کدخبر: 19343

خواندن این مقاله قبل از دریافت کد اقتصادی ضروری است

یکی از فعالیت های بسیار ارزشمندی که هر شخص حقیقی و یا هر شخص حقوقی میتواند، انجام دهد، تولید کالا و خدمات است که تاثیر بسیار زیادی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور دارد و همچنین باعث میشود تا نیاز های جامعه تامین شود. اگر شما یکی از افرادی هستید که در زمینه تولید کالا و یا خدمات فعالیت میکنید ، این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید زیرا دریافت کد اقتصادی برای شما ارجحیت بسیار زیادی دارد.

 

 

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک کد 12 رقمی میباشد که دریافت آن توسط هر شخص حقیقی و یا شخص حقوقی که به تولید کالا و یا خدمات میپردازد، ضروری است.

دریافت کد اقتصادی به این جهت اهمیت دارد زیرا از آن جهت شناسایی شخص در واحد مالیاتی استفاده میشود. همچنین طبق قانون تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به دریافت آن هستند.

طبق قانون هر شرکت و یا موسسه ای که به ثبت رسید باید برای اخذ کد اقتصادی اقدام کند. درست پس از اینکه آگهی تاسیس شرکت صادر شد باید تا 2 ماه در دارایی تشکیل پرونده بدهد تا بتواند کد اقتصادی 12 رقمی خود را دریافت کند.

طبق قانون دریافت کد اقتصادی برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات و توزیع کالا و خدمات فعال میباشند، ضروری است و باید هر چه سریعتر این اشخاص برای آغاز فعالیت تجاری خود، کد اقتصادی را دریافت کنند.

کد اقتصادی چیست؟

موارد کاربرد کد اقتصادی

همان طور که گفته شد اخذ کذ اقتصادی برای تمامی اشخاصی که تولید کالا و یا خدمات میکنند اجباری است به همین ترتیب تمامی شرکت ها نیز باید کد اقتصادی خود را دریافت کنند تا فعالیت خود را آغاز کرده و اظهارنامه مالیاتی را در پایان سال مالی به اداره دارایی تسلیم کنند.

دریافت کد اقتصادی مزایای بسیار فراوانی دارد که از جمله این مزایا میتوان در دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مزایده ها، باز کردن حساب در بانک، صدور فاکتور، شرکت در مناقصات و عقد قرارداد با شرکت های دولتی اشاره کرد.

کد اقتصادی شماره 12 رقمی میباشد که به تمامی فعالان اقتصادی داده میشود و این کد به منزله شماره شناسایی تمامی این افراد در سازمان مالیاتی است.

سازمان امور مالیاتی میتواند به وسیله کد اقتصادی دفاتر قانونی، صورت حساب ها و فاکتور های صادر شده را به صورت موشکافانه تر بررسی کند.

به همین دلیل است که برای کسب مجوز شروع به فعالیت های اقتصادی، دریافت کد اقتصادی اجباری است و بدون آن شرکت ها نیمتوانند عقد قرارداد کنند.

موارد کاربرد کد اقتصادی

همچنین در صورتی که شرکت ها کد اقتصادی نداشته باشند، نمیتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند. در صورت عدم دریافت کارت بازرگانی شرکت ها نمیتوانند به صادرات و واردات بپردازند.

به علاوه طبق ماده 105 قانون سازمان مالیاتی کشور، در صورتی که شرکت ها کد اقتصادی خود را دریافت نکنند از معافیت های مالیاتی ذکر شده در این ماده بی بهره خواهند بود و حداکثر مالیات برای این شرکت ها وضع خواهد شد.

با جمع تمامی این موارد تمامی فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی باید برای اخذ کد اقتصادی 12 رقمی اقدام کنند تا هر چه سریعتر بتوانند فعالیت خود را به عنوان یک تاجر و یا شرکت تجاری آغاز کنند.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی

مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی متفاوت میباشد و شما بسته به نوع شخصیتی که برای دریافت کد اقتصادی اقدام میکنید، باید مدارک مورد نیاز را تهیه کنید.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی

مدارک مورد نیاز شخص حقیقی برای اخذ کد اقتصادی

  • کپی مدارک شناسایی متقاضی
  • درخواست کتبی
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی شخص حقیقی
  • 3 قطعه عکس 3 * 2 از فرد متقاضی
  • کپی از پروانه کسب
  • پرداخت مبلغ اخذ کد اقتصادی و ارائه فیش آن
  • کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری

مدارک مورد نیاز شخص حقوقی برای اخذ کد اقتصادی

  • کپی مدارک شناسایی شرکا
  • درخواست کتبی شرکت
  • روزنامه رسمی که آگهی تاسیس شرکت در آن صادر شده است
  • پرداخت مبلغ مورد نیاز و ارائه فیش آن
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
  • کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری

هر یک از اشخاص حقیقی و یا حقوقی پس از تهیه مدارک مورد نیاز میتوانند برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنند و یا از طریق یک ثبت خوب فرهنگ است در کمترین زمان ممکن کد اقتصادی 12 رقمی خود را دریافت کنند.

شرکت ها و موسسات میتوانند با تکمیل دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی و سپس با تکمیل با فرم ب مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی و همچنین با ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنند.

پس از اینکه درخواست و صحت مدارک شما توسط کارشناسان اداره دارایی تایید شود برای شما رسیدی صادر میشود و سپس اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی برای شما یک شماره اقتصادی ارسال کرده و پس از بررسی مدارک توسط مسئولان کد اقتصادی 12 رقمی شما صادر میشود.

در این مقاله به صورت کامل از صفر تا صد با کد اقتصادی و همچنین مزایا و کاربرد های آن آشنا شدیم و متوجه شدیم که دریافت کد اقتصادی برای تمامی اشخاص حقیقی که تولید کالا و خدمات میکنند و همچنین تمامی شرکت ها اجباری میباشد زیرا در غیر این صورت و عدم اخذ کد اقتصادی شرکت نمیتواند فعالیت خود را آغاز کند و اظهارنامه مالیاتی را در پایان سال به اداره دارایی تسلیم کند. برای اطلاعات بیشتر و اخذ هرچه سریعتر کد اقتصادی همین حالا با مشاورین موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کنند.

منبع

ارسال نظر: