کدخبر: 19350

چسب های مایع بخیه در ترمیم جراحی های فک و دهان، ایمپلنت و تروما

اخیرا استفاده از چسب های بافتی به عنوان جایگزین مناسب بخیه مورد توجه قرار گرفته است. چسب موضع مایع (چسب روی پوستی یا چسب مایع بخیه) گزینه مناسبی برای استفاده در دندانپزشکی بنظر میرسد.

 

 

کاربرد وسیع  و اعجاب انگیز چسب های مایع بخیه در ترمیم جراحی های فک و دهان، ایمپلنت و تروما

 

چسب سیانوآکریلات به عنوان یک چسب پزشکی

پس از تایید چسب سیانوآکریلات به عنوان یک چسب پزشکی در درمان زخم های ناشی از جراحی و تروما FDA توسط آمریکا در سال 1998   Herodاولین بررسی استفاده از چسب های پزشکی سیانواکریلات در دندانپزشکی را منتشر کرد داد.

 اخیرا استفاده از چسب های بافتی به عنوان جایگزین مناسب بخیه ‌ها بیش از پیش مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. چسب های سیانواکریلات پزشکی گزینه مناسبی برای استفاده در پزشکی و همچنین دندانپزشکی به نظر می رسد. ویژگی‌های زیر برای چسب های مایع بخیه الزامی است:

استحکام کافی چسب ، پلیمریزاسیون مناسب در محیط مرطوب، زیست سازگاری، پایداری و زمان مناسب عملکرد.

چسب های بافتی پزشکی سیانواکریلات در حضور یون های هیدروکسیل موجود در بافت مرطوب، طی فرآیندی گرمازا پلیمریزه می گردند. انواع چسب های روی پوستی سیانواکریلات پزشکی از نظر طول و پیچیدگی زنجیره هایشان با هم متفاوت هستند و بر همین اساس به انواع:  متیل، اتیل، n-بوتیل، ایزوآمیل، ایزوهگزیل و اکتیل سیانوآکریلات طبقه بندی می شوند.

چسب های بافتی سیانواکریلاتی که زنجیره ‌های کوتاه‌تر دارند (سیانواکریلات‌های بوتیل) پس از پلیمریزاسیون فیلم قوی‌تری درمقایسه با چسب های سیانو اکریلات دارای زنجیره ‌های بلندتر (سیانوآکریلات ۲-اکتیل) ایجاد می‌کنند. بلعکس فیلم ایجاد شده در سیانواکریلات بلند زنجیره مانند اکتیل، انعطاف‌پذیرتری بیشتری را دارا هستند.

24

چسب های پزشکی مبتنی بر سیانواکریلات موجود در بازار، دارای یکی از انواع ترکیبات ذکر شده هستند. تنها یک چسب پزشکی درجهان به نام چسب روی پوستی گلوبرن تیس2 دارای فرمولاسیونی منحصر به فرد و دو ترکیبی است که از دو نوع مونومر متفاومت n-butyl 2 cyanoacrylate  و octyl cyanoacrylate2 تشکیل شده که  دو ویژگی انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالا را توامان درا است. چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 توسط کمپانی GEM  ایتالیا تولید می گردد. به علاوه به واسطه این فرمولاسیون ویژه دمای پلیمریزاسیون چسب مایع موضعی گلوبرن تیس2 بسیار پایین تر از سایر چسب های سیانواکریلات پزشکی در حدود 45درجه است که موجب عدم ایجاد حس سوزش ،درد، التهاب و سمیت بافتی در موضع مصرف می گردد . این امربه نوبه خود علاوه بر این که در روند ترمیم بافت تاثیر بسزایی داشته و به تسریع روند بهبود کمک می کند برای بیماران حساس مانند اطفال و افراد مسن و یا در مواضع حساس، احساس ناراحتی و ناخوشایندی ایجاد نمی کند. به علاوه به واسطه ایجاد یک سد ضد میکروبی، موجب محافظت درمقابل عفونت های باکتریایی می شود. چسب بافتی روی پوستی گلوبرن تیس2 در ترمیم تمام پارگی ها و بریدگی ها و ضایعات پوستی ناشی از تروما یا برش های جراحی به کار می رود. همچنین چسب موضعی مایع گلوبرن تیس2 برای عایق سازی زخم های جراحی در صورت اعمال ایمپلنت دندان، جراحی دهان و فک بالا توصیه می شود. می توان آن را روی ضایعات مخاط دهان ناشی از تروما یا بریدگی های جراحی اعمال کرد. برای استفاده در اطفال مورد تایید بوده و در بیماران با نقص انعقادی نیز تاییدیه مصرف دارد. مزایای چسب سیانواکریلات پزشکی گلوبرن تیس2 مانند سهولت استفاده، کاهش درد، کاهش زمان استفاده، عدم بجا ماندن جای زخم، ضد آب بودن و عدم نیاز به مراجعه بعدی برای برداشتن، موجب محبوبت این چسب بافتی گردیده است.

 استفاده از چسب سیانواکریلات پزشکی در جراحی دندان ، استئوسنتز شکستگی فک پایین و برای جراحی شکاف لب و شکاف کام در بزرگسالان و کودکان مورد مطالعه و تایید قرار گرفته است. زیرا استفاده از چسب بافتی سیانواکریلات جراحی همراه با التهاب کمتر و حجم بافت معدنی بالاتری نسبت به پیچ همراه است. همچنین از این ماده به صورت مایع با استفاده از سرنگ ها و همچنین آغشته به گاز برای انجام روش های آلوئولوپلاستی استفاده شده است. همچنین گزارش شده از چسب های مایع بخیه سیانوآکریلات در عمل جراحی اگزودنتیا یا آپیکال/پریودنتال، بدون هیچ گونه اثر نامطلوبی به کار رفته است.

در زمینه پریودنتتیک ، از چسب سیانواکریلات به جهت  تثبیت غشای قابل جذب به استخوان گیرنده در نقص عمودی ، بازسازی بافت استفاده شده وبا  نتایج زیبایی خوبی همراه بوده است. همچنین در تثبیت گرافت های مخاط لثه و در پیوند آزاد لثه ، آپیککتومی ، برش ریشه ، و اتصال قطعات شکسته دندان  به خوبی تحمل شده و نتایج خوبی به همراه داشته است.

 از چسب‌های سیانواکریلات جراحی می توان در بستن زخم های داخل دهانی مانند برش مخاط، بیوپسی، شکستگی، برداشتن آدنوم و جراحی آپیکال استفاده کرد. این چسب های بافتی همچنین به عنوان عوامل هموستاتیک در موارد استخراج پرخطر، مانند مواردی که شامل برداشتن مولر سوم است، استفاده شده است.

مزایای چسب های مایع بخیه سیانوآکریلات

مقالات چندین مزیت چسب مایع بخیه سیانواکریلات را با توجه به استفاده از آنها در روش های جراحی دهان گزارش می کنند. چسب‌های بافتی سیانواکریلات در حضور مایعاتی مانند خون یا بزاق سخت می‌شوند. (شکل 1)

25

شکل 1: بسته شدن زخم در محیط مرطوب در حین جراحی آپیکال با چسبی بافتی متشکل از n-butyl-cyanoacrylate و octyl cyanoacrylate.

چسب های سیانواکریلات پزشکی به دلیل  ویژگی های : تجزیه زیستی و خواص هموستاتیک و باکتریواستاتیک، کاربرد ساده و سریع در بستن زخم های مخاطی دهان اثر رضایت بخشی را ارائه می کنند.

اثرات هموستاتیک چسب موضعی مایع سیانوآکریلات در بیمارانی که تحت عمل جراحی دهان قرار گرفته اند و داروی وارفارین دریافت کردند نیز تایید شده است و بهبودی رضایت بخشی را بدون عارضه به دست آورده است.

علاوه بر این، چسب‌های سیانواکریلات پزشکی یک مانع مکانیکی ایجاد می‌کنند که از تجمع ریزه ‌ها جلوگیری می‌کند، بنابراین زمان بهبودی را کاهش می‌دهد و کراتینه شدن اپیتلیال را تسریع می‌کند . بیماران همچنین سطوح رضایت بالایی از این ماده را گزارش کرده اند . در موارد بازسازی استخوان، چسب‌های بافتی سیانوآکریلات تثبیت غشاء را ساده می‌کنند و زمان و ناراحتی را برای پزشک کاهش می‌دهند.

26

استفاده از چسب سیانوآکریلات جراحی نسبت به تکنیک های مرسوم میکروسرجری با بخیه میزان کمترکوتاه شدن، تغییرات ابعادی کمتر، زمان بهبود و درد کمتر را در پیوندهای آزاد لثه نشان داده است. با توجه به عدم نیاز چسب های مایع بخیه سیانواکریلات سوزن ، خطر حوادث سوراخ شدن را هم برای پزشکان و هم برای پرسنل کمکی از بین می برند. روش استفاده بدون درد  چسب های بخیه مایع امکان استفاده از آنها را در مواردی که اثر بی حسی کاهش یافته است و برای بیماران مضطرب یا ترسیده مانند کودکان، امکان پذیر می کند. علاوه بر این، چسب های مایع بخیه سیانواکریلات پزشکی ژنوتوکسیکسیتی یا سمیت سیستمیک نداشته و مخاط یا پوست را تحریک نمی کنند . همچنین در کاربرد آن ها حداقل پاسخ التهابی را در ناحیه  مورد استفاده، با پتانسیل صفر برای نکروز گزارش شده است. در نهایت، برخی از نویسندگان نتایج زیبایی عالی را بدون واکنش های آلرژیک گزارش کرده اند.

جهت مطالعه بیشتر در رابطه با چسب موضعی مایع گلوبرن تیس2 و انواع چسب جراحی بافتی به وبسایت پارسان درمان پاد مراجعه کنید.

 

 

ارسال نظر: