کدخبر: 19078

درمان زانو درد

در این مقاله از سایت آی آر مای شاپ، تمامی روش‌های درمانی زانو درد را به اختصار بیان می‌کنیم.

 

درمان زانو درد در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی با راهکارهای مختلفی انجام‌پذیر است. زانودردهای خفیف تا متوسط با درمان‌های خانگی و مصرف بهترین قرص زانو درد بهبود می‌یابند. در حالیکه درمان زانو درد شدید نیاز به جراحی و گزینه‌های درمان تخصصی دارد.

راهکارهای درمان زانو درد

زانو درد و تمام ناراحتی‌های مربوط به ناحیه زانو، با راهکار ویژه‌ای قابل درمان هستند. تشخیص نوع گزینه درمان مناسب برای مشکل هر فرد، نیاز به بررسی‌های پزشک دارد. البته اغلب پزشکان برای تشخیص دقیق نوع و علت بیماری و انتخاب بهترین روش درمان، آزمایشات زیر را نیز تجویز می‌کنند:

  • اشعه ایکس و سی تی اسکن
  • اسکن ام آر آی (MRI)
  • اسکن با امواج فراصوت

در نهایت، پزشک با بررسی تمامی علائم و نتایج آزمایشات بیمار، یکی از راهکارهای درمان زیر را پیشنهاد خواهد کرد:

 

فیزیوتراپی جهت بهبود دردهای غیرجدی زانو

بسیاری از آسیب‌های خفیف تا متوسط زانو با استراحت، حمایت از مفصل، یخ‌درمانی و فیزیوتراپی به‌راحتی درمان می‌شوند. عموما هدف از انجام فیزیوتراپی، کاهش درد و کمک به بازیابی قدرت، ثبات، دامنه حرکت و عملکرد کلی زانوی است.

پزشک با تشخیص علت غیرجدی درد زانو، اکثر افراد را به یک فیزیوتراپیست ارجاع می‌دهد. فیزیوتراپیست مربوطه، با بررسی وضعیت کلی زانوی بیمار، تمرینات خاصی را برای وی در نظر می‌گیرد.

 

روش‌های درمان تهاجمی برای زانو درد جدی و خطرناک

در اکثر موارد، برای درمان زانو شدید و تحمل‌ناپذیر، گزینه‌های درمان تهاجمی مثل آسپیراسیون و آرتروسکوپی زانو لازم است. این نوع از جراحی‌های زانو، روش‌های ایمن و موثری برای درمان زانو درد هستند. با این حال، ممکن است آنها خطرات بسیار کمی از عفونت و آسیب‌های دیگر را در پی داشتـه باشند.

 2

درمان‌ های خانگی زانو درد

اغلب آسیب‌های جزئی با روش‌های درمان خانگی شامل گیاهان دارویی، ماساژ درمانی، آب درمانی و غیره است. این نوع از درمان‌ها در خانه قابل مدیریت هستند. به طوریکه با استراحت داد‌ن به پاها و زانوها و استفاده از کمپرس یخ می‌توان احساس بهبودی کرد.

دیگر روش‌های درمان خانگی زانو درد شامل موارد زیر است:

  • اجتناب از بی تحرکی
  • پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین
  • کاهش وزن و حفظ تعادل وزن
  • انجام ورزش‌های منظم

 

دارو درمانی برای درمان انواع زانو دردها

گروه اصلی داروهایی که می توانید برای زانو درد مصرف کنید مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها هستند. داروهای مناسب برای درمان زانو درد در اشکال دارویی متفاوتی شامل قرص، ژل، پماد یا آمپول تزریقی در دسترس هستند.

مصرف قرص برای درمان زانودرد، تاثیر بیشتری نسبت به سایر داروها دارد. در برخی از موارد، تزریق دارویی به نام کورتیکواستروئید به زانو نیز در  کاهش التهاب و درد موثر است. البته، این تزریق‌ها می‌توانند عوارض جانبی داشتـه باشند و اثرات مفید آن هم طولانی نباشد.

 

عمل جراحی برای درمان زانو درد شدید

آسیب شدید و جدی‌تر زانو که با سایر روش‌های درمانی بهبود نیابند، نیاز به جراحی دارند. اما، از آنجائیکه جراحی زانو جزء جراحی‌ها سخت و خطرناک است، حتما باید از قبل زیر نظر پزشک متخصص باشید. در طول مشاوره با پزشک خود، می‌توانید اولویت‌ها و ترجیحات خود را در میان بگذارید. همچنین در مورد اینکه چه زمانی برای جراحی مناسب است، نیز می‌توانید سوال کنید.

مطلب پایانی

درمان زانو با روش‌های بسیار متعددی از جمله فیزیوتراپی، دارو درمانی، گیاهان دارویی یا سایر روش‌های خانگی هم امکان می‌یابد. فقط تشخیص بهترین راه درمان شما باید با بررسی علل و علائم مربوطه انجام گیرد. در صورتی که زانو درد با علائم خفیف و جزئی همراه باشد، طی چند روز بهبود خواهید یافت. در غیر این صورت، نیاز به جراحی یا آرتروسکوپی خواهید داشت.

 

 

ارسال نظر: