کدخبر: 20434

5 علل بی حوصلگی در محیط کار+ 7 نکته برای غلبه به سندروم بی حوصلگی


 

بی حوصلگی در محیط کار شهرت بدی را برای تان به همراه دارد، اما می تواند یک احساس مفید برای راهنمایی شما در ایجاد تغییرات اساسی در زندگی کاری تان باشد. خسته شدن در محیط کار هنگامی که عاقلانه از آن استفاده شود حتی می تواند منبعی برای افزایش رفاه و خلاقیت به شمار برود. متأسفانه بیشتر مردم وقتی در محل کار خود احساس خستگی می کنند، آن را جدی نمی گیرند یا از آن فرار می کنند. عدم رفع خستگی در محیط کار، پنهان کردن، انکار و سرکوب آن همگی واکنش‌ های منفی و اشتباهاتی بزرگ هستند. بی توجهی به خسته شدن در محیط کار وضعیت را بدتر خواهد کرد. در این صورت کسالت در محیط کار به سندروم بی حوصلگی یا boreout تبدیل خواهد شد.

اولین اقدام برای رفع خستگی در محیط کار شامل شناسایی نوع کسالتی است که در وهله اول با آن سروکار دارید. هر مشکلی راه حل خودش را دارد.

5 علل بی حوصلگی در محیط کار

حفظ انگیزه کارمندان در محل کار بسیار مهم است. اولین قدم برای حفظ این انگیزه شناخت علت اصلی خسته شدن در محیط کار می باشد. دلایل متعددی برای خسته شدن در محل کار وجود دارند. در اینجا به پنج مورد از رایج ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

1. یکنواختی در محیط کار: یکنواختی یکی از علل بی حوصلگی در محیط کار می باشد. کسالت احساسی است که به خود فرد بستگی دارد. برخی از افراد وقتی یک کار را بارها و بارها انجام می دهند احساس بی حوصلگی می کنند، به خصوص اگر این کارها ساده یا تکراری باشند که نیازی به مهارت یا خلاقیت ندارند. در حالی که برخی از افراد در محیط های پویا و چالش برانگیز خسته می شوند. همچنین گاهی ممکن است کاری که انجام می دهید همسو با علایق شما نباشد که در این صورت نیز خسته شدن در محل کار را تجربه خواهید کرد؛ زیرا این امر موجب می شود تا فکر کنید که وقت خود را تلف می نمایید و از استعدادهای خود به بهترین شکل ممکن استفاده نمی کنید.

2. عدم کنترل: وقتی کارمندان احساس می کنند در کاری که انجام می دهند حرفی برای گفتن ندارند به سرعت خسته می شوند. در این شرایط احساس خواهند کرد که در نوعی بلاتکلیفی گیر کرده اند و راهی برای خروج ندارند. علاوه بر این ممکن است عدم کنترل بر برنامه کاری موجود، حجم کاری و وظایف خود را تجربه کنند. این امر می تواند منبع اصلی ناامیدی و بی حوصلگی در محیط کار باشد.

خسته شدن در محیط کار

سایر علل

3. نداشتن هدف: یکی دیگر از علل خسته شدن در محیط کار این است که کارمند فکر کند کارهایی که انجام می دهد بی ارزش هستند. از این رو احساس بی انگیزگی و بی اهمیتی خواهد کرد. عدم شفافیت در مورد نقش و نحوه کمک آن به اهداف سازمان نیز می تواند منجر به احساس کسالت در محیط کار شود؛ زیرا ممکن است احساس کنید که از زمان و استعداد خود به مولدترین راه ممکن استفاده نمی کنید. علاوه بر این اگر کارمندی احساس کند که در پیشبرد کارهای ارباب رجوعان تاثیری ندارد، ممکن است فکر کند که کارش بی معنی می باشد.

4. انزوای اجتماعی: انزوای اجتماعی در محل کار می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله استفاده از فناوری، چیدمان فیزیکی دفتر و فرهنگ شرکت باشد. اگر انزوای اجتماعی کنترل نشود، می تواند باعث بی انگیزگی و بی حوصلگی در محل کار شود. کارمندانی که از همکاران خود جدا هستند ممکن است احساس کنند که عضوی از یک تیم نیستند و کارشان مهم نیست. این امر می تواند منجر به از دست دادن علاقه به شغل و کاهش بهره وری شود.

5. استرس: زمانی که کارمندان در محل کار احساس کم ارزش بودن می کنند، ممکن است از شرایط موجود ناامید شوند و احساس بی حوصلگی نمایند. این نوع بی حوصلگی در محیط کار می تواند منجر به استرس شود که می تواند با تأثیر منفی بر سلامت، بهره وری و انگیزه فرد همراه باشد.

رفع خستگی در محیط کار

5 نشانه بی حوصلگی در محیط کار

برخی از نشانه های های بی حوصلگی در محیط کار عبارتند از:

  1. با بی میلی شدید در سر کار حاضر می شوید.
  2. مدام در حال بررسی زمان هستید. هر پنج دقیقه به ساعت یا تلفن خود نگاه می کنید و می خواهید سریع تر کارهایتان را پیش ببرید تا بتوانید از کارهای روزمره خود فرار کنید.
  3. گاهی کارهای محول شده را با تاخیر افراطی انجام می دهید. کارهایی را که می دانید باید انجام دهید به تعویق می اندازید و هر بار که می خواهید به آن کار ها بپردازید انگیزه ای برای شروع ندارید.
  4. یکی از نشانه های خسته شدن در محیط کار این است که به راحتی حواس تان پرت می شود. خیال پردازی می کنید، از پنجره به بیرون خیره می شوید یا در طول جلسات در فکر فرو می روید و با خود فکر می کنید که از کار اداری خسته شدم و ای کاش این روزها زودتر تمام شوند.
  5. در حال تبدیل شدن به یک فرد بدخلق در محل کار هستید. مدام در حال شکایت از شغل تان می باشید.

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، وقت آن است که برای رفع خستگی در محیط کار اقدامات لازم را انجام دهید.

منبع:

https://m-shekarisaz.com/boredom-at-work/

ارسال نظر: