کدخبر: 20395

نشانه ‌ها و علائم عفونت دندان

 

بسیاری از افراد درد دندان را حداقل یک‌بار تجربه کرده‌اند. در بیشتر مواقع دندان درد به‌دلیل عفونت و آبسه دندان ایجاد می‌شود. معمولاً اکثر افراد در چنین مواقعی به خوددرمانی روی می‌آورند و با مصرف قرص‌های آنتی بیوتیک و مسکن درد خود را تسکین می‌دهند. در صورتی که این روش کاملاً اشتباه است. عفونت دندان دلایل بسیاری داشته که می‌بایست به‌صورت ریشه‌ای آن را درمان کرد. عدم درمان به موقع عفونت دندان باعث گسترش آن در دهان و بافت‌های مجاور شده و خطرات جدی را به‌دنبال خواهد داشت.

عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان به معنای رشد و تکثیر میکروب‌ها در محل بوده که سبب تهاجم گلبول‌های سفید به موضع مورد نظر می‌گردد. در این مواقع به‌دلیل درگیری سلول‌های سفید خون با میکروب‌ها معمولاً تورم و التهاب ایجاد می‌شود. در بعضی از مواقع که عفونت شدید خواهد شد؛ بدن با افزایش دمای خود (تب کردن) سعی در از بین بردن میکروب‌های بیماری‌‌زا دارد. عفونت در واقع با بد بو شدن دهان و درد در دندان‌ها آشکار می‌شود. ترشح مواد چرکی و بدبو در دهان نشان‌دهنده‌ پیشرفت عفونت است.

عفونت دندان را نباید با عفونت لثه اشتباه گرفت. این عفونت اغلب به‌دلیل پوسیدگی دندان به‌ وجود می‌آید که سرانجام به پالپ و ریشه‌ عصبی دندان خواهد رسید و سبب دردناک شدن آن می‌گردد. هنگامی که باکتری‌ها روند پوسیدگی و تجزیه‌ را تا ریشه‌ دندان پیش می‌برند، درد ضربان‌دار شدیدی در دندان ایجاد می‌شود و باعث تورم آن خواهد شد. در این مواقع می‌بایست به دندانپزشک مراجعه کرده تا با درمان‌هایی مانند عصب‌کشی عفونت دندان را به‌صورت پایه‌ای از بین ببرد.

دلایل رایج عفونت دندان

هرچند که دلایل عفونت دندان طیف بسیار وسیعی را در برمی‌گیرند و تشخیص صحیح‌ آن بسیار تخصصی است؛ اما از دلایل رایج عفونت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم رعایت بهداشت

زمانی که صحبت از رعایت بهداشت دهان و دندان به میان می‌آید، اولین نکته‌ای که در ذهن بسیاری از مردم نقش می‌بندد استفاده از مسواک و خمیردندان حاوی فلوراید است؛ اما متاسفانه استفاده از نخ دندان به فراموشی سپرده شده است. برای رعایت بهداشت اصولی دهان و دندان لازم است تا هر روز حداقل یک‌بار لابه‌لای دندان‌های خود را به کمک نخ دندان تمیز کنید. پس از نخ دندان، مسواک زدن امری ضروری محسوب می‌شود؛ چراکه میکروب‌ها در حفره‌ دهانی پخش شده‌اند و می‌بایست از بین روند.

نکته مهم بعدی استفاده از دهانشویه‌ها است. این محلول‌ها نیز توانایی از بین بردن طیف وسیعی از میکروب‌ها را دارند. یک روش سنتی پرکاربرد که از نظر علمی نیز بسیار موثق نیز بوده استفاده از محلول آب و نمک است. بسیاری از باکتری‌ها در غلظت بالای نمک قادر به زیستن نیستند و با قرقره کردن محلول آب و نمک به میزان زیادی این باکتری‌ها از بین خواهند رفت.

استفاده از خوراکی ‌های شیرین و چسبناک

علاوه‌بر این‌که بسیاری از افراد به مصرف خوراکی‌های شیرین و قندهای مصنوعی علاقه‌ نشان می‌دهند، موردپسند میکروب‌ها نیز هستند. استفاده از این قندها و مسواک نزدن پس از تناول آن‌ها سبب می‌گردد تا این شیرینی‌ها در دهان باقیمانده و باکتری‌ها از آن‌ها مصرف ‌کنند و جمعیت خود را افزایش ‌دهند. افزایش جمعیت باکتری‌هایی که سبب پوسیدگی دندان می‌شوند نیز تاثیر مستقیمی بر ایجاد پوسیدگی و در نهایت عفونت دندان دارد.

شیمی درمانی

متاسفانه داروهای شیمی درمانی به‌دلیل تحت تاثیر قرار دادن تمامی سلول‌ها، باعث تخریب سلول‌های ایمنی و کاهش قدرت دفاعی نیز می‌شوند. در این مواقع فرصت برای تجمع باکتری‌های بیماری‌زا بیشتر شده و عفونت دهان و دندان نیز افزایش می یابد.

پوسیدگی دندان

دلیل اصلی عفونت دندان را می‌توان به پوسیدگی دندان‌ها نسبت داد. پوسیدگی در مراحل ابتدایی به‌صورت نقاطی تیره روی دندان قابل مشاهده است. با ادامه‌ روند، منافذی به سمت ریشه دندان در محل ایجاد خواهند شد. در واقع این منافذ به‌وسیله‌ باکتری‌ها ایجاد شده‌اند. این باکتری‌ها با ترشح آنزیم‌هایی سبب از بین رفتن مینای دندان و در نهایت پالپ دندان می‌گردند. رعایت بهداشت بهترین راهکار برای پیشگیری از تجمع باکتری‌های بیماری‌زا است.

تنفس با دهان و خشکی دهان

بزاق حاوی آنزیم‌ها و همچنین اسیدهایی بوده و به‌وسیله غدد بزاقی دهان ترشح می‌شوند. این مواد سهم بسیاری در از بین بردن باکتری‌ها دارند. بهتر است که برای ترشح مداوم بزاق؛ صحبت کنید، آدامس بجوید و تا جایی که ممکن است با بینی نفس بکشید. تنفس با دهان علاوه‌بر وارد کردن میکروب‌های محیطی به دهان سبب ایجاد نفخ و خشکی دهان نیز می‌گردد.

جلوگیری از عفونت دندان

با انجام چند راهکار ساده می‌توان از عفونت دندان‌ها جلوگیری کرد. از بهترین راهکارها می‌توان به مراجعه‌ به موقع به دندانپزشک، رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم روی آوردن به خوددرمانی، استفاده از آدامس‌های بدون قند، جلوگیری از پوسیدگی دندان و تغذیه‌ مناسب اشاره کرد.

نشانه‌ های عفونت دندان

درد می‌تواند احساس خوشایندی نباشد؛ اما برای بدن بسیار حیاتی است. احساس کردن درد، ما را از وجود یک مشکل آگاه می‌سازد. مهم‌ترین نشانه‌ عفونت دندان نیز درد در قسمت آسیب دیده است. این درد معمولا به شکل ضربانی ایجاد شده و در شب نیز به اوج خود می‌رسد.

همچنین این احساس تورم و التهاب مربوط بافت اطراف دندان است. این نشان‌دهنده‌ واکنش ایمنی بدن با عوامل بیماری‌زا بوده که در موارد شدید درد دندان می‌تواند باعث ایجاد گوش درد یا سردرد نیز شود. به خاطر داشته باشید که عفونت دندان به‌دلیل وجود راهی از حلق به مجرای گوش و مغز، می‌تواند سبب ایجاد عفونت و کم‌ شنوایی گوش نیز گردد.

درمان ‌های رایج برای عفونت دندان چیست؟

بهترین درمان، به درمانی می‌گویند که ریشه‌ای باشد. مراجعه به دندانپزشک در این مواقع امری ضروری خواهد بود. معمولاً عفونت‌هایی که به‌دلیل پوسیدگی دندان ایجاد می‌گردند با تجویز آنتی بیوتیک و در نهایت عصب‌کشی دندان درمان خواهند شد. در مواقعی که عفونت شدیدتر بوده نیاز به جراحی احساس می‌شود. برای جراحی، لثه‌ بیمار شکافته شده و سپس عفونت آن تخلیه می‌شود. در مرحله‌ بعد دندان عصب کشی شده و لثه نیز با نخ جراحی بخیه می‌خورد. اگر عفونت دندان و پوسیدگی دندان بسیار زیاد باشد، تنها راه حل کشیدن دندان و استفاده از آنتی بیوتیک خواهد بود.

چرا عفونت دندان خطرناک است؟

همان‌طور که بیان گردید دهان به‌دلیل راه داشتن به حلق، گوش و در نهایت مغز می‌تواند حامل بسیاری از میکروب‌ها باشد. عفونت گوش در بسیاری از کسانی که عفونت دندان خود را دست کم گرفته‌اند، دیده می‌شود. متاسفانه در اثر افزایش عفونت ممکن است به اندام حیاتی مغز نیز راه پیدا کرده و سبب مننژیت گردد. در این مواقع آنتی بیوتیک‌ها اغلب کارامد نخواهند بود و به‌دلیل انتشار عفونت ممکن است فرد جان خود را از دست بدهد. کلینیک دندانپزشکی آوان در پایتخت، در محیطی آرام و با برخورداری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا، با متخصصین با تجربه خود، آماده ارائه خدمات مختلف دندانپزشکی نظیر عصب کشی دندان، ارتودنسی، لمینت، کامپوزیت، ایمپلنت، دندانپزشکی اطفال و غیره میباشد.

توصیه ‌هایی برای عفونت دندان

همواره در رابطه با بیماری‌ها شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. عفونت دندان نیز همین‌گونه بوده و می‌بایست به هشدارهایی که قبل از عفونت و در هنگام عفونت از طرف بدن به ما داده می‌شوند، نهایت دقت را داشته باشیم. به عنوان مثال زمانی که پوسیدگی دندان جزئی بوده می‌بایست با مراجعه به موقع به متخصص مانع از افزایش پوسیدگی توسط میکروب‌ها شویم. از جمله توصیه‌های ساده؛ اما مهم در این باره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از استریل‌‌کننده‌های طبیعی دهان مانند آویشن و آب نمک
  • عدم استعمال دخانیات و الکل
  • عدم استفاده از شیرینی و کربوهیدرات‌های مصنوعی تا حد امکان
  • چکاپ دندان‌ها توسط دندانپزشک هر 6 ماه یک‌بار
  • استفاده از آدامس‌های بدون قند

سخن پایانی

هرچند که عفونت دندان در نگاه اول ممکن است امری ساده به نظر برسد؛ اما بی‌توجهی به آن می‌تواند بسیار خطرساز باشد. خوشبختانه توجه به نکاتی ساده و کم هزینه می‌تواند به میزان زیادی از این روند جلوگیری نماید. لازم است که همه‌ افراد با نشانه‌های عفونت دندان و روش‌های از بین بردن آن آشنایی داشته باشند تا از عواقب این موضوع پیشگیری به عمل آید.

ارسال نظر: