کدخبر: 19046

نکاتی در رابطه با نور و روشنایی آرایشگاه و سالن زیبایی

 

آرایشگاه و سالن زیبایی یک فضایی است که نیاز به روشنایی مناسب دارد. با توجه به این که آرایشگران در سالن زیبایی، کارهای مختلفی را انجام می‌دهند وجود روشنایی مناسب باعث می‌شود تا بتوانند مشتریان را راضی نگه دارند. این که در سالن زیبایی از چه رنگ نور و به چه میزان استفاده شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این بخش می‌خواهیم در مورد نور و روشنایی بهترین آرایشگاه مردانه و سالن  بانوان صحبت کنیم.

اهمیت نورپردازی در آرایشگاه

همان‌طور که می‌دانید خانم‌ها معمولا سالن‌های زیبایی را انتخاب می‌کنند که دارای نورپردازی مناسب و دکوراسیون استاندارد باشد. یک نورپردازی مناسب به افراد کمک خواهد کرد تا مراجعه کنندگان را به خوبی مشاهده کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند. نورپردازی مناسب محیط می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت کار داشته باشد.

 

زمانی که محیط دارای نور و رنگبندی مناسب باشد، آرایشگران می‌توانند خدمات خود را به بهترین شکل به مشتریان ارائه دهند. همچنین از لحاظ روانشناسی نیز به کارگیری نورهای آرامش بخش برای محیط آرایشگاه می‌تواند اثربخشی زیادی بر روی جذب مشتریان داشته باشد. زمانی که نورپردازی به درستی انجام شود، مشتریان در هنگام انتظار، احساس خستگی نخواهند کرد.

انواع نورپردازی آرایشگاه

با توجه به این که اهمیت نورپردازی سالن زیبایی و آرایشگاه بر هیچکس پوشیده نیست، در این بخش می‌خواهیم به انواع نورپردازی سالن‌های زیبایی اشاره داشته باشیم:

نورپردازی محیط

توجه کردن به دکوراسیون و نورپردازی محیط از اهمیت بالایی برخوردار است. رنگبندی محیط و میزان روشنایی باید به گونه‌ای باشد که باعث اذیت و آزار چشم نشود. به صورت معمول استفاده از ترکیب نورهای آفتابی و مهتابی می‌تواند رضایت خاطر مشتریان را به همراه داشته باشد.

نور کار

نور محیط کار، مختص زمانی است که آرایشگر بخواهد خدمات خود را به مشتریان ارائه دهد. این نور در مکان مورد نظر آرایشگر تعبیه می‌شود.

زیبایی محیط

نورپردازی‌های دیگری وجود دارند که به صورت تزئینی بوده و باعث می‌شوند تا سالن زیبایی و آرایشگاه جلوه ویژه‌ای به خود بگیرند. این نورهای تزئینی در رنگبندی مختلف و با میزان روشنایی متفاوت ارائه می‌شوند.

نورپردازی دور آینه

روشنایی دور آینه علاوه بر این که تزئینی هستند و باعث افزایش زیبایی محیط کار می‌شوند، به آرایشگران این امکان را خواهند داد که تسلط بیشتری بر روی محیط کار پیدا کنند.

12

نکات کلیدی در رابطه با نورپردازی سالن زیبایی

چند عامل کلیدی در هنگام انتخاب نورپردازی سالن زیبایی و آرایشگاه وجود دارند که در این بخش به آنها می‌پردازیم. انتخاب نور مناسب برای جذب مشتریان بسیار مهم است و باعث می‌شود تا افراد بتوانند از خدمات سالن زیبایی به بهترین شکل بهره‌مند شوند. از مهم‌ترین نکات در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·شاخص رندر رنگ

این مفهوم که با نام اختصاری CRI شناخته می‌شود، به ظرفیت منبع نور اشاره داشته که باید از 86 بالاتر باشد. Color renering index یک مفهوم کلی است که به کارگیری میزان صحیح آن باعث می‌شود تا نور و روشنایی محیط در سطح ایده‌آلی قرار بگیرد.

·دمای رنگ

محیط آرایشگاه محیطی است که خدمات زیادی در آن انجام می‌شود. دمای رنگ نور نباید سرد باشد. افراد باید در هنگام انتخاب نورپردازی آرایشگاه از انتخاب رنگ‌های سفید و مهتابی دوری کنند. رنگ‌های گرم برای محیط آرایشگاه بسیار مناسب است لذا رنگ‌های صدفی، آفتابی و... پیشنهاد می‌شود.

·سطح روشنایی

مفهوم سطح روشنایی، میزان نوری را تعیین می‌کند که روی یک سطح تابیده شده و با واحد لوکس نشان داده می‌شود. به صورت میانگین، سطح روشنایی محیط آرایشگاه باید چیزی بین 300 تا 700 لوکس باشد. انعکاس نور صحیح و اصولی در آرایشگاه علاوه بر این که باعث ارائه خدمات بهتر آرایشگران خواهد شد، رضایت مشتریان را نیز به دنبال خواهد داشت.

بخش‌های مختلف نورپردازی آرایشگاه

در یک آرایشگاه چندین بخش مختلف وجود دارد که نور و روشنایی آن باید به درستی انتخاب شود. نورپردازی بخش پذیرش که به عنوان اولین بخش برخورد با مشتریان است، دارای اهمیت است. میزان نور استفاده شده در این محیط نباید باعث آسیب به بینایی شود. در بخش روشنایی اتاق انتظار نیز، به دلیل این که مشتریان مدت زمان زیادی را در آن سپری می‌کنند، باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که تضاد زیادی با رنگ دیوارها داشته باشد.

علاوه بر موارد گفته شده، نورپردازی فضای کار نیز دارای اهمیت است و باعث بهبود عملکرد فعالیت و خدمات آرایشگران خواهد شد. در بخش ناخن نیز به دلیل این که خدمات مختلفی به مشتریان ارائه می‌شود، نور و روشنایی در نظر گرفته شده باید بالاتر از 400 لوکس باشد.

جمع بندی

آرایشگاه و سالن زیبایی به عنوان فضاهایی هستند که تاثیر زیادی در زیبایی دارند. میزان مناسب نور و روشنایی محیط علاوه بر ایجاد رضایت مشتریان باعث افزایش عملکرد آرایشگران نیز می‌شود. در این مقاله به نکات کلیدی در انتخاب نور و روشنایی محیط پرداخته شده است. توجه کردن به نکات گفته شده باعث می‌شود تا بتوانید بهترین میزان نور و روشنایی را برای سالن زیبایی انتخاب کنید.

 

ارسال نظر: