کدخبر: 19126

تولید موتور پیشرانش الکتریکی در ایران و کاربرد آن در ماموریت های فضایی

 

 

اینجانب محمد حسین هاشمیان متولد اردیبهشت 1368 موفق به ساخت نسل جدیدی از موتورهای پیشرانش الکتریکی در ایران شدم. و با شرکت در مسابقات بین المللی در کشور های سوییس و کره جنوبی در حوزه اختراعات هوا و فضا و مکانیک توانستم رتبه نخست در مسابقه را بدست آورم.

به طور کلی ارسال ماهواره ها به خارج از جو و نگه داری آنها برای مدت طولانی در مداری که به دور سیاره دوران میکنند کار راحتی نیست و ماهواره ها برای  اینکه در مدار حرکتی خود مدت زمان بیشتری را سپری کنند نیاز به یک سری رانشگر دارند تا وضعیت آنها را در مدار تنظیم کند. عمر  این دستگاه ها معمولا بین 3 تا 7 سال است تا بتوانند ماهواره را در مدار نگه دارند. و پس از آن ماهواره از مدار خود خارج میگردد و بعد از مدتی به زباله فضایی تبدیل میشود و می بایست ماهواره جایگزین شود.

در مجموع این نوع  رانش گر ها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند و بیشتر برای اعماق فضا ( حدود 20 هزار کیلومتر ) کاربرد دارند. در ایران با توجه به اینکه ماهواره های ارسال شده تا فاصله مداری 500 کیلومتری قرار دارند. می تواند در آینده مورد استفاده قرار بگیرد. این نکته حائز اهمیت است که این تکنولوژی از موارد مورد تحریم برای ایران است.

در اختراع انجام شده، تراست یا نیروی 0.5 نیوتون با توان 80 وات مورد تایید قرار گرفت در پیشرفته ترین نمونه های خارجی تا 0.2  نیوتون با توانی حدود 1000 وات استفاده می شود که هزینه های بالایی نیز در ماموریت ها دارند.

در ایران تنها یک شرکت توانایی تولید نسل های قدیمی تر این نوع دستگاه ها را در رنج بسیار پایینی دارد.

 در راه رسیدن به این لحظه سختی های فراوانی کشیدم و حدود 16 سال تحقیق، مطالعه و آزمایش انجام دادم که هزینه های زیادی به لحاظ گوناگون برای بنده داشت. از زمانی که بر روی این پروژه کار کردم توسط هرکسی که تلاش های بنده را میدید مورد سرزنش و نقد قرار میگرفتم، بر همین اساس هیچ کس حاضر نبود در این زمین همکاری با بنده داشته باشد و پس از مدتی دست از کار می کشیدند و موضوع را هم جدی نمی گرفتند.  ولی با توجه به شدت علاقه ای که داشتم این کار رها نشد و هر روز با انگیزه بیشتر به این راه ادامه دادم. در بعضی لحظات به دلیل صرف هزینه و زمان برای آزامایشات مورد انتقاد قرار می گرفتم ولی کار رو رها نکردم. چون ایمان داشتم که این کار جواب خواهد داد.

از مشوق هایم در این راه مادرم بود که دلسوزانه مرا حمایت کرد و در بسیاری موارد با آنکه فقط تلاش هایم را مشاهده میکردند، دست از حمایت من بر نمی داشتند حتی اگر از فعالیت های من چیزی متوجه نمی شدند.

به کسانی که میخواهند اختراع و یا نوآوری را ایجاد کنند تنها توصیه ای که میتوانم کنم این است: "اول عاشق کار خود باشند و سپس ادامه دهند و در هر مرحله عشق خود را افزایش دهند. چون اختراع و نوآوری کاری بس دشوار و رقابتی است و دنیا جای رقابت قویترین ها است".

توضیح مدال و مقال مخترع ( به شکلی که سن و تحصیلات در صورت خوب بودن دانشگاه اسم دانشگاه سالی که تحصیل شروع و به پایان رسیده و چکیده ای از رزومه

با اینکه رشته دانشگاهی من معماری و انرژی است اما علاقه زیاد به رشته فیزیک از دوران نوجوانی باعث شد تا، مطالعات فیزیک رو به صورت غیر دانشگاهی دنبال کنم چون شرایط کاری مناسبی رشته فیزیک نیز نداشت رشته معماری را انتخاب کردم و اکنون فارغ التحصیل دانشگاه تهران هستم. و بر اساس وب سایت researchgat جزو 19 درصد برتر پژوهشگران در رشته معماری نیز محسوب میشوم.

8

اهداف مخترع برای آینده

از اهداف من برای این اختراع ، چاپ حداقل یک مقاله از آن در ژورنال معتبر در حوزه فیزیک است. به دلیل اینکه اختراع ساخته شده بر گرفته از یک تئوری جدید در حوزه فیزیک از بنده است سعی در اثبات این تئوری به صورت بین المللی هستم وتلاش برای کسب افتخارات بزرگتر.

در رابطه با تجاری سازی اختراع صحبت شود : اگر کاری انجام شده

این نوع تکنولوژی به دلیل اینکه بیشتر مختص ماموریت های فضایی است نیاز به همکاری با شرکت های بین المللی در حوزه هوا و فضا است. و تا این لحظه تماسی با این نوع شرکت ها را نداشتم. ولی در آینده یکی از اهداف بنده نیز برای این کار پیدا کردن شرکتی مناسب جهت عقد قرار داد برای فروش این محصول است.

در زمان های مختلف در طول این 14 سال با متخصصین متفاوت و قوی در تماس بودم ولی نهایتا مورد سرزنش و نقد از جانب آنها قرار می گرفتم و پس از مدتی خود مجبور به ادامه دادن راه به صورت انفرادی شدم. هیچ چیز در رسیدن به اهدافم جلوی من را نمی توانست بگیرد حتی اگر کسی مایل به همکاری نبود و بار را خودم به تنهایی به دوش بکشم.

از مشکلات مسیر مخترعین و ادعاها برای بهتر شدن مسیر مخترعین سوال شود

از مشکلات اصلی میتوانم به نبود برخی قطعات در کشور اشاره کنم که در ساخت همین اختراع نیز با آن مواجه بودم. مشکلات دیگری که وجود دارد نوع دید دیگران در پروژه های فوق پیشرفته است که متاسفانه دیدگاه ناامیدانه نسبت به پروژه های نوین و پیشی گرفتن در دانش نسبت به سایر کشورها در تکنولوژی های فوق پیشرفته دارند واین کار تیمی را تضعیف می کند.

 

از علاقه های مخترع و رشته مورد علاقه فعالیت مخترع سوال شود :

هیچ رشته ای رو به اندازه رشته فیزیک به آن علاقمند نیستم، اما از اینکه معماری رو هم خوندم ناراضی نیستم بدلیل اینکه در حوزه معماری 2 اختراع بین المللی ثبت داده ام. که اختراعات مهمی هستند. و در واقع سازه های نوینی هستند که ساخت آنها هزینه پایین و سرعت بالایی در ساخت دارند

 

 

ارسال نظر: