کدخبر: 19106

فرایند آنالیز پارچه در آزمایشگاه کنترل کیفیت

 

 

مهم‌ترین معیار کنترل کیفیت پارچه داده‌های به دست آمده از چرخه‌های تعریف شده برای آنالیز پارچه در آزمایشگاه نساجی است. آزمایش‌های مرتبط به پارچه موارد مختلفی را شامل می‌شود که اصول آزمون آن‌ها در استانداردهای جهانی و ملی در نظر گرفته شده و در دسترس واحدهای مختلف آزمایشگاهی قرار دارد. از همین روی آنالیز پارچه یکی از خدمات مرسوم آزمایشگاه‌های فعال در این زمینه است و در شرکت پارس لیان اروند هم ارائه می‌شود. در همین زمینه آشنایی و کسب اطلاعات دقیق در مورد فعالیت‌ها و خدمات آزمایشگاه نساجی شرکت پارس لیان می‌تواند کاربران مرتبط با این صنعت را راهنمایی کرده و چشم‌انداز کلی برای آن‌ها ترسیم کند.  

 

ماهیت آزمایشگاه آنالیز پارچه

منسوجات دسته‌ای از پرکاربردترین تولیدات به شمار آمده و به نسبت همین کاربردهای متنوع و سطح بالای نیاز افراد به این محصولات در زندگی روزمره، حساسیت‌های زیادی هم در مورد جنبه‌های مختلف آن وجود دارد. برای کنترل کیفیت پارچه در مراحل مختلف تولید، ارائه و مورد استفاده قرار دادن آن، ساز و کارهای مختلفی وجود دارد که با محوریت مفهومی به نام آنالیز پارچه صورت می‌گیرد. در این میان واحدهای مختلف آزمایشگاه نساجی و اصولاً هر شرکت یا مرکزی که خدمات نساجی در حوزه کنترل کیفیت پارچه را ارائه بدهد، می‌توان سازمان دهنده کل چرخه آنالیز پارچه معرفی کرد. در این آزمایشگاه‌ها مبنای روش‌های مختلف آنالیز، روش‌های آمون و دستورالعمل‌هایی است که در متون استاندارد آورده شده است و آزمایشگاه نساجی در واقع بخشی از بازوی اجرایی در حوزه استاندارد سازی محصولات در دسته منسوجات به شمار آمده و هم به تولیدکنندگان و هم به مصرف‌کنندگان محصولات نساجی خدمات متنوعی در این زمینه ارائه می‌دهد.

 

خدمات آزمایشگاه نساجی

انجام آزمون‌های آنالیز پارچه و ارائه نتایج

انجام آزمون‌های آنالیز پارچه اصلی‌ترین خدمات آزمایشگاه نساجی محسوب می‌شود. آزمون‌های پارچه در دسته‌های مختلف و با هدف شناسایی خواص و ویژگی‌های پارچه در نظر گرفته شده‌اند که عمده‌ترین آن‌ها نمونه‌های مختلف منسوجات را از نظر مشخصات فیزیکی، ویژگی‌های شیمایی و وضعیت میکروبیولوژی پارچه بررسی می‌کند. یک واحد آزمایشگاه نساجی برای ایجاد توانمندی در انجام عموم این آزمون‌ها و ارائه نتایج دقیق به سفارش‌دهندگان، نیازمند دانش تخصصی، تجهیزات و تجربه اجرایی کافی در این زمینه است. خدمات انجام آزمون‌های آنالیز پارچه در بخش آزمایشگاه نساجی شرکت پارس لیان اروند عموم آزمون‌های مورد اهمیت در کنترل کیفیت پارچه یعنی جنبه‌های خواص فیزیکی، شیمیایی و میکروبی را پوشش می‌دهد و از این جهت همچون یک آزمایشگاه جامع شناخته شده و مورد توجه قرار دارد.

مطابقت دادن محصولات نساجی با استاندارد

در کنار آن دسته از متون استاندارد که به تشریح آزمون یا آزمون‌های مشخصی در زمینه آنالیز جنبه‌های مختلف پارچه پرداخته‌اند، متون استاندارد عمومی‌تری توسط سازمان‌های مجاز تدوین و ارائه شده که در آن برخی از ویژگی‌های عمومی‌تر منسوجات مشخص شده است. بر همین اساس بخش دیگری از خدمات واحدهای مختلف آزمایشگاه نساجی مانند بخش آزمایشگاه نساجی پارس لیان اروند، تشریح دستورالعمل‌های این استانداردها و مطابقت دادن شرایط هر کدام از ویژگی‌ها با شرایط محصولات نساجی مورد آزمون است. این متون که بیشتر بر اساس دسته‌بندی انواع پارچه مانند پارچه پلی‌استر، پارچه پنبه‌ای، پارچه فاستونی، پارچه چادر مشکی و… تنظیم می‌شود، مواردی مانند ویژگی‌های عمومی، عیوب مجاز و غیر مجاز پارچه، اصول نمونه‌برداری برای انجام آزمون‌های مختلف آنالیز پارچه، اصول بسته‌بندی، اصول نشانه‌گذاری و… را مشخص کرده است و آزمایشگاه نساجی با توجه به این چارچوب‌های استاندارد به کنترل کیفیت پارچه و بررسی جزءبه‌جزء هر کدام از این موارد در منسوجات آماده ارائه به بازار می‌پردازد. طبیعتاً نتیجه این بررسی جدا از کنترل کیفیت منسوجات، راهنمایی تولیدکنندگان در این زمینه‌ها، ارائه داده‌های قابل استاد به مصرف‌کنندگان، و در نهایت حفظ هماهنگی و یکدستی با معیارهای قابل قبول در تولیدات صنعت نساجی است.  

آشنایی با برخی از آزمون‌های آنالیز پارچه

در آزمایشگاه نساجی شرکت پارس لیان اروند عموم آزمون‌های مرتبط با آنالیز پارچه قابل انجام است که برای نمونه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود:

آزمون‌های اندازه‌گیری تغییر ابعاد پارچه

تغییر ابعاد پارچه در برابر عوامل مختلفی مانند شستشو با آب گرم، شستشو با آب سرد و خشک‌شویی، از معیارهای مهم در کنترل کیفیت پارچه است و بسته به نوع پارچه، آزمون‌های مختلفی برای سنجش آن وجود دارد و توسط آزمایشگاه نساجی اجرا می‌شود.

آزمون‌های ثبات رنگ پارچه

رنگ پارچه‌ها و هر نوع منسوجات می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند نور، عرق بدن، شستشو و… قرار بگیرد و به همین دلیل برای سنجش میزان مقاومت پارچه در برابر این عوامل مختلف، روش‌های آزمون مشخصی طراحی شده و خدمات اجرای آن‌ها توسط آزمایشگاه نساجی ارائه می‌شود.  

آزمون‌های مقاومت پارچه

پارچه به‌عنوان یک کالای مصرفی باید از مقاومت مناسب برخوردار باشد و سنجش این عامل در شرایط مختلفی مانند ازدیاد طول و کشش و پارگی، پرز دهی، سایش و… در آزمایشگاه نساجی و توسط روش‌ها و دستگاه‌های شبیه‌ساز کشش، سایش و دیگر تجهیزات از این دست، انجام می‌شود.

 

 

ارسال نظر: