کدخبر: 19375

نمایشگر و کنترلر وزن صنعتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

امروزه سیستم‌های توزین صنعتی، محوراصلی افزایش کیفیت محصولات تولیدی است. در این میان نمایشگرهای وزن دیجیتال یکی از ارکان مهم سیستم توزین محسوب می شود. اندیکاتور یا نمایشگر وزن، سیگنال های تولیدی حاصل از ارتعاشات سنسور وزن را دریافت می کند و آن را به واحد وزنی تبدیل کرده و نمایش می دهد. کلیه اندیکاتورها قابلیت کالیبراسیون دارند و کاربر می باید ظرفیت وزنی حاصل مجموعه لودسل ها را تعریف نماید.

 

 انواع نمایشگر وزن دیجیتال

نمایشگر وزن عموما به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول:

نمایشگر های وزن ساده هستند که صرفا برای اندازه گیری و نمایش وزن به کار می روند، در این دسته کاربر نیاز به فرمان کنترلی ندارد و فقط قابلیت نمایش یا چاپ کفایت می کند. یکی از رایج ترین کاربردهای این نوع نشاندهنده دیجیتال ترازو فروشگاهی و باسکول است.

دسته دوم:

نمایشگرهای وزن با کنترلر داخلی می باشند که به آن کنترلر وزن  هم می گویند. عموما کنترلرها برای کاربرد های خاص توزین، طراحی و تولید شده اند.

 به عنوان مثال کنترلر مخصوص بچینگ و ترکیب مواد که بر اساس فرمول وزنی مشخص تعدادی ماده را مخلوط می کند و یا کنترلر مخصوص پر کن که مناسب ماشین آلات و دستگاه های پرکن وزنی می باشد.

این نوع اندیکاتورها علاوه بر نمایش وزن دارای تعدادی خروجی دیجیتال ( رله ) هستند و قابلیت صدور فرمان قطع و وصل بر اساس مقادیر وزنی دارند.

18

امکانات نمایشگر لودسل

سیستم های توزین صنعتی بخشی از خط تولید را تشکیل می دهند و همواره نیاز است تا کلیه تجهیزات اتوماسیون صنعتی و مانیتورینگ در یک خط تولید به هم مرتبط باشند؛ بنابراین در بسیاری از مواقع لازم است تا نشاندهنده وزن، امکانات جانبی متناسب با دیگر تجهیزات اتوماسیون و ابزار دقیق را داشته باشد. این را هم در نظر داشته باشید که در برخی پروسه ها اولویت ارسال اطلاعات وزن است و الزامی برای داشتن صفحه نمایش وجود ندارد، برای این مورد از ترانسمیتر لودسل هم می توان استفاده کرد.

 ازجمله امکانات جانبی مهم عبارت اند از:

پورت ارتباطی:

شبکه ارتباطی امکان ارسال و دریافت اطلاعات را فراهم می آورد، انواع پورت سریال وپورت اترنت بصورت داخلی و یا بصورت آپشنال برای این منظور استفاده می شود.

خروجی آنالوگ:

در برخی پروسه های توزین نیاز است تا دیتای وزن بصورت یک سیگنال آنالوگ به کنترلر اصلی منتقل شود؛ بنابراین برخی از نمایشگرهای لودسل بصورت داخلی این نوع خروجی را تولید می کنند و برخی دیگر هم به واسطه کارت جانبی امکان تولید این نوع خروجی را دارند.

این سیگنال آنالوگ باید طبق استاندارد، بصورت جریانی در حدود 4 تا 20 میلی آمپر یا ولتاژی بین 0 تا 10 ولت باشد.

ورودی دیجیتال:

در برخی کاربردها نیاز است تا برخی فرمان ها نظیر صفر کردن و یا استارت/استاپ از طریق سیگنال خارجی به واسطه شاسی و کلید اعمال شوند.

کارت حافظه:

این امکان را فراهم می کند تا با قرار دادن یک حافظه خارجی اطلاعات توزین را از نمایشگر دریافت کند.

اتصال به چاپگر:

این ویژگی برای برخی کاربردها که نیازمند ارسال مقادیر وزن به پرینتر هستند، کاربردی است و نمایشگر قابلیت ارتباط و چاپ با فرمت مشخص به چاپگر را دارد.

19

 

 

نکات کلیدی برای انتخاب نمایشگر وزن

کیفیت ساخت و عدم نویز پذیری در محیط های صنعتی، از مهمترین ویژگی ها برای انتخاب برند اندیکاتور هستند. همچنین شناخت کامل از پروسه توزین و امکانات جانبی مورد نیاز شامل تعداد رله خروجی، نوع پورت شبکه و نوع خروجی آنالوگ از عوامل مهم برای انتخاب نمایشگر وزن می باشد. در نهایت توجه به مشخصات فنی مبدل نمایشگر شامل سرعت پروسس و دقت تبدیل آنالوگ به دیجیتال می تواند شما را به یک نمایشگر وزن ایده آل نزدیک نماید.

از اینکه تا اینجای مطالب با ما همراهی کردید، مشتکریم؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از فروشگاه اینترنتی ال اس کالا دیدن فرمایید.

 

ارسال نظر: