کدخبر: 18764

مرکز و بورس فروش قطعات و لوازم جانبی کارتخوان کجاست؟!

 

قطعات کارتخوان و کارایی و طراحی آن‌ها، مبحث مقاله امروز ماست. پیش از بررسی این اجزای کلیدی، بهتر است یک آشنایی کلی با کاربرد دستگاه کارتخوان داشته باشید.

دستگاه کارتخوان، دستگاهی پرکاربرد در حوزه الکترونیک بوده که امروزه در گستره‌ای از اماکن کسب‌وکار مورد استفاده واقع می‌شود و فرایندهای مرتبط با پرداخت الکترونیکی را انجام می‌دهد.

دستگاه‌های کارتخوان از گذشته تاکنون در طراحی‌های متنوعی ظاهر شده و به‌روز‌ترین آن‌ها، در حال حاضر محصولات لمسی هستند. رونمایی از این سیستم‌های کامپیوتری، حسابرسی به کالاهای خریداری شده در فروشگاه‌های بزرگ را تا حد زیادی آسان ساخته است.

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، هر روز شاهد تغییر و تحولات عظیمی در زمینه ساخت قطعات این دستگاه هستیم که در ادامه مطلب، راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

اجزای نرم‌افزاری قطعات دستگاه کارتخوان

اجزای نرم‌افزاری قطعات این دستگاه شامل دو بخش هستند که وظیفه مدیریت و تحلیل فرایند را انجام می‌دهند.

اصلی‌ترین نرم‌افزارهای قابل‌استفاده در این دستگاه، ‌ON-SITE و CLOUD-BASED خواهند بود که عملکرد مهمی در این دستگاه دارند.

به‌طور مثال ارتباط بین کارت بانکی و بانک توسط این نرم‌افزار انجام می‌شود و بروز کوچک‌ترین اختلال در آن به قطع ارتباط دستگاه کارتخوان و بانک موردنظر می‌انجامد. نرم‌افزار یک کارتخوان باید قابلیت ادغام با سایر نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را داشته باشد تا بتواند با پردازنده موردنظر کار کرده و هزینه‌ها را کنترل کند. درواقع این انعطاف‌پذیری ویژگی مهمی برای‌ کارتخوان محسوب می‌شود.

اجزای سخت‌افزاری قطعات دستگاه کارتخوان

از ضروری‌ترین بخش‌های قطعات سخت‌افزاری دستگاه کارتخوان، می‌توان به بارکد کارتخوان، رول کاغذی، صفحه کلید و همچنین محل کشیدن کارت نیز اشاره نمود.

این بخش نیز همانند اجزای نرم‌افزاری، اهمیت بالایی در برقراری ارتباط بین کارت بانکی و بانک موردنظر دارد.

قطعات مشترک کارتخوان‌ها

به دلیل حجم گسترده‌ تغییرات ناشی از پیشرفت تکنولوژی و همسو شدن با فناوری روز دنیا و داشتن امنیت مالی، اهمیت کارتخوان‌ها چند برابر شده است.

به‌ این منظور اکثر فروشگاه‌ها و مراکز خرید از این تکنولوژی عصر حاضر استفاده می‌کنند. بد نیست قبل از خرید کارتخوان ، باطری و قطعات کارتخوان، به چگونگی نحوه کار با آن، ویژگی قطعات مختلف و کاربرد آن‌ها دست یابیم.

هد مغناطیسی کارتخوان

از قطعات اصلی همه کارتخوان‌هاست که طول عمر مفید آن بر حسب نوع و مدل دستگاه تعیین می‌شود. جنس این قطعه استیل بوده احتمال بروز خرابی در آن تقریباً به صفر تمایل می‌کند.

دقت کنید که این قطعه در دستگاه به‌وضوح قابل مشاهده نیست و در حقیقت در شیار مربوط به کشیدن کارت جاگذاری شده است.

چاپگر حرارتی

این چاپگر با توجه به‌ نام خود، با سوزاندن کاغذهای مخصوص اطلاعات را درج می‌کند. بنابراین نیازی به شارژ جوهر یا کارتریج نخواهد داشت. سلامت این پرینتر با اولین تراکنش و ارائه رسید مشخص می‌شود.

اما توجه داشته باشید که کیفیت رسید چاپ شده مربوط به سلامت پرینتر ندارد بلکه میزان شارژ باتری و کیفیت رول کاغذ در این موضوع اثرگذار هستند.

غلطک چاپگر

این قطعه با بازکردن درب محفظه رول کاغذ قابل مشاهده است و به بسته‌شدن درب محفظه کمک می‌کند.

غلطک چاپگر به دلیل کاربری بالای خود در دستگاه، در بازه‌های زمانی مختلف تعویض می‌شود.

درب پرینتر

این درب با اتصالات پلاستیکی به بدنه کارتخوان متصل است. بهتر است گاهی اوقات فنرهای مربوط به ضامن بازکننده را بررسی کنید تا از سلامت درب محفظه مطمئن شوید.

باطری خارجی کارتخوان سیار

انرژی موردنیاز کارتخوان از طریق باطری خارجی قابل تامین است‌. درواقع صفحه نمایشگر، پرینتر و جستجوی آنتن، همگی از این انرژی استفاده می‌کنند.

وجود اختلال در باطری خارجی، سبب شده که دستگاه در زمان پرینت یا جداکردن آداپتور، به‌طور خودکار خاموش می‌شود.

جهت نگهداری صحیح از باطری و پیشگیری از خرابی آن، توصیه می‌شود که از شارژ مستمر و قراردادن دائمی آداپتور در کارتخوان خودداری کنید. خرید باطری کارتخوان سیار

باطری داخلی کارتخوان

این باطری در لایه‌های درونی دستگاه قرار گرفته و به‌آسانی قابل مشاهده نیست. از آنجایی‌که این قطعه، از نوع مصرفی به شمار می‌رود، بهتر است در بازه‌های زمانی معین، فرایند تعویض آن صورت بگیرد.

جهت اطمینان از سلامت باطری داخلی دستگاه، باید آن را از بدنه جدا کرده و پس از چند ثانیه دوباره متصل کنیم.

اگر دستگاه به حالت Tamper رفته باشد، یعنی باطری داخلی به اتمام رسیده و نیاز به تعویض دارد.

صفحه نمایش کارتخوان

وجود پیکسل‌های سوخته به‌صورت خطوط صاف عمودی یا افقی در صفحه نمایشگر، نشانگر صفحه معیوب است.

محافظ صفحه نمایش

این محافظ فاقد انعطاف، معمولا از جنس PVC بوده و از ایجاد ضربه روی صفحه حساس نمایشگر جلوگیری می‌کند.

صفحه کلید

برای اطمینان از سلامت این قطعه از دستگاه، توصیه می‌شود که صدای آن را از تنظیمات دستگاه فعال کرده و سپس با فشردن دکمه‌ها، عملکرد صحیح آن‌ها را بسنجید.

آداپتور یا شارژر کارتخوان

درواقع آداپتور جزو لوازم جانبی کارتخوان محسوب می‌شود نه قطعات کارتخوان. عملکرد نادرست آن سبب خرابی باتری یا آسیب به قطعات دیگر خواهد شد.

آداپتور سالم، باتری را در مدت زمانی معقول و طبیعی شارژ کرده و باتری شارژ شده با آن، تا مدت زمانی معقول قادر به نگهداری شارژ است. در غیر این صورت، شارژر شما عملکرد صحیحی نداشته و بهتر است تعمیر یا تعویض شود.

ماژول سیم کارت

این قطعه، همان محل قرارگیری سیم کارت روی دستگاه سیار است. برای اطمینان از کارکرد صحیح آن، باید سلامت پین‌ها سنجیده شود و اگر ماژول از نوع ضامن‌دار است، باید ضامن آن، به‌‌درستی عمل‌ کند.

نگاهی به پرکاربردترین دستگاه‌های کارتخوان

در ادامه به چند کارتخوان سیار که بسیار پرکاربرد هستند اشاره خواهیم کرد.

1. کارتخوان سیار s90

تولید این کارتخوان در سه مدل تک پورت، دو پورت با صفحه نمایش سیاه و سفید و دوپورت با صفحه نمایش رنگی صورت گرفته است که به علت پشتیبانی از دو سیم کارت، حافظه بالا، باتری قابل شارژ لیتیوم یونی و قابلیت اتصال به همه نوع حساب بانکی از دلایل محبوبیت این کارتخوان در کشور محسوب می‌شود.

ناگفته نماند که تمامی امکانات و قطعات کارتخوان s90 در کشور موجود بوده و از لحاظ تعمیرات محدودیتی ندارد. نوع تک پورت این کارتخوان در سال ۲۰۱۲ تولید و وارد بازار فروش شد. نوع دو پورت آن با صفحه نمایش سیاه و سفید در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد که از لحاظ سرعت تراکنش و عمر بالای باتری، کاربرد بالایی در بین صاحبان کسب‌وکار داشت.

صفر تا 100 قطعات این دستگاه همچنان در بازار قابل پشتیبانی و تعمیر است.

۲. کارتخوان سیار G3

برند نکسگو، این دستگاه چینی را با کیفیتی فوق‌العاده عالی در سال ۹۸ وارد بازار ایران کرد. این کارتخوان امکان اتصال به همه نوع حساب بانکی را دارد و تراکنش آن از طریق داده سیم کارت انجام می‌شود. از مهم‌ترین قطعات کارتخوان G3 می‌توان به شارژر رومیزی و فست شارژر اشاره نمود. توجه به شارژر کارتخوان و قدرت و میزان ظرفیت آن، از نکات قابل توجه در خرید قطعات کارتخوان G3 به‌شمار می‌رود.

3. کارتخوان سیار 7210

14

این دستگاه با طراحی ظریف خود، از مدرن‌ترین کارتخوان‌های موجود در کشور شناخته شده است و از طریق GPRS و توسط سامانه ایرانسل، همراه اول و رایتل به شبکه پرداخت وصل می‌شود.

طول عمر بالای باتری، سخت‌افزار قوی و طراحی ارگونومیک لوکس آن موجب شده که یکی از کارتخوان‌های پرطرفدار محسوب شود. قطعات مصرفی این کارتخوان با گذشت زمان نیاز به تعویض دارند و شامل تجهیزاتی مانند باتری، درب پرینتر، شارژر کارتخوان، قاب و درب باتری هستند.

 

ارسال نظر: