کدخبر: 19396

خدمات مالی مالیاتی و حسابداری

​ شرکت حسابداری چه خدماتی ارائه می‌دهد و چرا استفاده از خدمات آنها برای یک کسب‌وکار مهم است؟ هر بیزینسی معمولا در راستای هدفی خاص راه‌اندازی می‌شود. مدیر یک کسب‌وکار باید وظایف بسیار زیادی را انجام داده و در زمینه پیش‌برد اهداف بیزینس تلاش کند. در این بین امور مالی و حسابداری را نمی‌توان جزء اصلی یک کسب‌وکار دانست اما قطعا بخش مهم و جدانشدنی آن به‌حساب می‌آید.

 

در صورتی که این امور به‌درستی سروسامان نگیرد، شرکت با چالش‌های بزرگ و حتی شکست مواجه خواهد شد. زیرا ناآگاهی مدیریت از میزان ورود و خروج پول، حساب‌ها، مالیات و به‌طور کلی تمام امور حسابداری باعث تصمیم‌گیری نادرست وی در امور می‌شود.

در ادامه به‌طور کامل با خدمات حسابداری و اهمیت آن برای یک بیزینس آشنا می‌شویم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خدمات حسابداری چیست؟

به تمام فعالیت‌هایی که توسط یک فرد یا تیم و طبق قوانین اداری و اصول حسابداری در زمینه امور مالی یک بیزینس انجام شود، خدمات حسابداری می‌گویند.

این فعالیت‌ها از بخش‌های ساده و ابتدایی امور حسابداری مالی تا پیچیده‌ترین قسمت که امور مالیاتی است را شامل می‌شوند.

شرکت حسابداری معمولا با توجه به سابقه و نیروی کاری که دارد تمام یا بخشی از خدمات حسابداری را به بیزینس‌های مختلف ارائه می‌دهد.

البته در برخی کسب‌وکارها یک فرد یا تیم حسابداری در مجموعه فعالیت کرده و و ظیفه دارند تمام یا قسمتی از خدمات را انجام دهند. این موضوع ممکن است به حجم و سختی کار بستگی داشته باشد.

در صورتی که مدیر یک بیزینس بخواهد از خدمات شرکت حسابداری استفاده کند معمولا هزینه کمتری نسبت به استخدام فرد یا تیم حسابداری برای کسب‌وکار او ایجاد می‌شود.

خدمات حسابداری چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

تفاوتی ندارد یک شرکت حسابداری، امور مالی شما را انجام دهد یا تیم مستقل و شاغل در مجموعه، در هر صورت اهداف خاصی باید دنبال شود.

تکمیل دفاتر مالی را می‌توان شروع این خدمات دانست و اهداف دیگری مانند تهیه گزارشات مالی، صورت‌های مالی، تهیه تراز آزمایشی و بررسی خروجی مالی شرکت نیز دنبال خواهد شد.

با استفاده از خدمات حسابداری شما می‌توانید طبق گزارش‌های تهیه‌شده عملکرد خود را طی بازه زمانی مشخص بررسی کنید.

موارد زیر از مهم‌ترین اهداف خدمات حسابداری بشمار می‌آیند:

  • جمع‌آوری اطلاعات لازم برای مدیران شرکت
  • تهیه اطلاعات مورد نیاز برای بانک، اداره مالیات یا سرمایه‌گذاران
  • تحلیل اطلاعات موجود برای مواردی همچون محاسبه بیمه، عوارض و مالیات
  • تنظیم اسناد و رویدادهای مالی
  • تهیه گزارش از عملکرد مالی شرکت

گزارشاتی که توسط تیم یا شرکت حسابداری ارائه می‌شوند اهمیت زیادی دارند. زیرا با در نظر گرفتن آنها می‌توان عملکرد کلی شرکت و سود یا زیان‌ده بودن آن را متوجه شد.

شرکت حسابداری چیست؟

حال که با خدمات کلی حسابداری آشنا شدیم بهتر است اطلاعات کافی در رابطه با موسسه حسابداری نیز داشته باشیم. چرا که این موسسات می‌توانند نقش مهمی در بقا و سودآوری شرکت داشته باشند.

شرکت حسابداری مجموعه‌ای حقوقی است که از افراد متخصص در زمینه امور مالی مانند حسابداری، مالیاتی و حسابرسی تشکیل شده و با انجام خدمات به‌صورت مشاوره‌ای، اجرایی یا عملیاتی به کسب‌وکارها کمک می‌کند.

در یک موسسه ی حسابداری افراد زیادی با سمت‌های مختلف مانند مدیرعامل، مشاوران مالی، حسابداران ارشد، مشاوران مالیاتی و کارشناس مالیاتی به انجام فعالیت مشغول هستند و معمولا تجربه و مهارت زیادی در این امور دارند.

شرکت‌های بزرگ معمولا تیم متبحر و متخصصی را برای انجام تمام امور مالی استخدام می‌کنند، اما برای یک بیزینس کوچک تا متوسط استخدام تیم یا فرد حسابدار می‌تواند هزینه‌های اضافه‌ای را به‌همراه داشته باشد.

موسسه حسابداری معمولا با توجه به حجم کار قرارداد مناسبی را با شرکت‌ بسته و سپس طبق نیازهای کسب‌وکار یا از راه دور کارهای لازم را انجام می‌دهد یا فردی را به‌طور موقت به شرکت مورد نظر اعزام می‌کند.

3

خدمات شرکت حسابداری شامل چه مواردی است؟

امروزه موسسات بسیاری در زمینه امور مالی فعالیت می‌کنند که برخی از آنها تنها در شاخه‌ای خاص به فعالیت پرداخته و برخی دیگر به انجام کلیه امور می‌پردازند.

به همین دلیل نیز باید در انتخاب شرکت مناسب برای نیاز بیزینس خود دقت کافی داشته باشید. در ادامه چند خدمت اصلی را که معمولا توسط این شرکت‌ها ارائه می‌شود بررسی می‌کنیم:

حسابداری

اصلی‌ترین خدمت یک موسسه حسابداری رسیدگی به کلیه امور مالی در زمینه حسابداری است. این مورد از سطح ابتدایی شروع شده و به قوانین پیچیده‌ می‌رسد.

اظهارنامه عملکرد

این اظهارنامه باید پس از محاسبه سود و زیان در تمام معاملات صورت‌گرفته تهیه شود و نوعی اظهارنامه مالیات بشمار می‌آید.

این اظهارنامه باید توسط تمام اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کسب‌وکار درآمدزا به‌طور کامل تکمیل شود. از آنجایی که قوانین مالیاتی بسیار سخت شده نمی‌توان اظهارنامه عملکرد را بدون دانش کافی تهیه کرد.

مشاوره مالیاتی

مشاوره مالیاتی از جانب فردی که به تمام قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی مسلط باشد و بتواند اظهارنامه‌ها و تمام مواردی که در این راه باید تامین شود به‌درستی انجام دهد یک امر ضروری است.

عدم تجربه و دانش کافی فردی که به‌عنوان مشاور مالیاتی شروع به فعالیت می‌کند ممکن است باعث ایجاد شبهه برای فرار مالیاتی و در نتیجه تشکیل پرونده قضائی و جریمه‌های سنگین برای شما شود.

از آنجایی که استخدام مشاور مالیاتی برای انجام این امور می‌تواند هزینه‌بر باشد، شرکت‌های حسابداری این خدمات حساس و مهم را نیز با مناسب‌ترین قیمت به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند.

مشاوره مدیریت مالی

مدیریت مالی یک بیزینس اهمیت بسیار زیادی برای رشد آن دارد. مدیری که از عملکرد شرکت خود، میزان سود یا زیان، نیاز به بودجه‌ و منابع مالی تامین‌کننده آگاه باشد می‌تواند مسیر هموارتری برای رشد طی کند.

مشاوره مدیریت مالی شرکت حسابداری به مدیر کمک می‌کند تا تمام مباحث مالی بیزینس را در نظر گرفته، ریسک‌های احتمالی را شناخته و با توجه به آنها زمینه را برای رشد خود فراهم کند.

جمع‌بندی

شرکت حسابداری مجموعه‌ای حقوقی متشکل از افراد متخصص و کارشناس در زمینه امور حسابداری، مالی و مالیاتی است.

کسب‌وکارهای مختلف بخصوص در شروع کار و برای عقب نماندن از رقبا باید توجه ویژه‌ای به سروسامان دادن امور مالی داشته باشند تا با آگاهی از عملکرد کلی بیزینس، تصمیم‌های درستی بگیرند.

از آنجایی که استخدام حسابدار ممکن است باعث افزایش هزینه‌ها شود می‌توان در این مسیر از یک موسسه حسابداری کمک گرفت.

در این مجموعه‌ها خدمات مختلف حسابداری، تهیه صورت‌های مالی، اظهارنامه مالیاتی، مشاوره مدیریت مالی، اعزام نیروی کارشناس به شرکت درخواست‌دهنده و مشاوره مالیاتی انجام می‌شود.

 

 

ارسال نظر: