کدخبر: 18725

معایب فرش وینتیج

در حال حاضر یکی از عناصر بسیار مهم که در زیبایی محیط خانه و گرما بخشی به آن تأثیر دارد، فرش است. این زیرانداز لوکس می‌تواند دکوراسیون خانه را تکمیل کند و به آن روح ببخشد. در واقع می‌توان گفت اهمیت این محصول بسیار زیاد است و به ­دلیل داشتن تنوع بالا، می‌تواند پاسخگوی سلایق مختلف باشد. در حال حاضر تحولات زیادی در طرح و سبک قالی سنتی ایجاد شده و شما در بازار محصولات گوناگونی را مطابق با هر نوع سلیقه‌ای می‌توانید پیدا کنید. در این میان یک نوع فرش وجود دارد که کهنه نما یا وینتیج نام گرفته و طراحی‌های خاصی را دارد. استفاده از این قالی‌ها مزایا و معایب خاصی دارند‌. در ادامه ویژگی­ها و معایب فرش وینتیج بررسی می‌شود تا شما هنگام خرید اطلاعات بیشتری داشته باشید.

 

 

معرفی فرش وینتیج

در حالت کلی به تمام المان‌هایی که از نظر ظاهری یا قدمت مربوط به چندین سال گذشته هستند و عتیقه شده‌اند، وینتیج گفته می‌شود. نوع ماشینی Vintage  در حالت کلی با ظاهر کهنه و قدیمی تولید می‌شوند؛ اما قالی‌های دستباف هر چه قدمت بیشتری داشته باشند و پاخوری آن‌ها زیاد باشد، ارزش و قیمت بیشتری پیدا می‌کند.

فرش وینتیج ماشینی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در المان‌های قدیمی استفاده کرد. این نمونه از جدیدترین گونه‌های محصولات ماشینی است که در خانه‌های کلاسیک استفاده می‌شود و جذابیت و زیبایی محیط را افزایش می‌دهد. البته قبل از بررسی معایب فرش وینتیج باید ویژگی­های آن را بدانید.

 

ویژگی‌های فرش وینتیج

این محصولات دارای برخی ویژگی‌های خاص هستند که باعث تمایز آن‌ها شده و محبوبیت فرش را افزایش داده است. البته نباید فراموش کرد که لازم است معایب فرش وینتیج را هم هنگام خرید در نظر داشت.

  • داشتن وزن سبک: در تولید این نوع قالی‌ها الیاف بسیار کمتری استفاده می‌شود و به ‌راحتی می‌توان آن را جابه‌جا کرد. به­طور مثال فرش ۷۰۰ شانه کهنه‌نما وزن سبک‌تری نسبت به مدل معمولی خود دارد.
  • قیمت پایین: در کنار تنوع بسیار زیاد و کیفیت مناسب این محصولات قیمت پایین‌تری دارند و محبوبیت آن‌ها در میان افرادی که علاقه به دکوراسیون کلاسیک دارند، زیاد است. قیمت فرش ماشینی نسبت به نمونه دستباف بسیار ارزان است.
  • تنوع طراحی و رنگ: این زیراندازهای لوکس از نظر تنوع و رنگ گزینه‌های زیادی دارند و می‌توانند سلایق افراد مختلف را پاسخگو باشند. علاوه­براین زیرانداز کهنه‌نما در انواع فرش ۱۵۰۰ شانه، ۱۲۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه نیز به تولید می‌رسد و از این نظر می‌تواند برای استفاده محیط‌های مختلف مناسب باشد.

 

13

14

فرش وینتیج چگونه تولید می‌شود؟

فرش‌های کهنه‌نما از طریق روش‌های خاصی حالت رنگ‌ورورفته پیدا می‌کنند و یکی از معایب فرش وینتیج این مورد است که اجرای غیراصولی روش‌های کهنه­کردن می‌تواند مقاومت قالی را کاهش دهد و به قسمت‌های مختلف بافت آن آسیب بزند. روش‌های متداول این کار شامل موارد زیر است:

  • رنگ مواد اولیه مورداستفاده در بافت فرش از نظر غلظت نسبت به میزان استاندارد کاهش پیدا می‌کند و رنگ حالت چاپی به خود می‌گیرد.
  • از طریق دستگاه‌های مخصوص و به روش ماشینی یا دستی می‌توان در روی بافت ساییدگی ایجاد کرد.
  • می‌توان قالی را با چوبک، خاکستر و آب شستشو داد و آن را در محل‌های پرتردد پهن کرد تا پا خوری بیشتر پیدا کند.
  • روش دیگری با عنوان دواشور وجود دارد که ابتدا پرز‌های فرش را می‌برند و الیاف آن را کوتاه می‌کنند؛ سپس با استفاده از پودر سفید‌گری یا سود و هیپوکلریت کلسیم آن را می‌شویند. در این شرایط رویه به شکل الیاف مصنوعی می‌شود و حالت کهنه پیدا می‌کند.
  • در روش دیگر می‌توان ریشه قالی را با استفاده از پوست گردوی تازه یا پوست انار شستشو داد و ته رنگ قهوه‌ای در آن ایجاد کرد.

15

 

 

مزایای استفاده از فرش‌های کهنه‌نما

در کنار بیان معایب فرش وینتیج، آشنایی با مزیت‌های آن نیز می‌تواند برای خریداران کاربردی باشد.

  • نشان‌دهنده اصالت: از ویژگی‌ها و مزیت‌های این کالا می‌توان به اصالت بخشی آن به محیط اشاره کرد. این محصول ظاهر خاصی دارد و می‌تواند در محیط‌های مدرن یا سنتی استفاده شود.
  • قیمت مناسب آن در مقایسه با نمونه دستباف: یک مزیت دیگر فرش وینتیج هزینه پایین خرید آن در مقایسه با محصولات دستباف است. در واقع شما با هزینه کمتر یک زیراندار لوکس با ظاهر دستباف در خانه استفاده می‌کنید.
  • مقاومت بالا برای استفاده طولانی‌مدت: این قالی در فرایند تولید به­طور کامل ساییده شده و پاخوری داشته است. در نتیجه با گذشت زمان ظاهر آن بهتر می‌شود و آسیبی به آن نمی‌رسد.
  • دوام زیاد: درصورتی‌که فرش Vintage  از الیاف باکیفیت تهیه شود و فرایند کهنه­کردن آن به‌درستی انجام گیرد، دوام آن افزایش پیدا می‌کند.
  • امکان شستشو راحت: این محصول به­دلیل نداشتن الیاف حساس، به‌سادگی شسته می‌شوند و نیاز به استفاده از روش خاص در آن نیست.

 

نتیجه‌گیری

امروزه فرش به ‌عنوان یک کالای لوکس محسوب می‌شود که جهت پوشش‌دهی قسمت‌های مختلف خانه استفاده می‌شود. در تولید این محصول الیاف با جنس‌های گوناگون پنبه، ابریشم، نخ و پشم استفاده می‌شوند. قالی‌ها به ‌صورت دستباف و ماشینی تولید می‌شوند که قیمت نمونه دستباف بالا است. خیلی از افرادی که سلیقه سنتی و کلاسیک دارند، در طراحی دکوراسیون خانه از فرش Vintage  استفاده می‌کنند.

این قالی در نقش و نگار‌های سنتی تولید می‌شود و در مقایسه با نمونه­های دستباف قیمت پایین‌تری دارند. بررسی معایب فرش وینتیج در هنگام خرید برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد که در این محتوا به­طور کامل آن را بررسی کردیم. شما می‌توانید برای تهیه محصول مورد نظرتان به مجموعه فرش کوروش مراجعه کنید.

 

 

ارسال نظر: