کدخبر: 4927

کاربرد انواع باتری های ۱۲ ولت

کاربرد باتری ها تقریبا برای همه کاملا شناخته شده ست، از زمان شروع شدن پیشرفت تکنولوژی نیاز به منبع تغذیه در وسایل الکترونیکی یافت شد که پس از آن بشر شروع به تولید منابع انرژی سیار و یا حتی نوع کوچکی از انواع منابع انرژی همانند انواع باتری های قلمی و نیم قلمی کرد.

باتری

این تولید باتری ها به شدت به پیشرفت انواع وسایل الکتریکی کمک کرد زیرا که میتوان به راحتی از آن ها استفاده کرد و حتی خریدشان بسیار آسان و در دسترس است.انواع باتری های قلمی با ولتاژ های مختلف تولید شدند و برای نیاز های گوناگون در دسترس قرار گرفتند.

انواع باتری های 12 ولت

باتری ها در انواع مختلفی تولید و عرضه شده اند اما در این مقاله تصمیم گرفته ایم درباره انواع باتری های ۱۲ ولت برای شما عزیزان مطلب جمع آوری کنیم پس در ادامه به انواع باتری های با ولتاژ ۱۲ولت خواهیم پرداخت.

باتری شارژی ۱۲ ولت یو پی اس

انواع باتری یو پی اس به صورت شارژی ارائه می شوند و ابعاد آنها متغییر است اما بیشتر به صورت ابعاد بزرگ تولید می شوند و برای تامین انرژی وسایل الکترونیکی با نیاز بالا طراحی شده اند.

به نوعی میتوان گفت که باتری های یو پی اس نوع صنعتی باتری ها هستند.

انواع باتری های یو پی اس:

  • سیلد اسیدی
  • خشک
  • سرب اسید
  • نیکل کادمیم

هر کدام از انواع این باتری ها مزایا و معایب خود را دارند، اما به صورت کلی از باتری های یو پی اس برای : جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه های الکتریکی، محافظت از دستگاه های متصل به خود در هنگام نوسانات جریان متناوب شهری، جلوگیری از آسیب رسیدن به داده های رایانه ای و... استفاده می شود.

به عنوان مثال از باتری های یو پی اس در بیمارستان ها استفاده می شود زیرا که هر گونه نوسان برقی میتواند باعث مرگ شود به همین دلیل باید از این دستگاه ها استفاده کرد تا در صورت نوسانات برق شهری، احتمال آسیب به دستگاه های برقی و همچنین آسیب رسیدن به آنها کاهش یابد و اتفاق ناگواری صورت نگیرد.

برای سیو داده های رایانه ای نیز میتوان از دستگاه های یو پی اس استفاده کرد زیرا که سرعت جریان بسیار مناسب و همجنین عاری از نوسان هستند.

باتری های یو پی اس همانگونه که گفته شد دارای نوع ۱۲ ولت می باشند.

باتری قلمی ۱۲ ولت آلکالاین

باتری های آلکالاین شاید برای شما نا آشنا نباشند اما به صورت مختصر توضیحی درباره شان خواهیم داد. انواع باتری های قلمی، نیم قلمی و... وجود دارد انا در اینجا فقط نوع ۱۲ ولت قلمی آلکالاین مدنظر ما می باشد؛ این نوع از باتری ها در حال حاضر یکی از پرکاربرد ترین انواع باتری های قلمی هستند.

باتری های آلکالاین با داشتن قابلیت های مختلفی همچون:

  • نوع قابل شارژ
  • عمر نگهداری بالا
  • طول مصرف طولانی
  • قیمت مناسب نسبت به کاربرد بالا
  • عدم داشتن سرب و آسیب به محیط زیست

میتواند گزینه مناسبی برای استفاده های مختلفی مانند ریموت کنترل ها، اسباب بازی های پر مصرف، وسایل دیجیتال نیازمند به انرژی باتری و سیار و... باشد.

امکان تهیه و استفاده از انواع باتری های قلمی بسیار زیاد است اما نوع آلکالاین با داشتن کیفیت بسیار مناسب جایگاه خاص به خود را پیدا کرده است و همچنین با داشتن نوع شارژی میتواند هزینه های دائمی خرید باتری را نیز، کاهش دهد.

باتری موتور شارژی

انواع باتری های سیلد اسید و خشک میتواند گزینه مناسبی برای وسایلی که نیاز به منبع شارژ با ولتاژ مناسب را دارند، باشند. مثلا تامین انرژی دستگاه های مختلف یو پی اس و یا موتور های شارژی را میتوان به راحتی با متصل کردن به باتری های سیلد اسیدی بکار گرفت.

باتری های ۱۲ ولت سیلد اسیدی با داشتن قابلیت جریان دهی بالا و ایمنی مناسب نسبت به جریان متناوب شهری، گزینه بسیار عاقلانه و به صرفه ای هستند.

همینطور از باتری های سیلد اسیدی و خشک میتوان در صنعت رباتیک استفاده کرد زیرا که میتوانند با تامین ولتاژ مورد نیاز هر دستگاه و داشتن سرعت جریان دهی بالا، سریعاً بر روی شارژ و تامین انرژی مورد نیاز هر دستگاه، تاثیر گذار باشند.

موتور های شارژی کودک نیز با توجه به کارکردشان نیاز به باتری مناسبی دارند که بتواند مدت زمان نسبتاً طولانی و همچنین مفیدی را ذخیره انرژی داشته باشند.

باتری های خشک خطر احتراق را دارا می باشند که در این زمینه میتوان به ریسکی بودن آنها به عنوان عیب نگاه کرد.

باتری اتمی

باتری های اتمی یا با نام شناخته شده پیل هسته ای، دسته ای از باتری ها هستند که با تبدیل جریان اتم به برق متناوب انرژی تولید می کنند.

باتری های اتمی دارای طول عمر ده ها ساله هستند.باتری های اتمی عموماً بی خطر هستند اما  در اکثر انها به دلیل عدم جذب اشعه گامای متصاعد شده و گرمایی که بر اثر عدم جذب پرتو ها تولید می شود آسیب زا و خطرناک هستند.

به همین دلیل برای این باتری ها باید محفظه فلزی خاص تولید شود که همین امر سبب می شود از لحاظ حجمی و ابعادی سایز بزرگی پیدا می کنند که در بسیاری از موارد کاربردشان را از دست خواهند داد.

از باتری های اتمی میتوان به عنوان باتری ماشین نیز استفاده کرد.

 

باتری

نتیجه گیری

به صورت کلی کاربرد باتری ها در زندگی ما بسیار روزانه ک زیاد است اما باید بدانیم که هر باتری با هر ولتاژی مناسب همه دستگاه ها نمیتواند باشد و هر کدام از انواع باتری ها با ولتاژ های متفاوت خود برای دستگاه هایی متناسب با همان ولتاژ طراحی شده اند.

در هنگام خرید باتری باید توجه کنیم که کدام باتری برای آن مناسب است و به چه میزان ولتاژی نیاز دارد.

اگر ولتاژ باتری برای دستگاه مورد نظر کم باشد دستگاه کارایی مناسبی را نخواهد داشت و زیاد بودن جریان نیزهمین تاثیر را خواهد داشت. پس حتما باید به این نکات توجه داشته باشید. برای خرید باطری می توانید از انواع باطری در سایت خانه باطری دیدن نمایید.

به عنوان مثال نمیتوان از باتری های قلمی ۶ ولت برای اسباب بازی های حرفه ای استفاده کرد و یا نمیتوان از باتری های یو پی اس برای ماشین استفاده برد زیرا که خطر انفجار را دارد و همچنین اصلا مناسب کارکرد ماشین نخواهد بود.

ارسال نظر: