کدخبر: 18829

روغن حیوانی چیست + تفاوت آن با روغن گیاهی و دنبه

 

یکی از خوراکی‌های مفیدی که امروزه در آشپزی مدرن کمتر دیده می‌شود، روغن حیوانی است. مقدار قابل توجه چربی اشباع در این روغن باعث شده در طول ۳۰ سال گذشته شهرت بدی کسب کند، اما تحقیقات جدید نشان داده که برخلاف تصور رایج، اعتدال در مصرف این نوع روغن نه تنها مضر نیست، بلکه فوایدی نیز دارد. روغن حیوانی محتوی ویتامین‎های محلول در چربی، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین A است. همچنین به سلامت دستگاه گوارش، کاهش التهاب مفاصل و سلامت پوست کمک می‌کند.

روغن حیوانی می‌تواند انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزمره‌ی ورزشکاران و کسانی که سبک زندگی پر جنب و جوشی دارند را فراهم کند. خواص روغن حیوانی در مقایسه با کره‌های صنعتی که ۸۰ تا ۸۵ درصد چربی دارد، بیشتر است. نوع گوسفندی روغن حیوانی کمی دیرهضم و در مقایسه با روغن گاوی کلسترول بالاتری دارد اما طعم و عطر بهتری دارد و گران‌تر است.

این روغن به ‌طور طبیعی از چربی شیر تهیه می‌شود و برخلاف روغن‌های نباتی و صنعتی اسیدهای چرب ترانس ندارد. در طب سنتی و کهن ایرانی این روغن را از دیگر روغن‌های خوراکی مانند روغن نباتی، پیه و روغن دنبه مفیدتر دانسته‌اند.

شاید روغن حیوانی از چربی ساخته شده باشد، اما علاوه‌بر چربی محتوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ A ، ویتامین E و ویتامین D است. بسیاری از افراد چربی را به‌ عنوان بخش ناسالمی از غذا می‌شناسند، اما بدن برای عملکرد مناسب به چربی نیاز دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ شکل سالمی از چربی هستند که می‌توان آنها را در روغن حیوانی یافت. علاوه‌بر این «اسیدلینولئیک کونژوگه» و «بوتریک اسید» موجود در روغن حیوانی، فواید بسیاری برای سلامتی دارند.

مقدار متعادل مصرف روغن حیوانی در روز حداکثر ۳۰ گرم است، بنابراین افرادی که از چربی حیوانی استفاده می‌کنند، باید دقت داشته باشند که مصرف روزانه آن‌ها از ۳۰ گرم در روز تجاوز نکند. با رعایت این اصل، مصرف این نوع چربی برای بدن هیچ گونه ضرر و زیانی نخواهد داشت. اما اگر دچار عارضه‌ای هستید حتما با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید مصرف بیشتر چربی در رژیم غذایی‌تان برای شما ضرری نداشته باشد.

 

تفاوت روغن حیوانی و گیاهی

چربی‌ها و روغن‌ها را می‌توان به طور طبیعی در طیف وسیعی از منابع حیوانی و گیاهی یافت. آنها بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم را ایفا می‌کنند زیرا انرژی را تامین می‌کنند، از فرآیند رشد حمایت می‌کنند، اسیدهای چرب ضروری را تامین می‌کنند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

همچنین سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی هستند که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن به خوبی شناخته شده‌اند. علاوه بر این، این مواد همچنین به بهبود طعم محصولات غذایی مختلف کمک می‌کنند. اما تفاوت روغن حیوانی و گیاهی سه مولفه مهم دارد. اصلی ترین تفاوت روغن حیوانی و گیاهی ماده اولیه تهیه آنها است. روغن گیاهی از گیاهان و دانه‌ها تهیه می‌شود و روغن حیوانی از چربی شیر حیوانات تهیه می‌شود.

روغن‌ حیوانی اصل دارای اسید‌های چرب اشباع هستند این روغن‌ها حاوی کلسترول بوده و در دمای محیط حالت جامد دارند. اما در روغن‌های گیاهی دارای اسید‌های چرب غیر اشباع هستند، فاقد کلسترول بوده و در دمای محیط حالت مایع دارند.

مقاومت روغن‌های گیاهی در برابر حرارت بسیار پائین است به ویژه برخی از آن‌ها مانند روغن سویا و روغن کلزا اصلا برای سرخ کردن مناسب نیستند. اما نقطه‌ دود روغن‌های حیوانی بسیار بالا بوده و در مقابل حرارت از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و در حرارت بالا موجب تولید گاز‌های سمی نمی‌شوند.

در طول سال‌های گذشته موج عظیم تبلیغات بر علیه روغن حیوانی در جریان بوده است، اما تحقیقات جدید نشان داده که کاهش و جایگزینی چربی‌های حیوانی با روغن‌های گیاهی به احتمال زیاد مسئول افزایش چشمگیر بیماری‌های التهابی مزمن از جمله بیماری قلبی، سرطان و دیابت است. در واقع، چربی حیوانی احتمالا سالم ترین و مفیدترین ماده مغذی در رژیم غذایی انسان است. روغن حیوانی در مقایسه با روغن‌های گیاهی مایع عموماً جامدند، در برابر حرارت و فساد، مقاوم‌ترند، در طبخ غذاها به ویژه انواع پلوها و خورشت‌ها بافت بهتری به غذا می‌دهند و صد البته عطر بهتری هم دارند.

 

فرق روغن حیوانی و روغن دنبه

دنبه را در زبان انگلیسی Tail fat  می‌گویند. دُمبه یا دنباله گوسفند بخشی از بدن گوسفند است که به جای دم در انتهای پشتی گوسفند آویخته شده و حاوی چربی فراوانی است؛ اما همه گوسفندان دنبه ندارند.

دنبه را هم کباب می‌کنند و هم از آن روغن می‌گیرند و برخی معتقدند روغن آن بیشتر و بهتر از پیه و چربی بدن گوسفند است. بنابراین روغن دنبه از دنبه گوسفند بدست می‌آید ولی روغن حیوانی اصل که به روغن کرمانشاهی نیز معروف است به طور معمول در اکثر نقاط دنیا از شیر گاو، گوسفند یا مخلوط شیر گاو و گوسفند تهیه می‌شود.

3

بهترین روغن حیوانی

روغن حیوانی چربی‌ای است که از شیر حیوانات و یا ماست و دوغ به عمل می‌آورند. از نظر طبیبان طب سنتی بهترین روغن حیوانی، روغن زرد گاو و گوسفند و بز جوان است. تفاوت روغن حیوانی گوسفندی و گاوی زیاد نیست چراکه روغن گاو و گوسفند از همه چربی‌ها بهتر و لطیف تر هستند طبع و خواص‌شان بهم نزدیک است.

برای همین یکی از راه‌های بهره‌مندی از خواص روغن زرد گاوی و روغن زرد گوسفندی، استفاده همزمان از این دو روغن است. به عبارت دیگر به جای استفاده از روغن گاوی یا روغن گوسفندی، بهتر است که از ترکیب روغن حیوانی گوسفندی و گاوی استفاده کرد. از نظر طب سنتی خواص روغن گاو یا گوسفند قوى‌تر از «کره» است. روغن حیوانی پاک کننده، بازکننده گرفتگی‌ها، دارای قوای پادزهری و دفع کننده سموم است. روغن حیوانی نرم کننده پوست، پاک کننده چهره، پاک کننده فضولات مغز و سینه و چاق کننده بدن است.

همچنین روغن گوسفند و گاو رفع کننده خشکی بینی و حلق است و برای سرفه‌های خشک و یرقان و سنگ‌ کلیه مفید است. آماسها یا ورم‌ها را نرم کرده و می‌پزاند و پادزهر تمام زهرهاست و کلیه و مثانه را گرم می‌کند، اما زیاده‌روی در مصرف آن معده را ضعیف می‌کند. درضمن مزاج یا طبع همه انواع روغن حیوانی یا کرمانشاهی از نظر طب سنتی گرم و تر است. به عبارت دقیق‌تر انواع روغن حیوانی اعم از روغن گاوی اصل، روغن گوسفندی اصل یا روغن بز طبع گرم و تر دارند.

روغن حیوانی از کجا بخریم؟

اگر این سوال که روغن حیوانی از کجا بخریم ذهن شما را مشغول کرده و قصد خرید روغن حیوانی یا کرمانشاهی را دارید پیشنهاد ما نارمُشک است. فروشگاه اینترنتی نارمُشک که دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد، بهترین مارک‌های روغن حیوانی و کرمانشاهی را که دارای نشان استاندارد، پروانه بهداشت و نشان سیب سبز سلامت هستند را با بهترین قیمت و تخفیف ویژه عرضه می‌کند. برای خرید بهترین مارک روغن حیوانی کرمانشاهی از هر کجای ایران به نارمُشک مراجعه کنید، اینترنتی سفارش داده و به راحتی درب منزل تحویل بگیرید.

 

ارسال نظر: