کدخبر: 5815

روستای سرخ ابیانه

 

ابیانه روستایی سرسبزو خوش آب وهوا ازتوابع مرکزی شهرستان نطنزدر استان اصفهان است.این روستا در38 کیلومترشمال غربی نطنزودردامنه کوه کرکس ویکی از بلندترین نقاط مسکونی درایران است .دراین مقاله از آس چارترقصد داریم اطلاعاتی درمورد روستای زیبای ابیانه در اختیار شما قرار دهیم . کافی است بلیط هواپیما مشهد اصفهان بگیرید و به اسن شهر زیبا سفر کنید.

ابیانه روستایی تاریخی که بافت خودرا کاملا حفظ کرده درکنار نام هایی مثل :ماسوله ،میمند ،کندوان تاریخ چشم انداز ومیراث معنوی دست نخورده اش رادر معرض دید گردشگران میگذارد.

در زبان عامیانه به ابیانه «ویونا» می گویند وی به معنای بید ویانه به معنای بیدستان است و دلیل انتخاب این نام به گذشته ابیانه برمیگردد که سابق براین بیدستان بوده است.در طول زمان ویونا به اویانه وسپس به به ابیانه تغییر نام یافته است.

بافت ساختاری خانه های روستا حلزونی شکل بوده که مربوط به سه دوره سلجوقیه صفویه قاجاریه می باشد.بیشترخانه ها به شکل مکعب بادرب و پنجره چوبی مشبک ساخته شده که به صورت پلکانی روی هم قرار گرفته است .ساختمان کهن روستا با پوششی از خاک سرخ رنگ درشیب یکنواخت دامنه خاکستری کوه چون شعله های رقصنده آتش دردل خاکستر دیده می شود.این خاک سرخ یک خاصیتی در برداردکه هرچه باران بخورد محکم تر می شود.

جاذبه های روستای ابیانه

ازجمله جاذبه های ابیانه واماکن تاریخی این روستا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آتشکده هارپارک :

قدیمی ترین آثارتاریخی ابیانه آتشکده ای است که ماننددیگربناهای ده درسراشیبی قرار گرفته است آتشکده ابیانه را نمونه ای ازمعابدزرتشتی دانسته اند که در جوامع کوهستانی ساخته می شود.

زیارتگاه هینزا

درجنوب غربی در دل دره ها یک صخره باریک ساختمان زیارتگاه هینزا درتورفتگی غارمانندی قراردارد این زیارتگاه را متعلق به بی بی زبیده خاتون دخترموسی بن جعفر می دانند که هنگامی که وی تحت تعقیب بود مردم ابیانه اورا در این مکان مخفی وسپس راهی روستای هنجن کرده اند.درهنجن نیز زیارتگاهی وجود دارد که منسوب به ایشان است.این زیارتگاه گذرگاه بی بی زبیده خاتون است نه محل دفن وی برخی آن را متعلق به زمان آناهیتا می دانند .

زیارتگاه شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی

درشرق ابیانه در محله هرده بقعه ای قراردارد که برخلاف ساختمان های روستا دارای حیاط مرکزی است و آبنمای بزرگی درآن به چشم میخورد ،ایوان جنوبی امامزاده مشرف به تپه جنوبی است ومنبری چوبی وقدیمی نیز درآن قرار دارد زیبایی این بارگاه سادگی و عدم وجود تجملات درآن است.

مسجدجامع ابیانه

مسجدابیانه یا مسجد میان ده شهرت وقدمت زیادی درمیان مساجد ابیانه دارداین مسجد در محله ای به نام (میون ده )واقع شده ودو شبستان دارد شبستان قدیمی توسط دری کوتاه به کوچه اصلی متصل است یک محراب چوبی قدیمی نیز دردیوارجنوبی این شبستان قرار دارد که از آثارتاریخی با ارزش روستای ابیانه است وتاریخ ساخت آن به سال 477هجری قمری باز می گردد.

8

مسجد پرزله

درمحله پل مسجدی متعلق به عصر ایلخانیان قرار داردکه به پرزله معروف است. در ورودی شرقی این مسجد قدیم یترین در ابیانه به شمار میرود که تاریخ 701قمری بر روی آن دیده می شود.وبر روی درب غربی مسجد نیزتاریخ  1058قمری قش بسته که متعلق به زمان شاه اسماعیل صفوی است.

موزه مردم شناسی ابیانه

درتیرماه سال 1384به همت پایگاه میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری ابیانه ساختمان قدیمی مهدکودک و آزمایشگاه دبیرستان ابیانه بازسازی شد و به عنوان موزه مردم شناسی راه اندازی شد

دراین موزه تعدادی از اشیاءمورداستفاده مردم از گذشته تا کنون به نمایش گذاشته شده است؛اشیایی مانند: ظروف پخت وپز، اسلحه شکاری، قرآن های خطی، نسخ قدیمی وسایل کاشت داشت و برداشت درکشاورزی نقره جات و زیورآلات محلی پوشاک سنتی وسایل دامپروری تصاویری از طبیعت و معماری روستا و غیره.

قبرستان قدیمی

یکی از دیدنی های جالب توجه ابیانه قبرستانی کهن است که پیش از ورود به روستا می توانید ان را ببینید.در این قبرستان سنگ هایی به صورت مثلث برفراز قبرها قرار گرفته که برروی آنها مشخصات فرد متوفی به چشم می خورد نکته جالب این قبرستان استفاده ازتصاویربرای نشان دادن مرد یازن بودن شخصی است که درقبر آرمیده؛ اگر برروی سنگ تصویریک شانه را دیدید بدانید که آن مزارمتعلق به یک بانو است .

9

چشمه های ابیانه

دو آبی :مهمترین آب ابیانه که درغرب روستا قرارداردو تمام سال می توان ازآب آن استفاده کرد.

رئیسون :تامین کننده آب آشامیدنی روستا که درغرب ابیانه کمی بالاتراز آسیاب قرارداردوباور مردم ابیانه به این است که این چشمه ازپای درخت زرشک می آیدو آشامیدن آب آن عمررا طولانی میکند.

تاردر:چشمه ای درشمال ابیانه که به قنات تاردرمشهور است.

ازدیگرچشمه های روستای تاریخی ابیانه می توان به چشمه یاقنات کرشک پال همون هره و هینزااشاره کرد؛همچنین چشمه هایی مثل: پی قستان، په کی جا،پاش یووینگا،وشاسیدرا،پاشت لیل و پال همون بالادر جنوب ابیانه وجود داردکه بازدید ازآن خالی ازلطف نیست.

طبیعت گردی ابیانه

طبیعت زیبای اطراف ابیانه بای طبیعت گردی و کوهنوردی سبک پیک نیک در طبیعتگردی درحاشیه رودخانه و...مناسب است.و می تواند دربرنامه گردشران قرارگیرد.

سوغات ابیانه

یکی ازسوغات ابیانه که ازطبیعت آن تهیه شده لواشک است که طرفداران زیادی بین گردشگران دارد.علاوه برلبنیات ،گردو،بادام،سیب وآلونیزدراین روستا به فروش می رسد.

ازدیگرسوغاتی های مهم ابیانه می توان به انواع زیورآلات دست سازمثل :گردنبند ودستبنداشاره کرد؛ ضمن اینکه قالی آویزهای تزئینی دیواری وگیوه نیز درمیان اجناس به چشم می خورد.

10

آسیاب های روستای ابیانه

درابیانه سه آسیاب وجود داردکه مردم به زبان محلی به آن ها آره می گویند.این آسیاب عبارت انداز:

آره هره، آره میون، آره داریون که در مسیررودخانه داریون درسمت غرب روستا واقع شده اند.

ابیانه جزء بی نظیرترین مناطق ایران است که درصورت خرید بلیط هواپیما کیش اصفهان به این روستا سفرکنید بازدید آن قطعا شمارامتحیر خواهد کرد.

خانقاه های ابیانه

خانقاه محلی است که درویشان و صوفیان درآن زندگی می کنند ومجالس آموزش و گردهمایی وفعالیت های مختلف خودرا در آن انجام می دهند.یکی ازخانقاه های ابیانه درمحله پ خونه قاه یا پس خانقاه قراردارد و زمان ساخت آن به دوره شاه عباس صفوی بازمی گردد.این خانقاه درگذشته محلی برای استراحت شاه صفوی درتابستان بود وصوفیان ودرویشان نیز درآن گردهم می آمدندخانقاه اشرفه نیزدر این روستا قرارداردو زمان ساخت آن به دوره شاه عباس صفوی باز می گردد.این خانقاه درگذشته محلی برای استراحت شاه صفوی درتابستان بود وصوفیان ودرویشان نیزدرآن گردهم می آمدندخانقاه اشرفه نیزدراین روستا قرار دارد.

11

آب انبارهای ابیانه

درگذشته که خبری از لوله کشی آب نبود مردم به ویژه درمناطق کویری ازآب انبارها برای ذخیره آب و تامین نیازشان استفاده می کردند.آب انباربه حوض یا استخری سرپوشیده گفته می شود که در زیرزمین است ومنبعی برای ذخیره آب ازآب باران یاجویبارهای فصلی به شمار می رود.چهار آب انبار در روستای ابیانه دارد که البته هیج کدام ازآنها قابل استفاده نیستند.این آب انبارها عبارتند از:میان ده باقدمتی 100ساله .پرزله درمحله بالاده ازقدیمی ترین آب انبارهای ابیانه پالیزه و پس باغچه درمحله یسمون.

روستا گردی در ایران یکی از گزینه های جذاب برای گشت و گذار است.مقصد امروز ما روستای ابیانه اصفهان بود روستایی سرخ وپرآوازه دردامنه کوه کرکس. از سوغات ابیانه و صنایع دستی آن برایتان گفتیم حالا نوبت شماست که به این روستای زیباسفرکنیدوازجاذبه های دیدنی آن لذت ببرید.

برای بازدید از این مکان دیدنی کافی است در اولین فرصت به دست آمده بلیط هواپیما چارتر خود را از آس چارتر تهیه کنید وراهی سفرشوید.

ارسال نظر: