کدخبر: 19388

آشنایی با برنج باسماتی و فواید مصرف آن+ روش پخت

 

 

واضح است که برنج و انواع آن مانند برنج باسماتی عمده وعده غذایی ما ایرانیان را تشکیل داده است. امروزه شاهد آن هستیم که با افزایش قیمت این ماده غذایی، همچنان تقاضا برای خرید و استفاده از آن مانند قدیم بالاست. جدا از قیمت، برنج را می‌توان از دسته غلاتی دانست که مواد مغذی بسیاری در آن نهفته است. همچنین تنوع در مدل که باعث تغییر در سایز، عطر و طعم و ... می‌شود یکی دیگر از دلایل افزایش روز به روز تقاضا برای خرید انواع برنج ایرانی است.

برنج باسماتی چیست؟

این برنج در 3 چیز خلاصه می‌شود. عطر، طعم و بلند دانه‌های آن دلیلی برای اسم گذاری برنج باسماتی است. خواص بالای برنج باسماتی، عطر وطعمش و ... این برنج را در لیست بهترین برنج های دنیا قرار داده است. ویتامین های غنی و اسیدهای ضروری بدن همه و همه در برنج باسماتی گنجانده شده است. 2 کشور هندوستان و پاکستان را می‌توان به عنوان کشورهایی با بیشترین میزان کشت برنج باسماتی دانست.

 برنج باسماتی از چه دسته برنج هایی است؟

باسماتی در معنای لغوی به معنای خوشبو است. قدمت کشت این برنج در هند و ایران به هزاران سال می رسد. این نوع برنج

در زمان پخت تا 2 برابر خود قد می‌کشد و عموما دارای 2 رنگ سفید و قهوه ای است.

با فواید مصرف برنج باسماتی بیشتر آشنا شوید...

  1. برنج باسماتی از گلوتن تشکیل نشده است. از این رو میزان سلامت آن نسبت به دیگر برنج ها بیشتر بوده و همچنین به دلیل نبود گلوتن، اثر آلرژی زایی کمتری دارد. با توجه به توضیحات فوق، این برنج برای بیماران مبتلا به سلیاک و عدم تحمل گلوتن می‌توانند این برنج را به راحتی مصرف کنند.
  2. برقراری تعادل در قندخون افراد دارا دیابت را می‌تواند یکی دیگر از این فواید دانست. پایین بودن شاخص گلیسمی یکی از دلایل اصلی برقراری تعادل در قند خون پس از مصرف این برنج است.
  3. جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه در افراد
  4. وجود منیزیم و مواد معدنی آهنی در این برنج، سلامت و تقویت قلب شما را تضمین میکند.

چطور برنج باسماتی بخریم

برای خرید برنج باسماتی به کجا مراجعه میکنیم؟

باید این موضوع را در نظر داشته باشید که برنج پس از برداشت برای تولید برنج باسماتی به مدت 45 روز نگهداری شده و سپس به مرحله فرآوری می‌رود. کشورهایی از جمله ترکیه را می‌توان از دسته کشورهایی دانست که بیشتر میزان این مدل برنج را برای مصرف وارد می‌کنند.

به منظور خرید این برنج هم می‌توانید به صورت آنلاین از فروشگاه‌هایی مانند شالیکار 24 و ... اقدام به خرید کنید و هم با مراجعه حضوری به بازار این امکان فراهم است. به منظور اطلاع از قیمت برنج باسماتی، باید ابتدا حجم خرید خود را مشخص کنید. زیرا این برنج در بسته‌های 500 گرمی، 1 کیلویی، 2 کیلویی، 5 و 10 کیلویی در بازار عرضه می‎شود و هرچه میزان وزن افزایش می‌یابد قیمت در هر کیلو تا حدودی کاهش خواهد داشت پس صرف اقتصادی به خرید برنج باسماتی در وزن های بالاتر است.

آشنایی با طرز پخت برنج باسماتی را در ادامه مطالعه کنید...

در مرحله اول مقدار برنجی که قصد پخت آن را دارید انتخاب کرده، در سینی بریزید و تمیز کنید.

آشنایی با روش پخت برنج باسماتی

در مرحله دوم برنج پاک شده را در ظرفی ریخته و با آب کاملا بشویید و سپس مقداری آب به همراه نمک به میزان دلخواه در همان ظرف ریخته و مدتی ظرف را کنار بگذارید تا نمک و آب به خورد دانه‌های برنج باسماتی شما برود.

در ادامه شما می‌توانید به 2 سبک دمی و آبکش برنج باسماتی را آماده طبخ کنید.

روش اول: پخت دمی یا کته با برنج باسماتی

 مقدار مد نظر برنج، نمک و آب را در قابلمه بریزید. ابتدای کار شعله را زیاد کنید و اجازه دهید آب آن کشیده‌ شود. در این بین حتما یک بار برنج را هم بزنید. به محض اینکه آب اضافه‌ جذب برنج شد، شعله را کم ‌کرده و در صورت تمایل می‌توانید از کمی ‌کره یا روغن استفاده کنید. استفاده از از دم‌کنی جهت پخت بهتر الزامی ‌است. دم‌کنی باعث جلوگیری از شفته‌شدن برنج می‌شود.

روش دوم: پخت با روش آبکشی

ابتدا باید آب بیشتر، برنج و نمک را در قابلمه روی گاز بگذارید. مواد حدود ده دقیقه باید بجوشد تا برنج مغزپخت‌شده داشته باشیم. زمانی که در حین قل‌زدن در سطح برنج کف‌هایی مشاهده کردید، برنج را در آبکش بریزید و سپس در قابلمه دم کنید. این برنج ها معمولا به 30 الی 40 دقیقه زمان برای دم‌کشیدن نیاز دارد.

 

ارسال نظر: