کدخبر: 19966

اوکراین تنها ماند/ وقتی آمریکا زیرپای متحدانش را خالی می‌کند

پشت‌پا زدن آمریکا به متحدانش بی‌سابقه نیست؛ غنی در افغانستان، مبارک در مصر و حالا زلنسکی در اوکراین.

 

به گزارش خبر۲۴، پشت‌پا زدن آمریکا به متحدانش بی‌سابقه نیست؛ غنی در افغانستان، مبارک در مصر و حالا زلنسکی در اوکراین. آمریکا متحدانش را بازیچه می‌خواهد. به آن‌ها به چشم مهره‌هایی می‌نگرد که تا زمان تامین منافع آمریکا اعتبار دارند و اگر ضعیف‌تر از حد و اندازه خود شوند، تنها خواهند ماند، حتی به قیمت بازگشت طالبان.

چند روز پیش جو بایدن در تازه‌ترین اظهارنظر خود بار دیگر آب پاکی را روی دستان زلنسکی ریخت و تاکید کرد: «اوکراین هنوز برای عضویت در ناتو آماده نیست. قبل از هرگونه آغاز روند پیوستن اوکراین به ناتو نیاز است که جنگ روسیه در اوکراین پایان یابد».

واقعیت امر این است که اگر جنگ اوکراین همین لحظه نیز پایان پیدا کند و پیمان صلحی، از نوع موقت یا دائم، میان مسکو و کی‌یف منعقد شود، عدم عضویت اوکراین در ناتو یکی از اصلی‌ترین و حداقلی‌ترین پیش‌شرط‌های آن خواهد بود.

اساسا امکان ندارد پایان جنگ اوکراین در بستری غیر از تعهدپذیری اوکراین نسبت به عدم عضویت در ناتو شکل گیرد. این موضوعی است که در محافل غربی نیز نسبت به آن اتفاق نظر وجود دارد.

به نظر می‌رسد زلنسکی این روزها بیش از پیش نسبت به تبعات سخت هم‌پیمانی با آمریکا و اروپا و بازی کورکورانه در زمین ناتو آگاه شده است.

آمریکا هیچ علاقه‌ای به درگیرشدن با روس‌ها ندارد و فقط می‌خواهد ارتش اوکراین را نیابتی در مقابل پوتین قرار دهد. بازنده این بازی از پیش روشن است: زلنسکی.

او را این روزها نه ناتو گردن می‌گیرد، نه مردمش. اوکراین خسته از جنگ، بازیچه غربی در راس دولتش نمی‌خواهد و بنابراین باید دیر یا زود منتظر پایان عمر سیاسی هنرپیشه اوکراینی بود.

 

ارسال نظر: