کدخبر: 19047

کلید لمسی هوشمند، کلید لمسی ریموتی رقابتی نافرجام!

 

 

کلید لمسی هوشمند از جمله تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند است. این کلیدها به منظور کنترل روشنایی و برخی دیگر از تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. مزیت اصلی کلیدهای هوشمند، کنترل از طریق اپلیکیشن و دسترسی به آن ها از راه دور است. کاربر با اتصال تلفن همراه خود به اینترنت (در صورتی که کلید به اینترنت متصل باشد) می تواند از هرجای دنیا تجهیزات متصل به کلید را کنترل کند.

نوع دیگر کلیدهای لمسی که امکان کنترل از راه دور را برای کاربران فراهم می کند، کلید لمسی ریموتی است. کلیدهای ریموتی از فاصله چند متری به کمک ریموت قادر کنترل هستند. در صورت طراحی دقیق و استفاده از قطعات استاندارد، یک کلید ریموتی از فاصله 15 متری قابل کنترل خواهد بود. این این میزان پوشش دسترسی کلید به ریموت در یک واحد مسکونی را تضمین می کند. پرواضح است که کلید لمسی هوشمند محدودیتی در برد ندارند و از همه جای دنیا قابل کنترل هستند.

شباهت ها

قبل از پرداختن به تفاوت ها و رقابت موجود بین کلیدهای لمسی کنترل از راه دور به بیان شباهت ها و نقاط مشترک آن ها می پردازیم.

قاب و رویه

کلید لمسی هوشمند و کلید لمسی ریموتی از نظر ظاهری کاملات یکسان هستند. فارغ از تفاوت های ظاهری کوچک (مثل شکل یا رنگ آیکون ها) که در بین محصولات مختلف رایج است، این کلیدها ظاهر مشابهی دارند.

ارتباط بی سیم

کلیدهای هوشمند بی سیم و همچنین کلیدها ریموتی از بستر ارتباط بی سیم برای تبادل داده بهره می برند. لازم به ذکر است برخی از کلیدهای هوشمند با پروتکل های سیمی تبادل اطلاعات می کنند. از جمله پروتکل های ارتباطی بی سیم سیستم های هوشمند می توان به وای فای و RF اشاره کرد.

کنترل محلی با صفحات تاچ

کلید لمسی هوشمند و کلید لمسی ریموتی قابلیت کنترل شدن به صورت محلی را دارند. همانطور که از نام آن ها پیداست، این کلیدها با بهره مندی از صفحات تاچ، به صورت لمسی قابل کنترل هستند. دسترسی محلی از آن جهت مهم است که در صورت عدم دسترسی به ریموت یا تلفن همراه نیز می توان از کلیدها استفاده کرد.

 

تفاوت کلید لمسی هوشمند و ریموتی

در این بخش به بررسی تفاوت های موجود بین کلیدهای لمسی کنترل از راه دور می پردازیم. آگاهی از شباهت ها و شناخت تفاوت ها به شما کمک می کند متناسب با نیاز پروژه بهترین انتخاب را داشته باشید. پس از بیان شباهت ها، به بیان تفاوت های کلیدهای هوشمند و ریموتی می پردازیم.

فرکانس کاری

ریموت کنترل ها به صورت کلی در دو نوع رادیویی و مادون قرمز دسته بندی می شوند. ریموت های مادون قرمز عموما برای لوازم خانگی از جمله تلویزیون، سینمای خانگی و کولرگازی مورد استفاده قرار می گیرد. ایراد اصلی این تکنولوژی، دید مستقیم بودن آن است. یعنی گیرنده و فرستنده باید حتما روبروی هم باشند.

20

برای کلیدهای لمسی از ریموت رادیویی استفاده می شود. این ریموت ها نیاز به دید مستقیم ندارند و برد آن ها بیشتر است. ریموت های رادیویی با دو فرکانس 315 و 433 مگاهرتز عمل می کنند. نحوه عملکرد ریموت در این دو تکنولوژی با هم متفاوت است اما در اینجا از آن عبور می کنیم و صرفا به بیان فرکانس ها اکتفا می کنیم.

کلید لمسی هوشمند بی سیم پروتکل های مختلفی می تواند داشته باش. هر یک از پروتکل ها با فرکانس متفاوتی کار می کنند. در اینجا به بیان فرکانس دو پروتکل محبوب اکتفا می کنیم. فرکانس ارتباطی پروتکل وای فای 2.4 گیگاهرتز و فرکانس ارتباط RF همان 433 مگاهرتز است. در واقع فرکانس ارتباط رادیویی ریموت و کلید هوشمند یکسان است.

برد سیستم و مسافت دسترسی کاربر

اصلی ترین تفاوت کلید لمسی هوشمند و کلید لمسی ریموتی، مسافتی است که کاربر می تواند به کلیدها فرمان بدهد.کلیدهای ریموتی از مسافت کوتاه چند متری قابل کنترل هستند. این در حالی است که کلیدهای هوشمند با اتصال به اینترنت از هرجای دنیا قابل کنترل و دسترسی هستند. علاوه بر این برخی از انواع کلید هوشمند به صورت محلی (داخل خانه) و بدون نیاز به اینترنت نیز قابل کنترل هستند.

امکان کنترل محلی برای برخی از کلیدهای هوشمند در نظر گرفته نشده است. در این کلیدها قطع اینترنت یک چالش جدی محسوب می شود و در صورت قطع اینترنت در واقع کاربر از یک کلید صرفا لمسی در پروژه بهره می برد.

21

تعریف سناریو و آسایش بی پایان

از جمله قابلیت های بسیار جذاب کلید لمسی هوشمند یا به طور کلی خانه های هوشمند می توان به تعریف سناریوها اشاره کرد. سناریو در لغت به معنای فیلمنامه و نمایشنامه ترجمه شده است. در خانه هوشمند منظور از سناریو عملیات برنامه ریزی شده ای است که با فرمان کاربر اجرا می شوند. به عنوان مثال سناریوی خروج از منزل می تواند شامل خاموش شدن همه لامپ ها، روشن شدن لامپ راهرو و همچنین خاموش شدن فن کویل باشد.

تعریف و اجرای این سناریوها صرفا با بهره مندی از کلید لمسی هوشمند (و سایر تجهیزات هوشمندسازی ساختمان) امکانپذیر است. تجهیزات هوشمند از طریق اپلیکیشن قابل برنامه ریزی هستند. حتی برخی از سیستم ها امکان تعریف سناریوی زماندار را نیز برای کاربران فراهم می کنند. این در حالی است که کلید لمسی ریموتی قابلیت تعریف سناریو و زمانبندی را ندارد.

پایان یک رقابت نافرجام!

در این مقاله به مقایسه کلید لمسی هوشمند و کلید لمسی ریموتی پرداخته شد. به عقیده نگارنده این مقایسه یک رقابت نافرجام است. چرا که کلیدهای لمسی ریموتی و هوشمند در کلاس های کاری متفاوتی قرار دارند. تفاوت های فاحش موجود بین این کلیدها موید این ادعاست. کلید لمسی هوشمند را می توان با سایر تجهیزات خانه هوشمند مقایسه کرد.

22

از بعد شباهت های موجو بین کلیدها، دسترسی از راه دور به آن ها و امکان خاموش و روشن کردن لامپ ها بدون حضور در محل کلید یک قابلیت جذاب است. همچنین استفاده از تکنولوژی تاچ در تولید این کلیدها آن ها را به یک کالای لوکس و مدرن تبدیل کرده است.

جمع بندی

کلید لمسی هوشمند و کلید لمسی ریموتی از جمله تجهیزات مدرن مورد استفاده در صنعت ساختمان هستند. با وجود اینکه زمان زیادی از معرفی این تجهیزات به بازار نمی گذرد، طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده اند. ارتقا سطح آسایش و رفاه در کنار کنترل پذیری بیشتر و ظاهر لوکس و مدرن، از جمله دلایل رغبت کاربران برای استفاده از آن هاست.

شاید بتوان کلیدهای هوشمند و ریموتی را از نقطه نظر دسترسی از راه دور در یک گروه دسته بندی کرد. اما همانطور که اشاره شد، این کلیدها تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند و مقایسه آن ها با یکدیگر یک رقابت نافرجام است. کلید لمسی هوشمند نمونه جدیدتر کلیدهای کنترل از راه دور است و امکانات به مراتب بیشتری نسبت به کلیدهای ریموتی در اختیار کاربران قرار می دهد. از جمله این امکانات می توان به دسترسی از همه جای دنیا با اتصال به اینترنت و همچنین تعریف سناریو و زمانبندی اجرای آن اشاره کرد. کلیدهای ریموتی با معرفی به ریموت می توانند از فاصله چند متری وضعیت کلیدها را تغییر دهند. همانطور که اشاره شد ریموت ها انواع مختلفی دارند و با توجه به تکنولوژی به کار رفته در تولید آن ها دسته بندی می شوند. بهترین انتخاب کلید لمسی ریموتی از بین گزینه های موجود، کلیدهای ریموتی کد لرن 433 مگاهرتز است.

 

ارسال نظر: