کدخبر: 19481

ویلای مدرن یا کلاسیک ؟ شما کدامیک را میپسندید

اگر سری به مناطق و شهرک های ویلایی زده باشید با انواع ویلا های ساخته شده به سبک کلاسیک و مدرن رو به رو شده اید. به نظر شمااز بین سبک مدرن و کلاسیک، کدام سبک برای ساخت ویلا یا خانه های ویلایی جذاب تر است؟

 

برای پاسخ دادن به این سوال لازم است اول با ویژگی ها و خصوصیات هر کدام از این سبک های اصلی طراحی وساخت ویلا آشنا شویم تا بتوانیم درک بهتری از آنها داشته و تصمیم مطمئن تری بگیریم. در این مطلب سعی میکنیم به مقایسه دو سبک اصلی طراحی ویلا بپردازیم. 

 

 

سبک طراحی ویلای مدرن چیست؟

سبک مدرنیسم، یکی از سبک‌های بسیار مشهور و پر طرف‌دار در ایران و سایر کشورهای جهان است؛ همین امر سبب شده است که بسیاری از ویلاهایی که امروزه می‌بینید، بر پایه این سبک طراحی شده‌اند. با وجود این که ممکن است سبک طراحی ویلا مدرن نسبت به سایر سبک‌ها جدیدتر باشد، اما به دلیل زیبایی و ویژگی‌های جالبی که دارد در همین مدت‌زمان کوتاه توانسته تا به یکی از سبک‌های طراحی ویلای بسیاری از معماران و طراحان داخلی تبدیل شود. البته بهتر است بدانید که از سبک مدرن تنها برای ساخت ویلا استفاده نمی‌شود و این سبک در ساخت بناهای دیگر مانند آپارتمان‌ها نیز کاربرد وسیعی دارد.

بیشتر زیبایی طرح ویلای مدرن به دلیل ساده بودن آن‌ها است. طراحی مدرن با وجود این که خاص است، اما محدودیتی خیلی زیادی در آن وجود ندارد و به همین دلیل امکان ندارد که ویلاهای طراحی شده بر اساس این سبک ظاهرهای خیلی شبیه به هم پیدا کنند. بناهای مدرن از لحاظ به‌کارگیری رنگ نیز، نامحدود هستند، اما بنا به دلایلی معمولاً رنگ‌های خنثی به میزان زیادی در آن‌ها به کار می‌روند؛ البته طراحان سبک مدرن در کنار رنگ‌های خنثی از رنگ‌های روشن نیز استفاده می‌کنند تا رنگ‌ها در کنار یکدیگر ترکیب خوبی را پدید بیاورند. معمولاً طراحان خبره و متخصص در این سبک، به نحوی رنگ‌ها را در کنار هم قرار می‌دهند تا بتوانند از تأثیرات روان‌شناسی آن‌ها برای خلق یک فضای بهتر استفاده کنند.

6

سبک طراحی کلاسیک چیست؟

ویلاهای کلاسیک با استفاده از سبک معماری کلاسیک ساخته می‌شوند. سبک معماری کلاسیک قدمت زیادی دارد و شروع آن از یونان باستان بوده است. سبک کلاسیک به‌نوعی سبک معماری سنتی کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

یکی از اهداف مهم سبک کلاسیک نشان‌دادن یک نمای باشکوه و باعظمت است. به همین دلیل در این سبک از المان‌های تزئینی بزرگ و منظم مانند طاق‌های عظیم، ستون و سرستون‌های بزرگ و مجلل و مجسمه‌ها  به‌وفور استفاده می‌شود. یکی از پراستفاده‌ترین مصالح به‌کاررفته در طراحی ویلا کلاسیک، سنگ است.

7

 

ویلاهای کلاسیک معمولاً سازه‌های بزرگ و مرتفع با ستون‌های بلند و همین‌طور پنجره‌های منظم و اشیای با خاصیت‌های تزئینی هستند. رنگ‌های روشن کاربردهای وسیع و گسترده‌ای در ویلاهای کلاسیک دارند، اما این رنگ‌ها معمولاً در کنار رنگ‌های خنثی و یا تیره به کار می‌روند. به دلیل داشتن جزئیات و المان‌های زیادی که در این سبک از طراحی تخصصی ویلا به کار برده می‌شوند، می‌توان این سبک را یکی از پیچیده‌ترین سبک‌ها دانست. به دلیل همین پیچیدگی و مشکل بودن طراحی کلاسیک، ممکن است اجرا و پیاده‌سازی این طرح‌ها نیز کمی‌مشکل و زمان بر باشد.

همان‌طور که گفته شد سنگ‌ها در ساخت ویلاهای کلاسیک نقش پررنگی و مهمی‌دارند و به همین دلیل است که تقریباً تمامی‌نماهای کلاسیک با استفاده از سنگ ساخته می‌شوند و به همین دلیل، معماری‌های کلاسیک می‌توانند به نسبت سبک‌های مینیمال کمی‌گران‌قیمت‌تر باشند.

عمدتاً تمامی‌شکل‌ها در طراحی فضای داخلی و فضای خارجی و ویلاهای کلاسیک به یک اندازه به کار می‌روند، اما بیشتر معماران سبک کلاسیک سعی بر این دارند تا از شکل‌های منحنی بیشتر از شکل‌های دارای زاویه تیز استفاده کنند.

علاوه بر سنگ‌ها، یکی دیگر از مصالح پراستفاده در طرح‌های کلاسیک، چوب‌ها هستند. چوب به دلیل ظاهر و رنگی که دارد، می‌تواند به فضا ظاهری گرم و آرام ببخشد؛ یکی دیگر از مزایای چوب‌ها، متنوع بودن آن‌ها است. چوب‌ها با ظاهرهای متفاوتی که دارند می‌توانند هر نوع جلوه‌ای که طراح به آن علاقه دارد را پدید بیاورند.

سازه‌های کلاسیک معمولاً در فضای داخلی خود، دارای گچ‌کاری‌های فراوان، زیبا و ظریف هستند؛ این گچ‌کاری‌ها می‌توانند یک مکمل عالی برای دکوراسیون چوبی باشند. این گچ‌کاری‌ها از طرح‌های سنتی پیروی می‌کنند و به‌صورت کاملاً متوازن و قرینه پیاده‌سازی می‌شوند. با وجود این که اجرای ویلا کلاسیک می‌تواند کمی‌پرهزینه باشد، اما اگر به معماری‌های غربی علاقه داشته باشید، به‌هیچ‌عنوان از انتخاب این سبک طراحی پشیمان نخواهید شد. اگر به منظم بودن دکوراسیون اهمیت می‌دهید، مطمئناً عاشق سبک‌های کلاسیک خواهید شد. اگر به‌صورت کلی بخواهیم طراحی کلاسیک را توصیف کنیم، این سبک معماری بسیار شلوغ‌تر از سبک‌های دیگر و به‌خصوص سبک‌های مدرن و مینیمال است.

سبک ویلایی خود را انتخاب کنید

8

پس از آشنایی با این دو سبک معماری، متوجه می شویم که پاسخ این سوال به سلیقه و سبک زندگی شما بستگی دارد. اگر به ساختمان های قدیمی علاقه دارید و از تجمل و تجمل لذت می برید، پس سبک طراحی کلاسیک برای شما مناسب است. البته باید بدانید که هزینه ساخت و نگهداری این نوع ویلا و باغ از نمونه مدرن آن بیشتر خواهد بود.

اما اگر فردی هستید که سبک مینیمال و مدرن را می شناسید، سبک مدرن بهترین انتخاب برای شماست. سبک معماری مدرن سعی می کند با استفاده بهینه از مصالح، انرژی و فضا، از تجمل گرایی بی مورد پرهیز کند و بهترین بازده و کمترین هزینه را برای سازنده و ساکنین به دست آورد.

شرکت طراحی و معماری ویرا طرح اسپرلوس آماده ارائه مشاوره تخصصی و ارائه بهترین پلان ها و نقشه های اجرایی پروژه ویلایی شما می باشد. برای اطلاعات بیشتر با متخصصین شرکت ویرا طرح اسپرلوس تماس بگیرید.

درباره شرکت ویرا طرح اسپرلوس

شرکت ویرا طرح اسپرلوس (www.vtsland.ir) در سایه بیش از 15 سال سابقه فعالیت در عرصه طراحی و اجرای مجتمع‌های مسکونی، اداری، تجاری و طراحی ویلا، دکوراسیون داخلی، محوطه سازی و مرمت و بازسازی ویلا با برخورداری از پشتوانه تجارب علمی‌و اجرایی خود و بهره گیری از مهندسین جوان مجرب توانسته در طراحی و اجرای بسیاری از پروژه‌ها ایفای نقش نماید.

شرکت مهندسی ویرا طرح اسپرلوس (سهامی‌خاص) با شماره ثبت 508050 به منظور توسعه فعالیت‌های مجموعه به صورت حقوقی از سال ۱۳۹۵ به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه هوشمند سازی عمرانی در زمینه‌های فوق فعالیت می‌کند .این مجموعه با به کار گیری مهندسین عمران، معماری، فضای سبز و مهندسین برق و مکانیک در تیم متخصصین خود در بخش طراحی و اجرایی، همواره در پی خلق پروژه‌هایی متفاوت از هر نظر اجرایی و بهره برداری بوده و قادر است کلیه پروژه‌های ساختمانی اعم از ساخت از ابتدا یا مرمت و باز سازی را به صورت مدیریت طرح و تهیه و اجرا (EPC) در هر قالب قراردادی مورد قبول کارفرما (پیمانکاری یا پیمان مدیریت) به انجام رساند.

منبع مطالب:

ویرا طرح اسپرلوس (www.vtsland.ir)

 

ارسال نظر: