کدخبر: 19798

چکاپ پیش از بارداری

 

یکی از اقدامات مهم برای بارداری انجام چکاپ پیش از بارداری است،بطور کلی بررسی های پزشکی در قالب آزمایشات سه ماهه در طول بارداری تقسیم می شوند. در اولین وهله از شروع حاملگی، پزشک وضعیت کلی جسمی شما را بررسی می کند. متخصص شما موظف است در دیدار اول بر اساس وزن مادر، طول رحم، فشار خون مادر و نمونه ادرار، میزان رشد جنین را تخمین بزند و سن بارداری را بیان کند. در همین تشخیص اولیه می توان به وجود باکتری و پروتئین در ادرار پی برد که به ترتیب نشان دهنده عفونت مجاری ادراری و بیماری های کلیوی هستند. همچنین فشار خون حاملگی و دیابت بارداری نیز در این سری از آزمایشات قابل تشخیص می باشند.

به نقل از پزشکان آزمایشگاه فرین https://farinlab.com/ ،متخصصان معتقدند چکاپ قبل از بارداری بانوان، علاوه برکاهش خطر مشکلات مادرزادی و جنینی، احتمال زایمان زودرس و سقط جنین را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

 

سه ماهه ابتدای بارداری:

در مدت 9 ماهه دوره بارداری نیاز است که سوابق پزشکی شما به طور کامل و با جزئیات تهیه شود. در نتیجه با اطلاع از ضعف ها و اختلالات فیزیکی مادر می توان پروسه مراقبتی از مادر و جنین او را به شیوه درمانی تخصصی تبدیل نمود.

اولین آزمایش در بارداری آزمایش خون می باشد. از این طریق می توان به وجود بیماری های عفونی مانند بیماری ویروسی سیفلیس پی برد. همچنین می توان ایمنی سیستم عصبی بدن را در برابر بیماری هایی مانند هپاتیت مورد سنجش قرارداد. شایع ترین مورد در بررسی آزمایش خون، تشخیص گروه خونی و Rh است. تفاوت مثبت و منفی RH در بدن مادر و جنین می تواند منجر به واکنش هایی مانند خونریزی یا در مواردی، کم خونی شود که در صورت تشخیص به راحتی قابل درمان است.

سونوگرافی در بارداری:

سونوگرافی یکی دیگر از آزمایشات تصویربرداری پر کاربرد در پروسه بارداری است. از طریق سونوگرافی جنین می توان بر فرآیند رشد اندام های مهم مثل قلب و ریه نظارت کرد. هم چنین می توان بعد از گذشت 14 هفته نسبت به تعیین جنسیت جنین اقدام نمود.

سونوگرافی های بارداری انواع مختلفی دارند که نوع ترانس واژینال در آنها دقت به شدت بالایی دارد. می توان با سونوی واژینال با سرعت بی نظیری به بررسی دستگاه تناسلی فرد پرداخت. از کاربردهای این سونو می توان به تشخیص مشکلات قاعدگی، ناباروری، وجود کیست های سرطانی و فیبروم اشاره کرد. انواع حاملگی اعم از حالت نرمال و خارج از رحم یا وجود جفت سرراهی و حتی سقط جنین هم با سونوی داخلی یا واژینال مشخص می شوند.

آزمایش تشخیص ایدز:

ابتلا به ویروس HIV یا ایدز هم دغدغه بزرگی در بارداری است. زیرا به راحتی به جنین منتقل می شود. به همین علت لازم است با انجام تست HIV از نبود آن مطمئن شد.

 

ضرورت آزمایشات غربالگری:

لازم به ذکر است که بدانید انجام آزمایش های غربالگری در بارداری برای همه مادران ضرورت ندارد. بلکه فقط در موارد سابقه نقص های ژنتیکی تجویز می شود. چند مورد از علت های لزوم غربالگری در بارداری به شرح زیر است:

  • سن مادر 35 و بالاتر از آن در بارداری باشد.
  • در سابقه خانوادگی مادر بیماری و نقص های ژنتیکی وجود داشته باشد.
  • در حاملگی پیشین مادر وجود بیماری کروموزومی تایید شده باشد.
  • نتیجه بررسی های ابتدایی در غربالگری احتمال مثبت به ابتلا داده باشد.

 

آزمایش‌های تشخیصی سندروم داون در بارداری:

آزمایشات متعددی از هفته هشتم بارداری به بعد برای تشخیص اختلال های ژنتیکی انجام می شود و مادر را در هر مرحله غربالگری می کنند. دابل مارکر ابتدایی ترین تستی است که دو شاخص مهم خونی و یک شاخص سونوگرافیکی را در جنین بررسی می کند و با دقت 85 درصدی نتیجه را ارائه می دهد. کواد مارکر آزمایش دیگری در این راستا می باشد که بعد از هفته چهاردهم به بعد انجام می گیرد. با مطالعه چهار شاخص خونی، وجود اختلال های عصبی و ژنتیکی مانند تریزومی 18 و سندروم داون را با احتمال بالاتری تایید می کند.

تست تریپل مارکر هم آزمایشی است که بعد از گذشت 15 هفته از بارداری انجام می شود. در صورت غیر طبیعی بودن فاکتور های مربوطه در نمونه خون مادر، احتمال وجود سندروم داون و سندروم ادوارد بیشتر می شود. همچنین احتمال چند قلویی جنین ها از این طریق مشخص می گردد. نمونه برداری از سلول

های جفت در بیرونی ترین پرده در برگیرنده جنین یا کوریون، تست بعدی است که می تواند اختلالات ژنتیکی مانند نشانگان داون را بررسی کند. نمونه برداری از پرز های جفتی یا کوریونی با بی حسی موضعی و تکنولوژی اولتراسوند انجام می شود.

این نوع آزمایش در بارداری موجب عوارضی مانند خونریزی، سقط جنین و پارگی زودرس پرده های جنینی می شود. به همین علت مادر فقط در صورت کاندید شدن و احتمال وجود نقص در ساختار ژنتیکی جنین تحت این آزمایش قرار می گیرد. هم چنین واجب است حداقل تا مدت 4 روز بعد از نمونه گیری با ارزیابی های پی در پی سلامت جنین مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

17

تست آمنیوسنتز در بارداری:

آمنیوسنتز هم آزمایش تشخیصی دیگری در بارداری است که از مایع آمنیوتیک کیسه اطراف جنین نمونه برداشته می شود. بیماری هایی مانند سندروم داون، فیبروز پلی کیستیک، نقص های لوله عصبی، ناهنجاری های جمجمه، دیستروفی عضلانی، تی ساکس و بیماری آنمی داسی شکل با احتمال 4/99 درصد قابل تشخیص اند. این روند تا اطمینان کامل از عدم احتمال بیماری

در جنین سپری می شود. آزمایشات دیگری مانند سونوگرافی NT، تست IPS یا آزمایشات یکپارچه که کاملترین پروسه غربالگری اند و غربالگری های متوالی تا انتهای این مسیر ادامه می یابد.

 

سه ماهه دوم بارداری:

در این زمان از بارداری پزشک به بررسی الکتریکی قلب جنین و تست تحمل گلوکز می پردازد. با بررسی ضربان قلب جنین، سلامت و سرعت رشد نرمال قلب او چک می شود. تست تحمل گلوکز یا GTT هم برای بررسی سرعت متابولیسم قند در بدن مادر ضروری است. هر گونه حالت غیر عادی در این مورد نشان دهنده دیابت بارداری می باشد.

 

سه ماهه پایانی در بارداری:

در این تایم از بارداری به بررسی سلامت کلی جنین و شرایط طبیعی برای زایمان مادر پرداخته می شود. برای مثال استرپتوکوک نوعی بیماری شدید میکروبی در نوزاد است که برای درمان آن در این بازه ممکن است پزشک مصرف آنتی بیوتیک را برای مادر تجویز کند. همینطور با انجام این سری از آزمایشات اگر وجود هپاتیت ب در جنین تایید شود، لازم است نوزاد بعد از تولد واکسنی برای مبارزه با این بیماری دریافت کند. تست بدون استرس یا NST هم آزمایش دیگر در بارداری است که شاخص های مهم سلامت جنین مانند وضعیت ضربان قلب او و میزان حرکاتش را بررسی می کند.

افاسمان رحم آخرین سری از آزمایشات بارداری است که مقدار کوتاه شدگی و نازکی گردنه رحم را در لگن مادر بررسی می کند. این تست پیشرفت موقعیت جنین در فرایند زایمان را مشخص می کند و از این طریق می توان زمان نهایی تولد را تعیین کرد.

سخن آخر:

در پایان قصد داریم یکی از آزمایشگاه های تخصصی تهران را به شما معرفی کنیم.نکته حائز اهمیت،دقت و صحت بالای نتایج و سهولت در انجام فرآیند آزمایش های بارداری است که می تواند به آرامش و اطمینان خاطر والدین کمک شایانی کند. آزمایشگاه فرین به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران، در همین راستا به ارائه خدمات تخصصی به مراجعین میپردازد.

 

 

ارسال نظر: