گرفته شود.با ثبت طرح صنعتی می توانید به راحتی جلو واردات یک محصول که تقلیدی از طرح تولیدی ثبت شده شما است را بگیرید 

طرح صنتی دایره وسیعی از محصولات صنعتی، خانگی ، اداری، ورزشی ، صنایع دستی، اسباب بازی ، مبلمان اداری ، لوازم برقی، خودرو و قطعات آن، ابزار های فنی و پزشکی بهداشتی ، اقلام لوکس، تزئینی ، منسوجات ، فرش و لباس ، ظروف آشپزخانه ، مصنوعات پلاستیکی و حتی بسته بندی طیف وسیعی از محصولات را شامل می شود . از اینرو و وفق ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی علائم تجاری مصوب 1386 هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی یا خطوط، رنگ ها و یا بدون آن به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصول از صنایع دستی را تغییر دهد طرح صنعتی است". 

ثبت سفیر بهترین موسسه   ثبتی برای ثبت شرکت ، ثبت برند، کارت بازرگانی،تغییرات شرکت،اخذ رتبه و....

حمایت از طرح صنعتی چه حقوقی به دارنده آن میدهد؟

در بسیاری از کشورها از جمله ایران طبق ماده 52 قانون ، طرح صنعتی باید ثبت شود تا تحت حمایت قوانین مربوط به طرح صنعتی قرار گیرد. هرگاه یک طرح صنعتی به موجب قانون به ثبت برسد مالک آن از حق انحصاری جلوگیری از نسخه برداری غیرمجاز یا تقلید توسط شخص ثالث برخوردار می شود این حق موجب می شود اشخاص ثالث از ساخت، عرضه، واردات، صادرات یا فروش هر محصولی که طرح در آن به کار رفته یا در آن گنجانده شده است منع شوند. طبق ماده 28 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری بهره برداری از هر طرح صنعتی ثبت شده توسط اشخاص غیر مشروط به موافقت مالک است که شامل ساخت ، فروش و وارد کردن اقلام حاوی طرح صنعتی ثبت شده می باشد. مالک می تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت او، حقوق ناشی از ثبت را نقض کند در دادگاه اقامه دعوی نماید. 

شایان ذکر است قانون و شیوه عملکرد هر کشور، حوزه اصلی حمایت از طرح های ثبت شده را معین خواهد کرد به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران در ماده 28 قانون حمایت از اختراعات، طرح های صنعتی، علائم و نام های تجارتی مصوب 1386 این حقوق را اینچنین بر می شمرد:

1.بهره برداری از هر طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد، توسط اشخاص، مشروط به موافقت مالک آن میباشد.

2.بهره برداری از یک طرح صنعتی ثبت شده عبارتنداز : ساخت، فروش و وارد کردن اقلام حاوی آن طرح صنعتی.

3.مالک طرح صنعتی ثبت شده می تواند علیه شخصی که بدون موافقت او افعال مذکور در بند (ب) این ماده را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که عادتا موجبات تجاوز آینده را فراهم آورد در دادگاه اقامه دعوی نماید.

بیشتر: ثبت اختراع و مدارک مورد نیاز آن

مدارک مورد نیاز جهت ثبت طرح صنعتی عبارت است از:

1.اظهانامه ثبت طرح صنعتی

2.نقشه عکس و هر گونه مشخصات گرافیکی محصول و عکس از محصول به ابعاد 20 در 20 سانتی متر. در صورت نیاز به ارائه ماکتی از مدل طرح، مرجع ثبت می‌تواند ماکت مزبور را ممهور به مهر و تاریخ نموده به متقاضی اعاده نماید.

3.تعیین طبقه محصول

4.کپی مدارک شناسایی شخص در صورت شخصی بودن طرح

5.کپی مدارک شرکتی و کپی مدارک شناسایی مدیر عامل

حقوق ناشی از ثبت طرح صنعتی و زمان اعتبار و نحوه تمدید طرح صنعتی :

1.بهره برداری از طرح صنعتی به شرط مجوز از مالک آن میباشد .

2.بهره برداری از طرح بشرح موارد زیر است : فروش ، واردات ، تولید محصول به معنی بهره برداری از طرح میباشد .

3.مدت اعتبار طرح صنعتی 5 سال میباشد . و این دوره تا دو دوره دیگر قابل تمدید میباشد . ضمنا شش ماه نسبت به تمدید طرح صنعتی از زمان انقضا به آن مهلت داده میشود . در صورت تاخیر جریمه ای به آن تعلق میگیرد.

بیشتر: مطالب جامع تر ثبت طرح صنعتی (کلیک کنید) 

روند ثبت طرح صنعتی :

1.امضاء وکالتنامه توسط موکل وتنظیم قرارداد

2.بررسی مدارک و شرایط موکل برای ثبت طرح صنعتی

3.قبل شروع شدن پروسه ثبت طرح صنعتی اگر نیاز به استعلام باشد، و موکل درخواست استعلام را بدهد ابتدا ، طرح را استعلام می کنیم.

4.ظرف 2 الی 3 روز کاری روی سیستم اداره ثبت مالکیت صنعتی ارجاع شده بصورت رسمی و پرونده تشکیل می شود.

5.در مرحله قبلی با تشکیل پرونده و ارجاع کارشناس اداره مالکیت صنعتی، نتیجه کارشناسی و وضعیت پرونده پس از 2 ماه مشخص می شود، حالت های زیر معمولا در این مرحله رخ می دهد.

بیشتر : آموزش گام به گام ثبت برند (کلیک کنید)

الف. تایید

1.در این مرحله باید روزنامه رسمی انجام شود، یعنی درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانشار چاپ می شود. توجه داشته باشید صدور روزنامه رسمی حدود 10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد.

2.پس از روزنامه رسمی اول یک ماه زمان برای اعتراض وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند.

3.پس از گذشت 30 روز اگر هیچ اعتراضی نبود ، خیلی سریع درخواست آگهی دوم داده میشود. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت طرح تجاری است.

4.آگهی دومی که صادر شد و مشکلی نبود سریعا برای چاپ در روزنامه رسمی کثیر الانشار اقدام می شود. (تا این مرحله روزنامه رسمی دوم انجام شده است)

5.پیگیری روزنامه رسمی داخل سایت 10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد تا چاپ شود.

6.با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری 10 ساله ثبت طرح را به اداره مالکیت صنعتی می دهیم.

7.پس از 2 الی 3 روز کاری پرونده بصورت کامل انجام شده و آماده تحویل به موکل می باشد

8.چیزی در حدود 3 الی 4 ماه کل این پروسه به طول خواهد انجامید.

ب.رد کامل : پرونده دچار نقص است و قابلیت پیگیری ندارد.

پ.مشابهت یا نقص پرونده

زمان ثبت طرح صنعتی:

زمان فرایند ثبت طرح صنعتی در صورتیکه توسط خود شخص اقدام گردد 7 الی 8 ماه میباشد . اما در صورتیکه این پروسه توسط موسسه سفیر ثبت انجام گیرد 4 ماه خواهد بود.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با

موسسه حقوقی ثبت سفیر تماس بگیرید  02188548054

ارسال نظر: