کدخبر: 18719

آیا می‌توان با وام بانکی در ترکیه صاحب‌خانه شد؟

در بیشتر کشورهای جهان، دولت‌ها با ارائه امکانات مختلف به افراد کمک می‌کنند تا صاحب‌خانه شوند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها اعطای وام از طریق بانک‌ها است. وام‌هایی با نرخ بازپرداخت پایین و دوره بازپرداخت بالا، ممکن است بهترین فرصت برای خریداران ملک باشد. دولت ترکیه مانند سایر کشورها به شهروندان خود و اتباع خارجی وام می‌دهد. اخیراً بسیاری از خریداران ملک با استفاده از وام مسکن توانسته‌اند ملک موردنظر خود را خریداری کنند.

 

 دریافت وام بانکی

 اتباع خارجی می‌توانند با مراجعه به بانک‌های مرجع نسبت به دریافت وام و خرید اقساطی خانه در ترکیه اقدام کنند. مانند سایر انواع وام، وام مسکن دارای حداقل نرخ بهره 8 درصد است. با خرید خانه از این طریق سند ملک (تاپو) به نام خریدار منتقل می‌شود. بانک تا زمان تسویه وام ملک را رهن می‌کند.

مدت بازپرداخت این وام‌ها برای اتباع خارجی بین 10 تا 15 سال است. بانک‌ها بین 50 تا 70 درصد قیمت ملک را از طریق وام پرداخت می‌کنند. برای تعیین ارزش ملک، کارشناسان بانک قیمت ملک را تعیین می‌کنند.

مدارک لازم برای دریافت وام بانکی

  1. فرم‌های تکمیل شده بانکی مربوط به وام موردنظر

  2. اصل و تصویر پاسپورت

  3. شماره مالیات یا همان (vergi numarası) که از اداره مالیات در ترکیه اخذ می‌شود.

  4. کپی سند (تاپو) ملک مورد معامله به همراه تأیید آدرس آن

  5. گواهی عدم بدهی بانکی از ایران که به تأیید سفارت رسیده باشد

  6. پرینت گردش حساب در یکی از بانک‌های ایران

  7. در صورت کارمند یا بازنشسته بودن، فیش حقوقی معتبر ارائه کنید

  8. گزارش معتبر دارایی‌های کشور

  9. گزارش معتبر میزان درآمد ماهانه در صورت داشتن شغل آزاد در ایران

  10. نمونه امضای تأییدیه آن

لازم به ذکر است مدارک فوق به‌صورت مشترک در اکثر بانک‌های مرجع درخواست می‌شود. سایر بانک‌ها ممکن است اسناد اضافی را درخواست کنند.

کلیه مدارک فوق باید به‌صورت رسمی ترجمه و به سفارت ترکیه در ایران ارائه شود.

پس از بررسی مدارک فوق، تأیید آنها و اخذ گزارش قیمت‌گذاری توسط نماینده بانک، وام موردنظر به خریدار تعلق می‌گیرد.

1% از کل مبلغ وام به‌عنوان جریمه – درصورتی‌که کمتر از 36 قسط باقی بماند.

2% از کل مبلغ وام به‌عنوان جریمه – در صورت باقی‌ماندن بیش از 36 قسط.

همچنین گاهی بانک موردنظر ممکن است مبلغ وام را به‌صورت ارزی (غیر از لیر ترکیه مانند دلار) بازپرداخت کند که شرایط خاص خود را خواهد داشت.

پرداخت اقساطی

خرید اقساطی خانه در ترکیه از روش‌های رایج خرید ملک در این کشور است. باتوجه‌به افزایش استقبال و درخواست‌های زیاد خارجی‌ها، بانک‌ها برای تسهیل شرایط خرید برای اتباع خارجی، قراردادهایی را با بنگاه‌های معاملات ملکی منعقد کرده‌اند. از مزایایخریدخانهدرترکیهمیتوانبهامکانخریداقساطیخانهدرترکیهاشارهکرد.

طبق قراردادهای منعقد بین بانک‌ها و شرکت‌های ساختمانی، دفاتر فروش پروژه‌های مسکونی امکان فروش اقساطی خانه را دارند. یعنی اموال خود را به‌صورت اقساطی به اتباع خارجی و اتباع ترکیه می‌فروشند. شرکت‌های ساختمانی موظف به انعقاد قرارداد فروش اقساطی رسمی و قانونی به خریدار هستند. نحوه فروش اقساطی در پروژه‌های مختلف با سازندگان مختلف متفاوت است. زمان تسویه معمولاً بین 1 تا 5 سال در نظر گرفته می‌شود، اما در پروژه‌های مختلف این زمان می‌تواند بیشتر باشد.

سازندگان پس از تسویه کامل سند ملک مورد نظر را به خریدار منتقل می‌کنند. در این مدت خریدار می‌تواند به‌راحتی در ملک خود زندگی کند. لازم به ذکر است که برخی از شرکت‌های ساختمانی بسته به نوع پروژه و موقعیت آن اقدام به بیع مشروط (رهن) می‌کنند، یعنی انتقال سند مشروط به نام خریدار انجام می‌شود.

آیا افراد خارجی یا غیردائم می‌توانند در ترکیه وام مسکن بگیرند؟

 

یکی از بهترین ویژگی‌هایی که خرید خانه در ترکیه را برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب کرده است، عدم نیاز به شهروندی این کشور برای خرید ملک است. به‌عبارت‌دیگر همه اتباع خارجی می‌توانند در این کشور ملک خریداری کنند.

به‌عنوان یک شهروند خارجی و برای ساکنان غیردائم به طور یکسان، چندین فرصت برای دریافت وام مسکن برای خرید اقساطی خانه در ترکیه است. بااین‌حال، مانند سایر وام‌های مسکن، دریافت پذیرش برای درخواست وام مسکن ترکیه به شرایط وام دهندگان و درک آن‌‌ها از شما به‌عنوان یک وام‌گیرنده بستگی دارد.

همه شرایط ممکن است بر اساس منطقه، بانک مورداستفاده، ارز مورد استفاده و نوع ملکی که می‌خواهید بخرید تغییر کند. علاوه بر این، وام دهندگان برای تعیین این موضوع به نوع شغل، سن، سابقه اعتباری، درآمد و نوع ملک شما نگاه می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند بدانند که شما نه‌تنها می‌توانید وام مسکن خود را بپردازید، بلکه فرد قابل اعتمادی هستید که می‌توانند برای بازپرداخت وام خود به او اعتماد کنند.

یک مزیت بزرگ این است که برای دریافت وام مسکن خود نیازی به حضور فیزیکی ندارید. با وکالت‌نامه محضری، نماینده قانونی می‌تواند درخواست وام مسکن شما را به طور کامل تکمیل کند.

اقامت ترکیه با خرید خانه

ترکیه یکی از کشورهای پیشرفته همسایه ایران است که با سرمایه‌گذاری‌های دولت این کشور به یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی دنیا تبدیل شده است. دولت این کشور روش‌های مختلفی را برای اتباع دارای مدارک خارجی ایجاد کرده است که یکی از بهترین آنها اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه است. اقامت ترکیه از طریق خرید خانه مستلزم شرایطی است.

خرید ملک در ترکیه به مالکان اجازه اقامت در ترکیه را می‌دهد. شما فقط با خرید ملک اجازه اقامت نخواهید گرفت. به همین دلیل، اگر قصد اقامت بیش از 3 ماه را دارید، باید برای اجازه اقامت یک‌ساله اقدام کنید.

اگر ملکی با هزینه کمتر از 400 هزار دلار خریداری کنید، تنها مجوز «اقامت تا زمانی که مالک ملک هستید» به شما، همسرتان و فرزندان زیر 18 سالتان اعطا می‌شود. اگر ملک خریداری شده 400 هزار دلار یا بیشتر باشد، تابعیت و پاسپورت ترکیه به شما، همسرتان و فرزندان زیر 18 سالتان اعطا می‌شود.

سخن پایانی

ترکیه در سال‌های اخیر یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان بوده است که البته این محبوبیت بی‌دلیل نیست. در دنیای امروز، ترکیه دارای یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی، سیستم پزشکی عالی و وضعیت اقتصادی مترقی است. همان‌طور که گفته شد اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید خانه و خرید خانه از طریق وام بانکی و به‌صورت اقساطی امکان‌پذیر است.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خرید ملک در ترکیه و دریافت اقامت این کشور به سایت ام تی سی هوم به آدرس mtcco.net مراجعه کنید.

 

ارسال نظر: