کدخبر: 19155

شالوده یا فونداسیون سازه ال اس اف

آیا شما علاقه مند به یادگیری در مورد آخرین نوآوری در ساخت و ساز ساختمان هستید؟ پس بیایید در مورد ساختارهای قاب فولادی سبک (LSF) بپردازیم، تکنیکی انقلابی که به سرعت در سراسر جهان محبوبیت پیدا می کند. این روش مدرن ساخت و ساز متکی بر قاب ها، ستون ها و دیوار های فولادی برای ایجاد ساختمان های انعطاف پذیر در برابر زلزله و بادوام در برابر باد های شدید است همه اینها در حالی رخ می دهد که قیمت این نوع سازه ها به صرفه تر از سازه های کاملا بتنی و یا ...است. پس آماده شوید تا بفهمید چرا ساختارهای LSF تبدیل به یک تغییر دهنده بازی برای سازندگان در همه نقاط جهان شده اند.

 

شالوده یا فونداسیون سازه ال اس اف

ساختار LSF

ساختار LSF اساس ساخت و ساز ساختمان است. این قاب باربر است که وزن ساختمان و محتویات آن (انسان ها، اساسیه، سقف ساختمان و...) را تحمل می کند. سازه LSF شامل ستون ها و تیرهایی است که با اتصالاتی همانند: پیچ، مهره و جوشکاری به هم متصل می شوند. این باعث می شود که ساختار LSF در برابر هر نوع مشکل و ایراد از یکدیگر جدا نشوند و بسیار قوی و مقاوم باشند.

ساختار LSF معمولاً از چوب، فولاد یا بتن ساخته شده است. متداول ترین نوع سازه LSF در آمریکای شمالی ساختار اسکلت چوبی است و در بسیاری از ویلا های چنگلی از سازه های چ.بی استفاده می شود. چوب یک ماده عالی برای سازه های باربر است زیرا محکم و در عین حال سبک وزن است. فولاد همچنین یک انتخاب عالی برای سازه های باربر است زیرا بسیار محکم و صلب است و در ساخت برج ها، آپارتمان ها، کارگاه ها، سالن ها و مراکز اداری در تمام نقاط دنیا استفاده می شود.

ساختار LSF باید توسط یک مهندس واجد شرایط طراحی شود تا اطمینان حاصل شود که می تواند وزن کف، دیوارها و سقف را با خیال راحت تحمل کند. مهندس همچنین نوع و اندازه فولاد یا سایر مواد مورد استفاده در ساخت سازه LSF و پی ریزی و فونداسیون را مشخص خواهد کرد.

ال اس اف

 

اجرای ال اس اف LSF

شالوده سازه LSF در ساخت و ساز ساختمان

سازه های LSF نیز مانند دیگر ساختمان های دیگر نیاز به جایگذاری در خاک و محل ساخت ساختمان دارند. فونداسیون ساختمان LSF می تواند به دو صورت پی نواری یا دال گسترده طراحی و ساخته شود. در بعضی موارد و زیرسازی ویلای پیش ساخته ال اس اف باید به گونه ای طراحی شود که از نفوذ حشرات، گاز های خطرناک خاک، رطوبت و.... جلوگیری نماید. برای ساخت دیواره فونداسیون سازه های LSF می توان از بتن، دیوار برشی، مصالح بنایی مانند بلوک های سیمانی که با سنگ و بتن پر شده استفاده کرد.

در ابتدا شالوده یا فونداسیون به شکل نواری یا گسترده ایجاد می شود و داخل آن پیچ های  بولت یا پیچ های انتظار که به شکل میلگرد هستند در فاصله های معین (بسته به نوع بولت ها) استفاده خواهد شد، شالوده باید به نحوی طراحی شود که تمامی بارهای وارده را به شکل صحیح بین تمامی اعضای ساختمان پخش کند. ابعاد شالوده و فونداسیون معمولا به نوع کاربری و ارتفاع ساختمان و مقدار بار وارد شده به ساختمان و ظرفیت تحمل باربری خاک محل ساخت آن بنا بستگی دارد. طبق بررسی کارشناسان به علت سبکی وزن سازه هایی که تعداد طبقات آن ها کم و یا یک طبقه است، نیازی به مسلح کردن پی ساختمان ندارد؛ ولی در ساختمان های دوطبقه و یا بیشتر، پی ساختمان باید کاملا مسلح شود. در رابطه با اجرای شالوده هیچ گونه محدودیتی درباره توپوگرافی و جنس و شیب زمین وجود ندارد و در هر شرایطی قابل اجرا است. پس از اجرای فونداسیون، کل سطح فونداسیون باید توسط عایق های رطوبتی پوشیده شود.

سازه فولادی ال اس اف نباید هیچگاه با خاک خیس یا بتن خیس در تماس باشد چون رطوبت لایه محافظ زینک LSF را از بین می برد.

انواع مختلف ساختارهای LSF

سازه های LSF می توانند باربر یا غیر باربر باشند. سازه های باربر به گونه ای طراحی می شوند که وزن ساختمان را تحمل کنند، در حالی که سازه های غیر باربر به سادگی فضای داخل ساختمان را تقسیم بندی می کنند.

متداول ترین نوع سازه باربر قاب است. یک قاب معمولاً شامل تیرهای عمودی و تیرهای افقی است که وزن دیوارها و سقف را تحمل می کند. نوع دیگری از سازه های باربر ستون و تیر می باشد. این نوع سازه از تیرهای عمودی برای حمایت از تیرهای افقی استفاده می شود که به نوبت خود وزن دیوارها و سقف را تحمل می کند.

سازه های غیر باربر شامل دیوارهای جداکننده هستند که فضای داخل ساختمان را بدون تحمل وزن تقسیم می کنند و دیوارهای پرده ای که دیوارهای خارجی هستند که هیچ وزنی را تحمل نمی کنند اما کار محافظت از ورود آب و هوا را ایجاد می کنند.

 

ال اس اف

قیمت سازه ال اس اف

چهار نوع مختلف از سازه های LSF وجود دارد: یاتاقان، برش، مهاربندی و کنسول. هر نوع مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد که باید هنگام انتخاب بهترین نوع برای یک پروژه خاص در نظر گرفته شود.

  • سازه های باربر رایج ترین نوع سازه LSF هستند. آنها معمولا برای دیوارها و ستون هایی که بارها را از بالا تحمل می کنند استفاده می شوند. سازه های باربر قوی و بادوام هستند، اما ساخت آنها ممکن است گران باشد و به بالا رفتن هزینه کلی پروژه کمک می کند.
  • سازه های برشی برای دیوارهایی استفاده می شود که بارهای بالا را تحمل نمی کنند. ساخت سازه های برشی نسبت به سازه های باربر هزینه کمتری دارد، اما آنقدر قوی و بادوام نیستند.
  • سازه های مهاربندی شده برای دیوارهایی که بارها را از بالا و پایین تحمل می کنند استفاده می شود. سازه های مهاربندی شده قوی و بادوام هستند، اما ساخت آنها ممکن است گران باشد.
  • سازه های کنسولی برای دیوارهایی استفاده می شود که بارها را از پایین تحمل می کنند اما از بالا نه.

مزایای ساختارهای LSF

سازه های LSF مزایای بسیاری را هم برای سازندگان و هم برای ساکنان فراهم می کند. آنها قوی و بادوام هستند و در عین حال سبک وزن هستند و به راحتی قابل حمل هستند. سازه های LSF در برابر آتش، موریانه ها و پوسیدگی نیز مقاوم هستند. در ادامه چندین مورد از مزیت های سازه ال اس اف را با یکدیگر مطالعه می کنیم:

  • اجرای سازه ال اس اف آسان بوده و یک ساختمان چند طبقه را می توان در مدت زمان کمتری نسبت به سازه های دیگر احداث نمود.
  • فونداسیون سازه ال اس اف به صورت گسترده بوده و نسبت به بناهای فلزی و بتنی کم حجم تر می باشد.
  • افزایش طول عمر 10 الی 15 درصدی فضای مفید در مقایسه با روش های سنتی به جهت کاهش ضخامت دیوار های ساختمان.
  • سبکی سازه کلی ساختمان و در نتیجه کاهش نیروی وارده از طرف زلزله.
  • سهولت اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی و در نتیجه کاهش هزینه کلی پروژه.

معایب ساختارهای LSF

ساختار های ال اس اف با اینکه مزایای بسایر زیادی دارند ولی در بعضی اوقات با توجه به نوع ساخت شما می تواند معایبی نسبت به پروژه شما داشته باشید در این قسمت به چند عددداز آن ها می پردازیم:

  • در ابعاد دهانه ها و پنجره ها محدودیت های اندازه وجود دارد.
  • تعداد طبقات قابل ساخت با این نوع سیستم محدود است.
  • طراحی و نصب سازه های ال اس اف به نیروی کار متخصص و خبره نیاز دارد.

چگونه یک سازه LSF بسازیم

ساختن یک سازه LSF آنقدرها هم که در ابتدا به نظر می رسد دشوار نیست. با کمک گرفتن از یک مهندس و طراح سازه های ال اس اف می توانید پروژه خود را شروع کنید. در اینجا مراحلی که باید برای ساختن یک سازه LSF انجام دهید را آورده ایم:

  1. شرکت و مهندس خود را انتخاب کنید.
  2. جنس متریال مورد استفاده در ساخت سازه خود را نسبت به تعداد طبقات ساختمان انتخاب کنید.
  3. پس از انتخاب مصالح و غیره مرحله شالوده و فونداسیون است که کارگران باید نسبت به تعداد طبقات ساختمان پی ریزی آن را انجام دهند.
  4. حال نوبت به زدن پیچ های بولت رسیده است که قطعات ال اس اف بر روی آن ها پیاده شوند تا ساخت سازه همینطور ادامه یابد.

سازه LSF یک روش ساخت و سازه ارزشمند در ساختمان است. توانایی آن در ایجاد یک پایه قوی و پایدار نگه داشتن ساختمان کمک می کند در حالی کهبا توجه به محدودیت های موجود در این نوع سازه می توان اشکال مختلف و زیبا در نمای این نوع ساختمان ایجاد کرد. با برنامه ریزی دقیق و نصب مناسب، سازه LSF را می توان تقریباً برای هر پروژه معماری استفاده کرد و مطمئن شد که ساختمان از کیفیت بالایی برخوردار هست.

ال اس اف

 

ارسال نظر: