کدخبر: 19394

غربالگری دهانه رحم یا Cervical Screening چیست؟

تا به حال چیزی در مورد غربالگری دهانه رحم شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که این عمل به چه شکلی انجام شده و به طور کلی هدف آن چیست؟ غربالگری دهانه رحم به منظور بررسی سلامت دهانه رحم انجام می‌شود. به علاوه اینکه این روش به عنوان یکی از بهترین راه‌کارها جهت محافظت فرد در برابر سرطان دهانه رحم است. پزشکان توصیه می‌کنند که تمامی خانم‌ها در سنین 25 تا 65 سالگی این فرآیند را زیر نظر متخصص انجام دهند. ما در این مطلب قصد داریم تا بیشتر در مورد غربالگری دهانه رحم، شیوه انجام آن و بررسی نتایج آن صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید و تا انتها همراه ما باشید.

 

 

غربالگری دهانه رحم چیست؟

همان طور که ممکن است بدانید دهانه رحم ورودی رحم به واژن است. وقتی که از غربالگری دهانه رحم صحبت می‌کنیم منظورمان آزمایشی بوده که سلامت و وضعیت این دهانه را بررسی می‌کند. غربالگری دهانه رحم در دنیای پزشکی با معادل انگلیسی Cervical Screening شناخته می‌شود.

همچنین این متد به عنوان یکی از بهترین راه‌کارها برای جلوگیری از ابتلای فرد به سرطان دهانه رحم شناخته شده است. به این نکته دقت کنید که این روش به تشخیص سرطان کمک کرده و احتمال بروز سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد.

سوالی که ذهن بسیاری از مراجعین و بیماران را درگیر می‌کند نحوه انجام این غربالگری است. زمانی که به منظور آزمایش در محل حاضر می‌شوید با استفاده از یک ابزار برس مانند از سلول‌های دهانه رحم نمونه برداری می‌شود. این نمونه جهت شناسایی انواع ویروس‌ها بررسی خواهد شد.

هدف کلی از این آزمایش بررسی نمونه برداشته شده از دهانه رحم و پیدا کردن ویروسی به نام پاپیلومای انسانی است که به اختصار به آن HPV هم گفته می‌شود. این ویروس می‌تواند در گذر زمان تغییرات ناهنجاری در سلول‌های دهانه رحم ایجاد کند و خطر سرطان را چندین برابر کند. اگر که در نتیجه آزمایش این ویروس وجود داشته باشد نتیجه مثبت است و فرد در معرض خطر سرطان دهانه رحم قرار می‌گیرد.

تصویری از دهانه رحم و نشان دادن جایگاه رحم در بدن.

علائم سرطان دهانه رحم را بشناسید

بسیاری از زنانی که درگیر سرطان دهانه رحم هستند هیچ علائمی ندارند، به این خاطر که این بیماری تا مراحل نهایی هیچگونه علائمی از خودش نشان نمی‌دهد. همچنین زمانی که فرد شاهد نشانه‌های غیر طبیعی است اغلب اوقات این علائم با مشکلات و تاخیرات عادات ماهانه اشتباه می‌گیرد. در نتیجه تنها معاینه و آزمایش توسط پزشک می‌تواند وجود این بیماری را مشخص کند. از رایج‌ترین نشانه‌های این بیماری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درد در حین دفع ادرار

  • درد شدید در ناحیه لگن

  • نیاز به دفعات بیشتر برای ادرار کردن

  • ترشحات واژن که بویی متفاوت دارند

  • خونریزی غیر معمول بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی یا حتی بعد از یائسگی

  • و...

غربالگری دهانه رحم چگونه انجام می‌شود؟

همان طور که بالاتر هم گفتیم این آزمایش به منظور شناسایی ویروسی خاص به اسم HPV است. ویروسی که با تماس اندام‌های تناسلی و رابطه جنسی منتقل می‌شود. بد نیست بدانید که این ویروس علت ظاهر شدن زگیل‌های تناسلی هم بوده و به عنوان رایج‌ترین علت بروز سرطان شناخته می‌شود.

در طول غربالگری دهانه رحم یک نمونه بسیار کوچک از سلول‌های این عضو داخلی برداشته شده و جهت بررسی و وجود ویروس HPV به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در این جلسه باید لباس‌های کمر به پایین خود را درآورده و روی یک تخت دراز بکشید. در این حالت ابزاری به اسم اسپکولوم که شبیه به یک برس لوله‌ای شکل بوده در واژن قرار می‌گیرد تا بتوان به کمک آن نمونه سلول‌ها برداشته شود. همچنین می‌توانید برای اینکه این نمونه برداری راحت‌تر انجام شود نکات زیر را رعایت کنید:

  • در جلسه آزمایش یک لباس راحت بپوشید

  • از صحبت کردن و سوال پرسیدن از فردی که در حال نمونه برداری است نترسید و هر ابهاماتی دارید با پرستار در میان بگذارید

  • به منظور راحتی بیشتر می‌توانید یک همراه با خودتان ببرید

  • توصیه می‌کنیم که در جلسه آزمایش خونسردی خودتان را حفظ کنید و با نفس کشیدن منظم خودتان را آرام کنید

  • از پرستاری که موظف به انجام آزمایش است بخواهید تا از دستگاه نمونه برداری کوچک‌تری برایتان استفاده کند تا استرس و فشار کمتری را تجربه کنید

چه کسانی باید آزمایش غربالگری دهانه رحم را انجام دهند؟

همان طور که بالاتر گفتیم تمامی زنانی که در بازه سنی 25 تا 65 سال هستند باید حتما این آزمایش را انجام دهند. اما سوالی که اینجا ممکن است برایتان پیش بیاید این است که هر چند وقت باید این آزمایش را انجام دهید. اجازه دهید این موضوع را بررسی کنیم.

به این نکته دقت داشته باشید که مدت زمان تکرار این آزمایش علاوه بر سن فرد به وضعیت سلامتی فرد و بیماری‌های زمینه‌ای که دارد هم بستگی دارد. به طور کلی:

  • تمامی زنانی که در بازه سنی 30 تا 65 سال قرار دارند باید هر 5 سال آزمایش پاپ اسمیر و غربالگری دهانه رحم را به صورت همزمان انجام دهند. البته که با تشخیص پزشک می‌توانند جداگانه هم آزمایش‌ها را انجام دهند.

  • همچنین افرادی که در بازه سنی 21 تا 29 سال قرار دارند تنها باید هر سه سال آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند و تنها در صورت نیاز و با تشخیص پزشک به سراغ آزمایش غربالگری دهانه رحم بروند.

آزمایش پاپ اسمیر که در دنیای پزشکی با نام پاپ هم شناخته می‌شود یک متد و روش غربالگری دهانه رحم است که وجود سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی را بر روی دهانه رحم تشخیص می‌دهد. در طی این آزمایش نمونه سلول‌های دهانه رحم از این ارگان تراشیده شده و از نظر رشد غیر طبیعی سلولی مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین توصیه می‌کنیم اگر بیش از 30 سال سن دارید و تا به حال تست پاپ و HPV را انجام نداده‌اید از پزشک خود بخواهید تا هر 5 سال این آزمایش را برای شما تکرار کند. اگر در زمینه آزمایش پاپ اسمیر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید سری به مجله پزشکی درمانکدهبزنید.

تصویری از نمونه برداری پاپ اسمیر.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

به طور کلی فرقی نمی‌کند که رابطه جنسی دارید یا خیر. توصیه ما به شما این است که در بازه سنی 21 سال به بعد به صورت دوره‌ای با یک متخصص زنان در ارتباط باشید. این معاینه‌های منظم کمک کرده که در صورت وجود علائم بیماری‌ها در مراحل اولیه شناسایی شوند و خطرات جدی‌تری شما را تهدید نکند. در صورتی هم که اخیرا شاهد تغییراتی در روند پریود و عادات ماهانه خود بوده‌اید حتما با یک متخصص مشورت کنید. گاهی اوقات همین علائم می‌توانند زنگ خطری به منظور وجود بیماری‌های جدی‌تری باشند. اگر به دنبال بهترین دکتر زنان در تهران هستید همین الان سری به سایت درمانکده بزنید.

سخن پایانی

در این مطلب دیدید که غربالگری دهانه رحم چیست و هر چند وقت باید انجام شود. به این نکته دقت کنید که بعد از آزمایش غربالگری دهانه رحم گاها از شما خواسته می‌شود که مجدد آزمایش را تکرار کنید. این تکرار شدن آزمایش بعد از مدتی کوتاه به دلیل ناکافی بودن نتایج آزمایش بوده‌اند. ناکافی بودن نتایج به این معنی است که در آزمایشگاه قادر به شناسایی دقیق سلول‌های سرطانی نشده‌اند و برای اطمینان آزمایش را تکرار می‌کنند. در نتیجه جای نگرانی نیست. همچنین شما می‌توانید برای پیدا کردن بهترین متخصص زنان از سایت درمانکده کمک بگیرید. درمانکده یک منبع عالی و بروز پزشکی بوده که علاوه بر داشتن مجله پزشکی یک پایگاه اطلاعاتی کامل از معتبرترین پزشکان را در اختیارتان می‌گذارد. از دکتر روماتولوژی گرفته تا متخصص اطفال و...

 

ارسال نظر: