کدخبر: 2936

3 سرگرمی مختلف برای کودک برای سلامت جسمی و روانی

1. صدای اسباب‌بازی

تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن درمعرض انواع مختلف محرک‌های موسیقیایی و چیزهایی که موجب تقویت مهارت‌های شنیداری می‌شوند، در سال‌های اولیه‌ی زندگی برای رشد ذهنی کودک بسیار مهم است. ببینید کودک‌تان دوست دارد با چه اسباب‌بازی‌هایی بازی کند؛ بعد او را تشویق کنید تا صداهای اسباب‌بازی‌ها را درآورد. مثلا از او بخواهید صدای وسایل زیر را از خودش دربیاورد:

  • صدای قطار
  • صدای ماشین
  • صدای حیوانات عروسکی
  • صدای جاروبرقی

البته این بازی برای کودکان ۱۵ تا ۱۸ ماهه مناسب است.

  1. 2بازی با کلمه

محققان می‌گویند کودکان با شنیدن مکرر واژه‌ها زبان را یاد می‌گیرند. به‌همین‌دلیل هرچه زودتر با کودک‌تان شروع به حرف زدن کنید، بهتر است. عکس‌ها بهترین سوژه برای صحبت کردن هستند.

برای مثال: تصاویر آشنایی مثل عکس حیوانات، کودکان و غذاها را از مجله جدا کنید. همراه با کودک‌تان به عکس‌ها نگاه کنید و درباره هرکدام از آنها حرف بزنید. برای مثال به عکس گوسفند اشاره کنید و بگویید: «گوسفند توی مزرعه‌ست. گوسفند می‌گه بع بع.» حالا از کودک‌تان بپرسید گوسفند چه می‌گوید. اگرجوابی نداد، دوباره حرف‌هایتان را تکرار کنید.

بعد از مدتی بگذارید کودک‌تان یکی از عکس‌ها را انتخاب کند و درباره‌ی آن با شما حرف بزند یا داستان ساده‌ی کوتاهی درمورد یکی از عکس‌ها از خودش بسازد.

این بازی هم برای کودکان ۱۸ تا ۲۱ ماهه مناسب است. این مهارت بخصوص در کلاس های آموزش زبان قابل یادگیری ست.

  1. 3لی لی

این بازی محبوب بچه‌های قدیم است که با توجه به فضای بازی که در حیاط منزل یا کوچه‌ها در اختیار داشتند، با کمک گچ و یک تکه سنگ یا چوب، ساعت‌ها با این بازی ساده سرگرم می‌شدند. اما امروزه، با توجه به زندگیِ آپارتمان‌نشینی، نوعی از این بازی نیز به بازار آمده تا کودکانی که دیگر به گچ و سنگ و حیاط دسترسی ندارند، بتوانند در خانه این بازی را انجام دهند.

این بازی به‌دلیل چهارچوب و قوانینی که دارد، باعث افزایش تمرکز و بالارفتن مهارت‌های حرکتی و ذهنی کودک می‌شود. تابستان فصل خوبی است که فرزندان‌تان را به پارک ببرید و در فضایی باز و گسترده این بازی را با او انجام دهید.

تحقیقات نشان می‌دهد یکی از بهترین اوقات برای تقویت مهارت‌های حرکتی نوزاد تا ۳ ماهه، زمان عوض کردن پوشک اوست. به‌طور مثال:

زمانی‌ که پوشک کودک خود را عوض می‌کنید، وسایل جالبی را کنار دستش بگذارید تا به آنها نگاه کند.

بادکنکی را از سقف آویزان کنید. دقت کنید ارتفاع بادکنک به‌اندازه‌ای باشد که شما بتوانید به آن دست بزنید ولی دست نوزادتان به آن نرسد. همین‌طور که پوشک نوزاد را عوض می‌کنید، بادکنک را آهسته حرکت دهید. طولی نمی‌کشد که نوزادتان مجذوب بادکنک می‌شود و دستش را دراز می‌کند تا آن را بگیرد.

می‌توانید عکس‌های خانوادگی یا عکس‌های کودکانه‌ای را بالای سر نوزادتان قرار دهید تا به آنها نگاه کند. برای این کار می‌توانید از عروسکی استفاده کنید و عکس‌ها را با کمک نخ به آن آویزان کنید.

  1. 4اسم-فامیل

اسم- فامیل هم یکی از بازی‌های قدیمی‌ است که به تقویت تمرکز کودکان، رشد و افزایش دایره لغات مخصوصا در کودکانی‌ که تازه خواندن و نوشتن یاد گرفته‌اند، کمک می‌کند.

یکی از والدین یا کودک به‌طور یک‌درمیان اسامی را به‌دنبال هم بنویسند. به این نحو که حرف اول هر اسم از حرف آخر اسم قبلی استفاده کرده باشد. مثلا احمد، دارا، ابراهیم، مانی، یاسمن و… سپس می‌توان این بازی را روی اسامی حیوانات و میوه‌ها و… انجام داد.

حتما از یک متخصص روانپزشک خوب نیز برای معرفی بازیهایی که به سلامت کودک منجر می شود کمک بگیرید. ضمنا در کنار این موارد به کودک خود فعالیت هایی هنری مثل عکاسی یا فعالیت هایی مثل یادگیری مدیریت مالی یا پول درآوردن از بورس و آشپزی یا آموزش زبان انگلیسی امثال آن را در همین سن شروع کنید.

 

ارسال نظر: