کدخبر: 20412

۱۵ ایده برنامه غذایی ناهار و شام برای یک هفته

غذاهای ایرانی تنوع زیادی دارند، اما گاهی اوقات نمی‌دانیم برای وعده ناهار یا شام چی درست کنیم! بدون شک تهیه غذاهای تکراری در طول هفته، باعث می‌شود تا میل کمتری به خوردن آن غذاها داشته باشیم؛ حال هرچقدر که غذای محبوبی باشد! برای فرار از تکرار، بهتر است تا ایده‌های مختلفی برای تهیه غذا در طول هفته داشته باشید و آن‌ها را تهیه کنید. در ادامه با لیستی از ۱۵ غذای خوشمزه و مقوی برای وعده ناهار یا شام آشنا می‌شوید.

غذاهای خوشمزه برای وعده ناهار یا شام

یک برنامه غذایی اصولی برای طول هفته شما باید متنوع و جذاب باشد و از سوی دیگر انرژی موردنیاز برای فعالیت‌های روزانه و نیاز بدن به مواد مغذی را تامین کند. پس رژیم غذایی خود را سالم، متنوع و جذاب برنامه‌ریزی کنید.

۱. قورمه سبزی

قورمه سبزی را می‌توان از محبوب‌ترین غذاها دانست که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. برای تهیه قورمه سبزی به سبزی، لوبیا قرمز، گوشت گوسفندی و آبلیمو نیاز دارید. برای وعده بعدی از ترکیب قورمه سبزی و سالاد شیرازی استفاده کنید.

۲. شنیسل مرغ

شنیسل مرغ را می‌توان یک غذای ساده و سریع دانست که انتخابی خوب برای رژیم‌های پروتئینی است. برای تهیه این غذا باید سینه مرغ را بکوبید تا نازک شود. سپس پس از طعم‌دار کردن مرغ، آن را به پودر سوخاری آغشته و در روغن سرخ کنید. سرو این غذا در کنار سبزیجات انتخاب خوبی است.

۳. قیمه

قیمه از جمله غذاهایی است که می‌توان برای ناهار و حتی شام سرو کرد. قیمه را می‌توان با سیب زمینی سرخ شده سرو کنید یا بادمجان‌های سرخ شده را داخل خورشت ریخته و قیمه بادمجان داشته باشید. قیمه یکی از غذاهای مجلسی نیز محسوب می‌شود که برای مهمانی‌ها انتخاب مناسبی است.

۴. سمبوسه

درست کردن سمبوسه کار آسانی است و برای تهیه آن به زمان زیادی نیاز ندارید. در طرز تهیه سمبوسه پس از آماده کردن پوره سیب زمینی، آن را با پیاز داغ و سبزیجات به صورت مثلثی در نان لواش پیچیده و در روغن سرخ کنید. البته با اضافه کردن گوشت و پنیر پیتزا می‌توان سمبوسه پیتزایی آماده کرد.

۵. آش جو

در میان غذاهای ایرانی انواع آش نیز تنوع زیادی دارد. آش جو از محبوب‌ترین انواع آش است که با جو پوست کنده، سبزی آش، عدس، نخود، لوبیا، کشک، سیرداغ، پیازداغ و نعنا خشک تهیه می‌شود. این آش به رژیم غذایی شما تنوع می‌دهد.

۶. کتلت مرغ

b2

یکی از انواع کتلت، کتلت مراغ است. اگر طعم مرغ را بیش از هر گوشت دیگری می‌پسندید، کتلت مرغ را امتحان کنید. مواد اولیه این غذا شامل سینه مرغ چرخ شده، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، زعفران و آرد است که باید به‌شکل کتلت سرخ کرد.

۷. باقالی پلو با ماهیچه

اغلب ما باقالی پلو با ماهیچه را به‌عنوان یک غذای مجلسی می‌شناسیم. این غذا علاوه بر ظاهر مجلسی، به دلیل وجود عصاره گوشت، مقوی و سرشار از پروتئین و ویتامین است. شما می‌توانید باقالی پلو را با گوشت مرغ نیز تهیه کنید.

۸. لازانیا

لازانیا یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار، به‌ویژه در میان جوان‌ترها و بچه‌ها است. اگر فرزندان شما به خوردن گوشت خورشتی علاقه‌ای ندارند، می‌توانید سس لازانیا با گوشت را تهیه کرده و لابه‌لای ورقه‌ها اضافه کنید. البته شما می‌توانید در تهیه سس لازانیا، به‌جای گوشت، سویا هم به‌کار ببرید.

۹. کوفته تبریزی

کوفته تبریزی از جمله غذاهایی است که به برنج نیازی نداشته و با نان سرو می‌شود. برای تهیه این غذا به مواد اولیه‌ای شامل گوشت چرخ کرده، برنج، لپه، سبزیجات، پیاز، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، آلو برغان، زرشک و گردو نیاز دارید. پس از آماده کردن کوفته، باید آن‌ها به همراه سس و به‌صورت خوراک بپزید.

۱۰. سالاد الویه

سالاد الویه نیز غذایی ساده محسوب می‌شود که می‌توان برای وعده شام یا حتی ناهار مصرف کرد. در روش تهیه این غذا سیب زمینی و تخم مرغ پخته و رنده شده را با خیارشور، هویج رنده شده، مرغ، ذرت و نخود فرنگی پخته شده به همراه سس مایونز، آبلیمو، نمک و فلفل مخلوط کنید.

۱۱. سبزی پلو با ماهی

مصرف ماهی در رژیم غذایی هفتگی شما ضروری است. شما می‌توانید ماهی را تمیز کرده و پس از مزه‌دار کردن، با روغن سرخ کنید. البته دیگر روش تهیه ماهی، کباب کردن آن است. سرو ماهی در کنار سبزی پلو یک غذای خوشمزه، همه‌پسند و مقوی محسوب می‌شود.

۱۲. کشک بادمجان

اگر به طعم بادمجان علاقه دارید، کشک بادمجان غذای مناسب شما است. مواد اولیه این غذا ساده و کم‌هزینه هستند، اما نتیجه نهایی غذایی خوشمزه و مقوی خواهد بود. برای تهیه کشک بادمجان پس از سرخ کردن و له کردن بادمجان، باید آن را با کشک، نعناداغ، سیرداغ و گردو مخلوط کنید.

۱۳. خورشت فسنجان

b3

فسنجان غذای مناسب برای برنامه غذایی هفتگی یا پذیرایی در مهمانی‌ها است. ماده اصلی این غذا گردو چرخ کرده است که با پیاز داغ، گوشت، رب انار و ادویه تهیه می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه فسنجان از گوشت گوسفندی، مرغ یا اردک استفاده کنید.

۱۴. سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی غذایی سبک و ساده است که می‌توان برای وعده شام سرو کرد. مواد اولیه این غذا شامل ماکارونی پخته شده، ذرت، مرغ پخته، فلفل دلمه‌ای، خیارشور، سس مایونز، آبلیمو، نمک و ادویه‌ها است. البته به‌جای مرغ می‌توان از کالباس هم استفاده کرد.

۱۵. کوکو سبزی

در تهیه کوکو سبزی می‌توانید از سبزیجات معطر مانند گشنیز، تره، ترخون و جعفری استفاده کنید. پس از ترکیب سبزیجات خرد شده، تخم مرغ، آرد، نمک و ادویه، مواد کوکو را در تابه‌ای با روغن داغ پهن کرده و هر دو طرف کوکو را سرخ کنید.

برای وعده ناهار و شام از اسنپ فود کمک بگیرید

با ایده‌های که در این مطلب معرفی شد، می‌توانید برای وعده شام یا ناهار خود، انتخاب‌های مختلفی داشته باشید. البته گاهی وقت یا حوصله آشپزی ندارید یا مواد اولیه در دسترس نیست. در این مواقع خرید غذای آماده از رستوران‌ها بهترین راه‌حل خواهد بود. سرویس سفارش غذا اسنپ فود کار خرید غذا را آسان کرده است تا به خروج از منزل نیازی نداشته باشید. برای ای کار تنها کافی است به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود مراجعه کنید.

ارسال نظر: