کدخبر: 3401

فون کروماکی در کروماکی لند

اگر عاشق فیلم و فیلم‌سازی باشید، باید پشت صحنه‌ی ساخت فیلم‌ها را تماشا کرده باشید. بدون شک در آن، شاهد استفاده از پرده‌ای سبز رنگ بوده‌اید. پرده ای که به آن پرده‌های کروماکی گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا همه چیز درباره‌ی این فون کروماکی در کروماکی لند را به شما بگوییم. این که چرا این پرده سبز است؟ چطور با یک پرده‌ی سبز می‌توانند فیلم‌های متفاوت بسازند؟ و بسیاری چیزهای دیگر که احتمالاً تا الآن در ذهنتان سؤال شده است.

تاریخچه‌ی خلق جلوه‌های ویژه با پرده‌های کروماکی

در دهه‌ی ۱۹۳۰، شخصی به نام لارنس باتلر، که در زمینه‌ی خلق جلوه‌های ویژه فعالیت داشت، متوجه شد که اگر رنگ ثابتی در پس زمینه‌ی تصاویر ضبط شده استفاده شود، می‌تواند کارهای گرافیکی و خلاقانه‌ی بیش‌تری روی آن انجام دهد. اولین بار، این کار با یک پرده‌ی آبی رنگ در فیلم «دزد بغداد» اجرا شد. به مرور فیلم‌سازان متوجه شدند که رنگ آبی استفاده شده در برخی از سکانس‌ها، با رنگ جین تداخل دارد و رنگ سبز را برای این کار انتخاب کردند.

خلق جلوه‌های ویژه با کروماکی

جلوه‌های ویژه با کروماکی کروماکی یک تکنیک است که می‌توان به کمک آن، چند فیلم یا تصویر را بر روی هم ساخت. و به این شکل، جلوه‌های ویژه‌ای را برای آن خلق نمود. در بسیاری از فیلم‌ها، سکانس‌ها و صحنه‌هایی وجود دارد که به صورت واقعی در فیلم موجود نیست. به عنوان مثال ممکن است دریا را ببینیم در حالی که کل فیلمبرداری در داخل یک اتاق گرفته شده باشد. در حقیقت صحنه‌هایی مانند دریا و نظیر آن، به کمک تکنیک کروماکی بر روی فیلم اصلی، قرار داده شده‌اند. البته با پیشرفت فناوری، دیگر تنها شاهد استفاده از این تکنیک کروماکی در فیلم‌های حرفه‌ای نیستیم. برای نورپردازی کروماکی معمولا سافت باکس استفاده می کنند. بلکه آن‌چه که امروز می‌بینیم، خلق فیلم‌هایی شخصی و خانگی با این تکنیک و به کمک نرم‌افزارهای کاربردی مرتبط می‌باشد. حتی در بسیاری از استدیوهای آتلیه‌ای کوچک، با کمک این تکنیک، صحنه‌های بی‌نظیر و متنوعی را خلق می‌کنند.

پرده‌های کروماکی و رنگ سبز آن

رنگ پوست انسان، با تن سبز و آبی که در پرده‌های کروماکی استفاده می‌شود، رنگی کاملاً متضاد است. این تضاد به گونه‌ای است که کامپیوتر می‌تواند تصویر انسان را از بک گراند سبز آن متمایز سازد. این امر دلیل سبز بودن پرده‌های کروماکی خواهد بود.

انواع پرده‌های کروماکی

پرده‌های کروماکی پرده‌هایی که به منظور اجرای تکنیک‌های کروماکی ساخته می‌شوند، به رنگ سبز یا آبی بوده و در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. پرکاربردترین انواع این پرده‌ها، پرتابل (با قابلیت حمل) و ثابت است. جالب است بدانید که جنس این پرده‌ها بایستی کتان باشد و تمام آن به صورت یک دست از یک رنگ (سبز یا آبی) استفاده شده باشد.

پرده‌های سبز کروماکی

پرده‌های کروماکی که به رنگ سبز هستند، بازتاب دهنده‌ی نور هستند و برای فیلم‌برداری از آن، می‌بایست نورپردازی به صورت حرفه‌ای اجرا شود. این پرده‌ها در تصویربرداری در فضای باز بسیار مناسب خواهند بود.

پرده‌های آبی کروماکی

پرده‌های آبی رنگ کروماکی برای فیلمبرداری در صحنه‌هایی که نور کم‌تری دارند استفاده می‌شود.

لباس‌های کروماکی

لباس کروماکی گاهی به جای پرده، از انسان‌هایی با پوشش‌های کروماکی استفاده می‌کنند. این افراد لباس‌هایی کاملاً پوشیده، کتان و به رنگ سبز یا آبی می‌توانند وارد کادر فیلمبرداری شوند و اعمال خواسته شده را طبق سناریوی فیلم انجام دهند. در حالی که بعد از اتمام فیلمبرداری و با کمک جلوه‌های ویژه، حضور آن‌ها حذف خواهد شد و تنها عملیات انجام شده بر روی صحنه باقی می‌ماند. منبع : chromakeyland.com

 

ارسال نظر: