کدخبر: 3877

ایده‌ هایی برای طراحی و تولید بسته بندی برای محصولات صادراتی

بسته بندی محصولات صادراتی در چند سال اخیر یکی از موضوع‌های بحث برانگیز در محفل‌های اقتصادی کشور بوده است. سال‌های زیادی است که محصولات کشاورزی، دامپروری و معدنی ایران بدون فرآوری و ایجاد ارزش افزوده به وسیله خلق برند، به سایر کشورها صادر می‌شوند. و کشور واسط با استفاده از نشان تجاری و بسته بندی خود مبلغ هنگفتی را به عنوان ارزش افزوده به جیب می‌زند که می‌توانست سهم کارآفرینان کشورمان باشد. اما بحث ما در این مقاله این نیست. بلکه می‌خواهیم بگوییم اگر کارآفرینی آستین همت بالا زد و تصمیم به فرآوری و بسته بندی محصول برای صادرات گرفت. چگونه می‌تواند یک بسته بندی موفق را روانه بازارهای بین المللی کند.

انتخاب برند

در انتخاب برند محصول باید زبان و فرهنگ کشور مقصد را در نظر بگیرید. اگر کشورهایی در یک محدوده جغرافیایی خاص مشتری محصولات شما هستند. کار آسان‌تری پیش رو دارید. برای مثال جوامع ساکن در کشورهای حوزه خلیج فارس، زبان و فرهنگ مشترک دارند. یا مردم کشورهای اتحادیه اروپا در سطوحی از فرهنگ و روابط اجتماعی، مشترک هستند. همینطور مردم کشورهای شرق دور یا مثلن شمال آفریقا.

باید در انتخاب برند، زبان‌شناسی و نحوه تلفظ حروف را در محدوده جغرافیایی مقصد صادرات را نظر بگیرید. همچنین باید مراقب باشید واژه‌ای که انتخاب می‌کنید معنی و مفهوم بدی در آن محدوده فرهنگی نداشته باشد. یا حداقل بی‌معنی باشد.

اما اگر محصولی جهان شمول دارید بهتر است به سراغ واژه‌ای جنرال بروید. و مطمئن شوید واژه‎ای که انتخاب کرده‌اید در زبان‌های اصلی دنیا به راحتی تلفظ می‌شود و دارای مفهومی بدی نیست. یا حداقل بی معنی است. برندهای زیادی را در این باره می‌توان مثال زد. برای مثال کلمه سامسونگ در زبان کره‌ای یا کلمه میتسوبیشی در زبان ژاپنی معنی مشخصی دارند. اما در سایر زبان‌ها فقط یک نام هستند.

طراحی و تولید بسته بندی بر اساس ترندهای جهانی

یک طراح باید طراحی بسته بندی را بر پایه یک استراتژی مشخص انجام دهد. یعنی بداند:

  • بسته بندی قرار از چه نیازهایی از عرضه کننده محصول و خریدار محصول را پاسخ دهد.
  • مخاطب بسته بندی چه گروهی از جامعه هستند و چه علاقه‌ها و سلیقه‌ای دارند.
  • بسته بندی محصولات رقیب چگونه است و چه نقاط ضعف و قدرتی دارد.
  • بودجه تولید بسته بندی چقدر است.

زمانی که بسته بندی قرار است برای صادرات طراحی شود. دسترسی به برخی اطلاعات که برای تدوین استراتژی لازم هستند. سخت می‌شود. بویژه در زمینه مخاطب شناسی، این مسئله بیشتر نمود پیدا می‌کند.

اما یک راه مناسب برای جبران این کاستی وجود دارد. و آن پیروی از ترندهای جهانی در زمینه طراحی بسته بندی است. یعنی مواردی که مخاطبین در سراسر دنیا و در هر سنی از آن در طراحی بسته بندی استقبال می‌کنند. در اینجا مهمترین این موارد را با هم مرور می‌کنیم. برای مثال رستوران های زنجیره ای بین المللی که در سراسر دنیا شعبه دارند برای طراحی انواع جعبه غذا و جعبه فست فود از همین روش استفاده می‌کنند.

بسته بندی پنجره دار

همه دوست دارند در هنگام خرید محصول آن را ببینند. یا دستکم بخشی از آن را ببینند. از همین رو است که استفاده از پنجره در بسته بندی، هر مخاطبی را خشنود می‌کند. بنابراین اگر محصول به شما اجازه می‌دهد، از پنجره در بسته بندی کالا استفاده کنید. چه بهتر که آن یک پنجره خلاقانه باشد. در این صورت علاوه بر رفع یکی از نیازهای مخاطب هدف. توجه او را به خلاقیت در بسته بندی نیز جلب خواهید نمود.

بسته بندی

بسته بندی داستان‌سرا

در سراسر دنیا مردم از چیزهایی که ذهن آنها را تحریک می‌کند و به فکر وا می‌دارد استقبال می‌کنند. گاهی استفاده از یک تصویر در بسته بندی می‌تواند چنین نقشی را بازی کند. مخاطب با دیدن تصویری که پتانسیل داستان‌سرایی داشته باشد. به سراغ حدس زدن رویدادهای قبل یا بعد آن تصویر می‌رود. یا درباره داستانی که در دل تصویر نهفته است رویاپردازی می‌کند. بسته بندی که چنین شرایطی را فراهم کند یک بسته بندی موفق و مؤثر در فروش محصول خواهد بود.

بسته بندی

استفاده از تصاویر مرتبط با کشور صادرکننده

همانطور که استفاده از تصویر یک اتوبوس‌ دوطبقه قرمز انگلیسی یا تصویر یک آدم با لباس محلی یک کشور دیگر روی بسته بندی برای ما جذاب است. تصویر آثار تاریخی یا لباس‌های محلی ایران هم می‌تواند برای مخاطبی در کشور دیگر جذاب باشد. صد البته موضوع تصویر باید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با محصول مرتبط باشد و مخاطب بتواند ارتباط تصویر و محصول با هم را درک نماید.

اینها ایده هایی هستند که کمک می‌کنند یک بسته بندی جهان شمول و مطابق با سلیقه انسان‌ها در تمام جوامع طراحی نمایید. اما نکته مهم دیگر که اتفاقن بر طراحی بسته بندی نیز مؤثر است یافتن روش تولید مناسب برای بسته بندی محصولات صادراتی است.

بسته بندی.jpg

تولید بسته بندی برای صادرات

دو نکته در تولید بسته بندی برای صادرات مهم است. یکی رعایت استانداردها و محدودیت‌هایی که کشور مقصد برای بسته بندی محصول شما در نظر گرفته است. و دیگری شرایط باربری، انبارداری، توزیع و فروش شما در کشور مقصد است.

برای اینکه تصمیم درستی در این باره بگیرید و سرمایه خود را در تولید بسته بندی درست صرف نمایید پیشنهاد می‌کنیم با یک شرکت متخصص در طراحی و تولید بسته بندی که تجربه مناسب در تولید بسته بندی های صادراتی دارد کار کنید.

شرکت بسته بندی پویا فراز خلاق با سابقه 30 ساله در این زمینه می‌تواند یک پیشنهاد مناسب برای شما باشد. متخصصین طراحی و تولید بسته بندی در این شرکت می‌توانند از ابتدای مسیر یعنی انتخاب برند و طراحی هویت بصری همراه شما باشند. در مرحله بعد بهترین متریال و استراکچر برای بسته بندی محصول شما انتخاب می‌گردد. دانش و تجربه پویا فراز خلاق در تولید انواع بسته بندی مقوایی و کارتنی برای صادرات کمک می‌کند تا متریال و استراکچر مناسبی که محصول را به سلامت به دست مصرف کننده در کشور مقصد برساند را به شما ارائه نمایند. برای اطیمنان از کارکرد مناسب بسته بندی در محافظت از محصول، یک نمونه در ابعاد واقعی و با متریال اصلی تولید می‌شود و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. سپس طراحی بسته بندی بر اساس مواردی که در بالا ارائه شد انجام می‎شود و فایل نهایی در پروسه جعبه سازی قرار می‌گیرد. به این ترتیب شما بسته بندی در اختیار خواهید داشت که از عملکرد مناسب آن در بازار صادراتی تا حدود زیادی اطمینان حاصل کرده‌اید.

 

ارسال نظر: