کدخبر: 20371

شیر پیسوار چیست؟ مراحل رفع چکه شیر پیسوار چگونه است؟

آیا تا به حال شیرآلات و یا ماشین ظرفشویی شما با مشکل رو به رو شده است؟ چطور جریان آب مربوط به آن را قطع کرده اید؟ نیاز به هماهنگی با واحدها همسایه در یک برج چندین واحدی داشته اید و یا به راحتی فلکه واحد خود و یا شیر پیسوار را بسته اید؟ در این مقاله در مورد شیر پیسوار و کاربردهای آن خواهید خواند و روش رفع چکه شیر پیسوار را خواهید آموخت.

شیر پیسوار چیست؟

شیر پیسوار یک شیر کوچک و ربع گَرد است که در مسیر لوله های ورودی آب به شیر روشویی، شیر ظرفشویی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و توالت فرنگی نصب می شود و وظیفه قطع و وصل و تنظیم فشار جریان خروجی آب از لوله را بر عهده دارد. به کمک شیر پیسوار می توانید، بدون نیاز به قطع فلکه واحد یا فلکه اصلی آب ساختمان، فقط جریان آب بخش مورد نظر خود را قطع کنید. شیر پیسوار می تواند از نوع فیلتردار و یا بدون فیلتر باشد. شیر پیسوار فیلتردار دارای یک توری است که وظیفه جلوگیری از ورود شن و سنگریزه به داخل شیر آب را نیز بر عهده دارد.

شیر پیسوار یکی از ضروری ترین و مهمترین تجهیزات در هر خانه است و می تواند از بروز دردسرهای جدی در زمان بروز مشکل در سیستم لوله کشی یا تاسیساتی خانه جلوگیری کند؛ مخصوصاً اگر در ساختمان های چندین واحدی ساکن هستید. بهترین جنس شیر پیسوار برنج استاندارد و چدن است که از نظر قیمت و کیفیت مقرون به صرفه ترین به حساب می آیند. شیر پیسوار از نظر قطر رزوه به اندازه های مختلفی تقسیم می شود که رایج ترین آن ها سه هشتم است. جهت مطالعه بیشتر در مورد انواع شیر پیسوار و جنس آن می توانید از مقاله شیر پیسوار چیست؟ بازدید کنید.

شیر پیسوار

کاربرد شیر پیسوار چیست؟

همانطور که مطرح شد، شیر پیسوار نجات بخش شما از دردسرهای مربوط به ایراد در سیستم لوله کشی و تاسیسات منزل است. اما چگونه؟ در ادامه با کاربردهای شیر پیسوار آشنا می شوید.

  • معمولاً هر مشکلی که در تاسیساتی مانند شیرآلات، ماشین لباسشویی و سایر دستگاه هایی که با آب سر و کار دارند پیش بیاید اولین قدم قطع جریان آب است. در صورتی که این تجهیزات دارای شیر پیسوار باشد، بدون نیاز به قطع آب از فلکه اصلی واحد و یا فلکه ساختمان، می توانید به راحتی شیر پیسوار را بسته و جریان آب بخش مورد نظر را قطع کنید. در مورد شیرآلات بهداشتی حتی می توانید تصمیم گیری کنید که شیر آب گرم را ببیندید یا آب سرد را.
  • بعضی از انواع شیر پیسوار دارای توری یا فیلتر هستند که جلوی ورود ماسه و قطعات کمی درشت تر ناخالصی در جریان آب را می گیرند تا وارد تجهیزات مانند شیرآلات و گرفتگی آن ها نشوند. البته که نیاز است هر چند وقت یک بار، بسته به میزان رسوبات آب، این توری تمیز شود اما پچیدگی چندانی ندارد.
  • خاصیت دیگر شیر پیسوار که شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد ایجاد امکان کنترل فشار آب خروجی از لوله هاست. بعضی اوقات فشار آب ممکن است بیش از حد باشد و حتی باز کردن شیر آب در کمترین فشار نیز باعث پاشیدن آب به اطراف گردد. در این حالت، می توانید با کمی بستن شیر پیسوار فشار آب خروجی را کاهش دهید.

چطور چکه شیر پیسوار را تعمیر کنید؟

ممکن است چکه شیر پیسوار از قسمت های مختلف آن اتفاق بیافتد و روش برطرف کردن هر کدام متفاوت است. چکه آب ممکن است از اتصال شیر پیسوار به لوله آب، از دور درپوش فیلتر و یا از اتصال شیر پیسوار و شیلنگ پیسوار رخ دهد. در این بخش روش بر طرف کردن این نوع چکه ها آورده شده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد اشکالات شیر پیسوار و روش تعمیر آن می توانید به مقاله رفع چکه شیر پیسوار بروید.

در صورتی که چکه از اتصال شیر پیسوار به لوله ورودی آب پیش بیاید برای برطرف کردن آن باید دور رزوه آن را نوار تفلون بپیچید تا آب بند شود. بهتر است پیش از نصب شیر پیسوار این بخش را تفلون پیچ کنید تا از چکه آن پیشگیری نمایید.

اگر چکه از دور درپوش شیر پیسوار اتفاق بیافتد باید اورینگ آن را چک کنید تا مشکلی نداشته باشد. در صورتی که اورینگ دچار آسیب شده باشد و یا دور درپوش تعبیه نشده باشد حتماً آن را تهیه و در محل خود قرار دهید.

نقشه انفجاری شیر پیسوار

چکه شیر پیسوار می تواند از نقطه اتصال شیر و شیلنگ پیسوار اتفاق بیافتد که ناشی از پیش آمدن مشکل در واشر مهره شیلنگ پیسوار است. در این صورت نیز با تعویض واشر مهره شیلنگ پیسوار مساله به سادگی حل می شود.

همانطور که مطالعه کردید، شیر پیسوار قطعه بسیار مهمی است که حتماً باید پیش از نصب شیرآلات و وسایلی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و... بر سر راه لوله ورودی آب نصب کنید تا اگر مشکلی پیش آمد با کمترین دردسر بتوانید جریان آن را قطع نمایید. یکی از رایج ترین اشکالاتی که ممکن است برای شیر پیسوار پیش بیاید چکه کردن و یا نشتی است که به راحتی می توانید رفع چکه شیر پیسوار را در خانه انجام دهید. در بخش نگهداری از شیرآلات می توانید سایر مقالاتی که در مورد تعمیر و نگهداری از شیرآلات و تجهیزات مرتبط با آنها است را مطالعه کنید.

 

ارسال نظر: