کدخبر: 18717

دلیل رکود در بازار لوازم خانگی چیست؟

بنابر گزارشاتی که اعلام شده است بازار لوازم خانگی شدیدتر از چندی پیش در رکود فرو رفته است و توانِ خرید مردم کاهش بسیاری پیدا کرده است. بی‌ثباتی ارزی و به دنبالهٔ آن رشد چشمگیر لوازم خانگی یکی از دلایل رکود در بازار لوازم خانگی است. به گونه‌ای که بیشتر افراد تمایل به تعمیر لوازم خانگی دارند تا به خرید آن!

بررسی‌ علل رکود در بازار لوازم خانگی!

علل بسیاری برای رکود در بازار لوازم خانگی از جانبِ مسئولان و مدیران این حوزه مطرح گردیده است که در این قسمت به وارسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم. ولی شاید که بتوانیم بگوییم افزایش قیمت لوازم خانگی ناشی از رشد نرخ ارز حائز اهمیت‌ترین دلیل کاهش توانِ خرید مردم و خلوتی بازار می‌باشد.

بهتر است چنین تجزیه و تحلیل کنیم که؛ مواد اوّلیه موردنیاز تولید لوازم خانگی به قیمتی گران ارائه و به دست تولیدکنندگان می‌رسد. با توجه به افزایش قیمت بی‌رویه و کاهش توان خرید مردم بازار لوازم خانگی در رکود کامل قرار گرفته است. یک عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به رکود حاکم بر گسترهٔ بازار هشدار داد که اگر این حالت ادامه پیدا کند، اکثر واحدهای صنفی ملزم به تعطیلی و ترکِ کار خود خواهند شد.

مشاهدات حاکی از آن می‌باشد که بعضی از علل رکود در بازار لوازم خانگی به صورت موقتی می‌باشد که از جمله می‌توان به کاهش خرید مردم در ماه صفر و محرم اشاره نمود. حال برخی دیگر از عوامل چون؛ شیوع ویروس کوید نوزده، تعطیلی تالارها و رشد نرخ ارز، در پی تمامی این‌ها افزایش قیمت لوازم خانگی تأثیر به‌سزایی برروی این قسمت داشته است.

بررسی صورت گرفته در بازار چنین نشان می‌دهد که بی‌ثباتی نرخ ارز و شیوع بیماری کرونا دو عامل اصلی رکود حاکم در گسترهٔ بازار است. در ادامه متن به بررسی هریک از دو عامل نام‌برده شده خواهیم پرداخت؛

تأثیر افزایش نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی!

قیمت لوازم خانگی در افشین کالا

به طور کلّی می‌توانیم چنین بیان داریم زمانی‌که قیمت ارز افزایش می‌یابد طبیعی است که به تبع آن قیمت اجناس هم زیاد گردد و با توجه به این موضوع که درآمد تغییر نمی‌کند نهایتاً درخواست برای خرید لوازم خانگی هم کاهش پیدا خواهد کرد و رکود رُخ می‌دهد. ولی ممکن است برای برخی از افراد چنین پرسشی به وجود آید که تأثیر افزایش نرخ ارز بر لوازم خانگی ایرانی و تولیدکنندگان ایرانی چیست!

در جواب بدین پرسش شما بایستی بگوییم که بعضی از قطعات لوازم خانگی ایرانی وارد می‌شوند و از سویی دیگر افزایش قیمت بعضی از مواد اوّلیه موردنیاز لوازم خانگی چون پتروشیمی و فولاد به یک مشکل بزرگ برای تولیدکنندگان این قسمت مبدل گردیده است. حتی اگر که کاهش نرخ ارز امتداد یابد و قیمت جهانی مواد اوّلیه محصولات پتروشیمی و فولاد نیز کاهش پیدا ‌کند. با استناد به افزایش سی‌و‌نه درصدی حق‌الزحمه و تابعیت بازار از عرضه و تقاضا نمی‌توان تأثیر چشمگیری بر قیمت پایانی لوازم خانگی انتظار داشت.

با استناد به تغییرات قیمت دلار از سال ۱۳۹۷ تا به اکنون می‌توان نتیجه گرفت که عدم ثبات ارزش پول ملّی منجر شده است مشتری نداند که قیمت‌ها در آتی افزایش یا کاهش می‌یابد. نهایتاً درخواست برای خرید لوازم خانگی کاهش پیدا کرده است. ولو با توجه به گرانی‌های نرخ دلار و لوازم خانگی نمی‌توانیم انتظار بالایی برای رونق این بازار داشته باشیم.

اگر به یکی از فروشگاه‌های معتبر به نام لوازم خانگی افشین کالا مراجعه کنید. متوجه خواهید شد که قیمت لوازم خانگی دچار نوسان شده است. اما این فروشگاه سعی نموده تا با کاهش سود، افزایش قیمت لوازم خانگی کمتری به محصولاتش بدهد که این موضوع باعث محبوبیت آن شده است.

کرونا چگونه به کسادی بازار لوازم خانگی کمک می‌نماید!

همه‌گیری بیماری کرونا برای نخستین بار طی سی بهمن ماهِ سالِ ۱۳۹۸ به صورت رسمی به تأیید رسید. در مدّت زمان کوتاهی توانست به یک دغدغه اصلی برای بیشتر صنایع ایران و جهان نیز در صنایع لوازم خانگی مبدل گردد. به بیانی بهتر می‌توان چنین گفت که کرونا یکی از علل اصلی رکود در بازار لوازم خانگی محسوب می‌شود. تعطیلی فروشگاه‌ها و مراکز خرید لوازم خانگی به دنبال این بیماری موجب شد تا رکود در بازار لوازم خانگی ایران شدیدتر از پیش شود. علاوه بر این‌ها تعطیلی تالار عروسی و توقف مراسمات ازدواج یکی از مهم‌ترین مواردی است که به شدّت برروی درخواست لوازم خانگی اثرگذار است. چرا که لوازم خانگی جزئی از اجزای اصلی و جدای نشدی لوازم خانگی به شمار می‌رود. البته که این موضوع هم‌اکنون با واکسیناسیون عمومی در شرایط بهتری قرار دارد.

نتیجه گیری

لوازم خانگی از جمله محصولاتی می‌باشد که همواره در سبد خرید خانواده‌ها وجود دارد و یکی از اجزای اصلی و جدای نشدی جهیزیه محسوب می‌شود. ولی بازار لوازم خانگی به شدّت تحت تأثیر بازار سکه و ارز است و نوسان قیمت در این بازارها می‌تواند برروی بازار لوازم خانگی اثرات مستقیم گذارد. از سویی دیگر شیوع بیماری کرونا طی چند سال گذشته به رکود بازار لوازم خانگی دامن زده است.

ما نمی‌توانیم لوازم خانگی و آینده آن را به خوبی پیش‌بینی کنیم. ولی چنانچه که دولت مواد اوّلیه چون فولاد و محصولات پتروشیمی را با قیمت کمتری به تولیدکنندگان بدهد و تسهیلات به خصوصی برای خرید لوازم خانگی در نظر بی‌انگارد این بازار روزهای بهتری شاهد خواهد بود.

ارسال نظر: