کدخبر: 3254

عوامل موثر برقیمت تجهیزات دندانپزشکی کدام است؟

 

یکی از مهمترین سوالاتی که برای خریداران این نوع ازکالاها به وجود می‌آید این است که قیمت تجهیزات دندانپزشکی تحت چه عواملی تغییر می‌کند؟ به بیان دیگر چگونه است که برخی تجهیزات قیمتی پایین‌تر دارند اما برخی دیگر این طور نیست؟ یا اینکه چه طور برای یک یونیت با امکانات مساوی اما با برندی متفاوت، قیمت‌های مختلفی در نظر گرفته شده است؟ در این مقاله قصد داریم به تمام عواملی اشاره کنیم که می‌تواند این موضوع را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

کیفیت عامل موثر بر قیمت تجهیزات دندانپزشکی

واضح است که هر چه کیفیت یک محصول بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال اگر قصد خرید یک دستگاه روتاری را دارید باید دقت کنید که اگر این دستگاه، سزعت چرخش مناسب، هشدار صوتی، تعداد حافظه‌ی زیاد و تغذیه وتوان مناسبی داشته باشد،  مطمئنا گران‌تر خواهد بود. از طرفی هر چه میزان امکانات این دستگاه پایین‌تر باشد، میزان هزینه‌ای که باید برای آن در نظر بگیرید نیز کمتر خواهد بود.

نوع محصول

نوع محصول به عنوان دومین عامل موثر بر قیمت انواع تجهیزات دندانپزشکی در نظر گرفته خواهد شد. هر چه امکانات محصول پیچیده تر باشد مطمئنا قیمت ان نیز بیشتر خواهد بود. در ادامه به چند محصولی اشاره خواهیم کرد که معمولا بیشترین بودجه را برای خرید آن‌ها باید در نظر بگیرید.

یونیت دندانپزشکی

در خرید یونیت دندانپزشکی باید به موارد متعددی دقت کنید. یونیت‌ها می‌توانند تنظیماتی کاملا اتوماتیک داشته باشند و علاوه بر آن امکاناتی متعدد در اختیار دندانپزشک قرار دهند. به عنوان مثال، یونیت‌های گران قیمت‌تر دارای تابلیت با شلنگ‌های بیشتری هستند. همچنین سیستم اینتسترومت، فایبراپتیک، روکش قابل شستشو، سیستم ایمنی پیشرفته و مخزن آب اضطراری از ویژگی‌هایی هستند که می‌تواند قیمت یک یونیت را به راحتی افزایش دهد.

قیمت اندو دندانپزشکی

اندو

درمان ریشه‌ی دندان، پیچیدگی‌های مربوط به خود را دارد. بنابراین دندانپزشک باید از طیف وسایل مختلفی برای درمان آن استفاده کند. اندو دندانپزشکی طیف وسیعی از محصولات نظیر دستگاه روتاری، اپکس فایندر، آبچوراتور، اندو پایلوت و گوتاکاتر را شامل می‌شود.به عنوان مثال اگر قصد دارید یک دستگاه روتاری برای مطب دندانپزشکی خود بخرید، باید به این نکته دقت داشته باشید که دستگاه ساخت چه کشور یا برندی باشد می‌تواند قیمت آن را تحت تاثیر قرار دهد. نوع هندپیس فایبراپتیک یا غیرفایبراپتیک، میزان گشتاور، سرعت چرخش و تعداد حافظه به راحتی می‌تواند قیمت دستگاهی مثل اندو را افزایش دهد.

اتوکلاو

اگر نخواهیم بگوییم ضروری‌ترین، باید بگوییم یکی از مهمترین دستگاه‌هایی که یک دندانپزشک در مطب خود به آن نیاز دارد، اتوکلاو است. این دستگاه در طی مدت زمان کوتاهی تجهیزات دندانپزشکی را استریل خواهد کرد. کیفیت و مدت زمان استریل کردن وسایل دندانپزشکی بسیار اهمیت دارند. همین ویژگی‌ها می‌تواند قیمت اتوکلاو دندانپزشکی را کاهش یا افزایش دهد. به عنوان مثال، ظرفیت دستگاه، تعداد مراحل وکیوم، تعداد سیکل استریل، نوع صفحه نمایش (LED یا LCD)، سیستم عیب یابی خودکار، نوع سیستم قفل، داشتن حافظه داخلی یا خارجی و ده‌ها ویژگی دیگر به راحتی می‌تواند قیمت اتوکلاو دندانپزشکی را افزایش دهد.

تجهیزات عمومی دندانپزشکی

تجهیزات عمومی دندانپزشکی طیف وسیعی از کالاها را شامل می‌شود بنابراین همانند مثال‌هایی که در بخش‌های قبل عنوان کردیم، برقیمت این محصولات هم عوامل مختلفی موثر هستند. در ادامه به چند کالای مربوط به تجهیزات عمومی دندانپزشکی و عوامل موثر بر قیمت آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

لایت کیور

به عنوان مثال یک لایت کیور با قیمت متفاوتی در بازار عرضه می‌شود. علت این اتفاق این است که یک لایت کیور می‌تواند لامپی با طول عمر متفاوتی تولید شود. همچنین شدت نور این دستگاه می‌تواند از 1000 تا 1400 متغییر باشد که همین مورد مدت زمان درمان را تغییر خواهد داد. تعداد مدهای کاری در لایت کیورهایی که قیمت بالاتری دارند بسیار بیشتر از سایر مدل‌ها است. علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم داشتن باتری قوی و توان و تغذیه‌ی بالا هم می‌تواند قیمت این دستگاه را به راحتی افزایش دهد.

قیمت جرمگیر دندانپزشکی

جرمگیر

جرمگیرها نیز با قیمت‌هایی متفاوت در بازار عرضه می‌‌شوند. علت این اتفاق به موارد مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نوع هندپیس به دو صورت غیر فایبراپتیک و اپتیک وجود دارد. جرمگیرهای گران‌تر هندپیسی فایبراپتیک دارند.از دیگر عوامل موثر بر قیمت می‌توان به فرکانس ارتعاش، تعداد سرقلم، تغذیه و توان و وزن دستگاه اشاره کرد.

از دیگر تجهیزات عمومی دندانپزشکی، مانیتور، آمالگاماتور و آمالگام است که با توجه به امکانات اضافه و میزان خدمات پس از فروش با قیمت‌های متفاوتی در بازار عرض می‌شوند.

میزان پیچیدگی محصول

وقتیکه یک محصول یا کالای جدید، با تکنولوژی جدیدی طراحی و تولید شود، قیمت آن نیز گران‌تر خواهد بود. تکنولوژی تمام دستگاه‎‌های دندانپزشکی به مرور تکامل خواهد یافت و امکانات جدیدتری به آن‌ها اضافه می‌شود. به همین دلیل وقتی محصولی جدید وارد بازار می‌شود، قیمتی بیشتر نسبت به محصولات دیگر خواهد داشت.

تعداد تولید شده محصول

اگر شما به عنوان یک خریدار عمده فعالیت می‌کنید، بهتر است محصول مورد نیاز خود را از جایی تهیه کنید که تعداد تولید بالایی دارد زیرا می‌توانید محصول را با قیمت پایین‌تری تهیه کنید.

رقابت

یک شرکت تولیدکننده‌ی تجهیزات دندانپزشکی باید به این نکته توجه داشته باشد که رقابت در بازار فروش بسیار اهمیت دارد. زیرا همین تصمیمات می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش فروش شود.

همچنین قیمت‌گذاری برای محصولات مشابه بسیار مشکل است. اگر یک برند در زمینه‌ی تجهیزات دندانپزکی از قدرت بالایی برخوردار باشد، مطمئنا امکان قیمت گذاری بالا به راحتی وجود دارد.

نتیجه گیری

عواملی که بر هزینه‌ی تجهیزات دندانپزشکی اثر می‌گذارد بسیار زیاد است. اما به طور کلی، کیفیت، میزان تکنولوژی، میزان عرضه‌ی محصول در بازار و رقابت در تولید و فروش می‌تواند این موارد را تحت تاثیر قرار دهد.

ارسال نظر: