کدخبر: 19664

بیماری‌ها و آفاتی که نهال گردو را تهدید می کنند

با اینکه درختان گردو پیوندی از آفات و بیماری‌های زیادی رنج نمی‌برند، اما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی باید مراقب بود. درخت‌هایی که مواد مغذی کمتری به آن‌ها می‌رسه، بیشتر در معرض حمله قرار می‌گیرن، بنابراین بهتره در وهله اول شرایط موردنیاز برای کاشت نهال گردو رو آماده کنید و در مرحله بعد با انواع بیماری‌ها و آفاتی که ممکنه به درخت آسیب بزنن، آشنا بشید. به گفته رسانه کارگرآنلاین خرید نهال گردو از مراکز معتبری مثل نهالستان پالیز می‌تونه خیال شما رو از بابت مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ها تا حدود زیادی راحت کنه.

 

۵ اشتباه رایج در هرس نهال گردو که باید از آن دوری کنیم!

به دلایل زیادی باغداران باید سعی کنند هرس گردو را به روش درست و حرفه‎ای انجام دهند. این کار، شکل و اندازه درخت را کنترل، رشد شاخه‎های تازه را تشویق و به حفظ ساختار باز کمک می‎کند. به‌این‌ترتیب، نور و هوا در شاخه‎های درخت جریان می‎یابند. پالیز نهال، تخصصی‎ترین و قدیمی‎ترین نهالستان کشور در این زمینه اعتقاد دارد هرس نهال گردو در ۵ سال اول به افزایش باردهی آن کمک بزرگی خواهد کرد.

آفات رایج برای درخت گردو

اکثر آفات نهال گردو پیوندی خیلی جدی نیستن و بیشتر آسیب‌های ظاهری ایجاد می‌کنن؛ یا به‌جای اینکه زندگی درخت رو تهدید کنن، باعث کاهش محصول می‌شن.

کنه گال برگ

کنه گال برگ گردو (Aceria erinoea، که قبلاً به نام Eriophyes erineus شناخته می‌شد) با آسیب به برگ‌ها باعث می‌شه یک برآمدگی توخالی به طول حدود 5/1 سانتی‌متر روی اونها ایجاد بشه. کنه‌ها کوچک هستند - کمتر از 1/0 میلی‌متر - و در فصل زمستان در جوانه‌های باز نشده کمین می‌کنن و قبل از اینکه برگ به‌درستی رشد کنه، بهش آسیب می‌زنن. در حالت عادی، فشار زیادی به درخت وارد نمی‌شه، مگر اینکه حجم زیادی از این نوع کنه هجوم بیاره. درهرصورت، خلاص شدن از شر این موجود کار سخت و دشواریه.

شب‌پره کودلینگ

این پروانه که به‌طور رسمی "Laspeyresia pomonella" نام داره، می‌تونه مغز گردو رو در اوایل فصل باردهی از بین ببره و همچنین پوسته و مغز رو لکه‌دار کنه. در برخی کشورها مثل انگلیس، از تله‌های فرمونی (Pheremone) برای گرفتن پروانه‌های نر از اوایل تا اواسط بهار استفاده می‌شه، در غیر این صورت هیچ دفاعی غیر از اسپری ضد آفات برای این موجودات وجود نداره.

بیماری‌ها

نهال گردو پیوندی مستعد ابتلا به برخی بیماری‌های ویروسی و قارچی است که برخی از آن‌ها در بسیاری از گیاهان مشترکه و برخی خاص‌تر هستن. با مراجعه به منابع آنلاین مثل ویکی‌پدیا، پالیز نهال، ویکی چگونه (Wiki How) و ... می تونید اطلاعات بیشتری درباره بیماری‌های درخت گردو به دست بیارید. برای استعلام قیمت نهال گردو و همچنین خرید نهال گردو هم از طریق لینک زیر می‌تونید به وب‌سایت پالیز نهال دسترسی داشته باشید :

https://paliznahal.ir/product-category/walnut/

سوختگی گردو

سوختگی گردو به نام "بلایت باکتریایی" و به‌طور رسمی به‌عنوان "Xanthomonas campestris pv" شناخته می‌شه. این بیماری با ایجاد لکه‌های سیاه کوچک روی برگچه‌ها، منجر به ایجاد مناطق پژمرده بزرگ می‌شه. سوختگی گردو می‌تونه با ایجاد لکه‌ها و سوراخ‌ها، باعث خشک شدن شاخه‌ها و آسیب به میوه‌ها بشه.  بخش بزرگی از محصول احتمالاً در یک حمله جدی از بین می‌ره.  

این بیماری عفونی فقط در هوای مرطوب رخ می‌ده. وجود هوای مرطوب در حوالی زمان گلدهی می‌تونه برای درخت گردو بسیار مضر باشه. این باکتری در زمستان در جوانه‌های به خواب رفته سالم زنده می مونه و منجر به عفونت جدید می‌شه. گونه‌هایی که زودتر برگ می‌دن، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار می‌گیرن.

برای درمان این مشکل، قسمت‌های آلوده باید به‌خوبی جدا و سوزونده بشن. مواردی که می‌تونن نهال گردو رو در برابر سوختگی حفظ کنن، عبارت‌اند از:

  • حفظ pH خاک بالای 6
  • جلوگیری از خیس شدن شاخ و برگ
  • محافظت در برابر تغذیه بیش‌ازحد نیتروژن 
  • هرس به‌اندازه کافی برای رسیدن اکسیژن و هوای بیشتر به درخت

لکه برگ گردو

این بیماری به‌عنوان "آنتراکنوز گردو" و به‌طور علمی "Gnomonia leptostyla، "Marssonina juglandis" یا "Marssoniella juglandis" شناخته می‌شه.

لکه برگ گردو، قارچی گسترده است که باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی میوه‌ها و برگ‌های جوان می‌شه. همچنین در صورت شدت گرفتن، پس از سیاه شدن و ریزش قابل‌توجه برگ‌ها، گردوها دچار ریزش (ریزش زودرس) می‌شن.

این بیماری عفونی هم در معرض هوای مرطوب، شانس بیشتری برای ابراز وجود پیدا می‌کنه و معمولاً در اواخر اردیبهشت و اواسط خرداد ظاهر می‌شه و در بستر برگ‌ها زمستان رو سپری می کنه. برای جلوگیری از گسترش این بیماری باید برگ‌های ریخته شده، جدا و سوزانده بشن.

قارچ عسل

یکی دیگه از بیماری‌هایی که می‌تونه پس از کاشت نهال گردو به گیاه آسیب بزنه، قارچ عسلی یا قارچ کفشی یا قارچ ریشه بلوط نام داره. نام علمی این بیماری "Armillaria mellea" است.

این بیماری بسیاری از گونه‌های درختان رو تحت تأثیر قرار می‌ده و باعث برگ‌زدایی، خشک شدن و مرگ اونها می‌شه. قارچ عسل می‌تونه از زخم‌ها و ریشه‌ها وارد بشه و از طریق زمین به گیاهان همسایه گسترش پیدا کنه. بر اثر این بیماری، ریشه‌ها و طوق درخت می‌پوسن و برای درختانی که از قبل ضعیف شدن، می‌تونه بسیار خطرناک باشه.

تنها راه دفاع در برابر این بیماری از بین بردن درختان، ریشه و کنده‌های مبتلا است. برخی از گونه‌های گردوی آمریکایی در برابر قارچ عسل مقاوم هستند؛ بنابراین استفاده از اونها به‌عنوان پایه گزینه خوبی برای جلوگیری از این بیماری محسوب می‌شه.

خط سیاه (Blackline)

این بیماری که توسط سویه‌ای از ویروس رول برگ گیلاس (CLRV-W) ایجاد می‌شه، تنها پایه‌های غیربومی رو تحت تاثیر قرار می‌ده. علائم شامل یک خط تیره بین استوک و بافت پیوندی، رشد ضعیف، افتادگی برگ‌های زرد و ریزش زودرس برگ‌ها است. با پیشرفت بیماری، درخت دچار خشکی و درنهایت مرگ می‌شه.

ویروس خط سیاه از طریق استفاده از بافت آلوده برای پیوند، توسط گرده و دانه منتقل می‌شه؛ بنابراین می‌تونه به‌سرعت گسترش پیدا کنه. امکان داره علائم اصلی و قابل‌مشاهده این بیماری تا چندین سال پس از عفونت ظاهر نشن.

تاج گل (Crown Gall)

عامل ایجاد این بیماری یک باکتری به نام Agrobacterium tumefaciens است که عمدتاً از طریق زخم وارد می‌شه. سپس ورم‌هایی در ریشه‌ها و پایین‌تنه درخت ایجاد میشن که معمولا آسیب زیادی به گیاه وارد نمی‌کنن.

لکه داونی (Downy Spot)

این بیماری باعث ایجاد لکه‌های زرد در بالای برگ‌ها و لکه‌های کپک‌زده در زیر اونها می‌شه. این بیماری برای گیاه کشنده نیست، اما بهتره از گسترش اون جلوگیری بشه.

12

نکتریا

این بیماری می‌تونه منجر به پژمردگی، پوسیدگی و از بین رفتن گیاه بشه. هرگونه عفونت شناسایی‌شده روی درخت گردو باید قطع و سوزانده بشه.

بوتریتیس

بوتریتیس یا کپک خاکستری معمولی فقط در شرایط بسیار مرطوب، گیاهان رو تحت تاثیر قرار می‌ده. قارچ می‌تونه روی گردوهای برداشت‌شده که به‌درستی خشک نشدن، اثر بگذاره.

خرید نهال گردو مقاوم در برابر بیماری‌ و آفات

وجود کارشناسان و متخصصین کشاورزی در یک نهالستان، می‌تونه منجر به تولید نهال گردو قوی و باکیفیت بشه. رسیدن مواد مغذی در طی رشد اولیه گیاه، اون رو تا حدود زیادی در برابر بیماری‌ها مصون نگه می‌داره. خوشبختانه تمامی این موارد در نهالستان پالیز وجود دارن و می‌تونید به‌راحتی به‌صورت اینترنتی برای خرید نهال گردو از این مرکز اقدام کنید. پالیز بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نهالستان در کشوره که وظیفه تامین نهال‌های اکثر نهالستان‌های ایران رو به عهده داره. از طریق وب‌سایت پالیز نهال می‌تونید قیمت نهال گردو رو هم استعلام بگیرید.

https://paliznahal.ir/

09144501007

09144501008

 

 

ارسال نظر: