کدخبر: 5972

برخورداری از راهنمایی ها و خدمات وکلا در طلاق توافقی چه مزایایی دارد؟

 

با توجه به پیچیده شدن شرایط زندگی و گسترش روابط اجتماعی و افزایش مشکلات و ناسازگاری ها بین زوجین، نرخ طلاق در جامعه ایران افزایش پیدا کرده است. از آن جایی که انجام تشریفات قانونی طلاق با توجه به قانون مدنی ممکن است زمان بر باشد و مشکلات عدیده روحی و روانی را برای زوجین به خصوص فرزندان آنها فراهم آورد، بسیاری از زوجین، طلاق توافقی را به عنوان راهی آسان و کم هزینه برای انجام این جدایی انتخاب می‌کنند. طلاق توافقی راه کاری برای به حداقل رساندن مشکلات و آسیب های جدایی است. در این نوع طلاق که در مطلب طلاق توافقی به صورت مشروح در خصوص چرایی و نحوه انجام آن صحبت کردیم در ظاهر همه چیز با توافق و سازش انجام می‌شود در صورتی که اصل بر عدم سازش است. اگر شما نیز تصمیم بر جدایی گرفته اید و قصد دارید همه چیز با توافق و بدون دردسر خاتمه یابد پیشنهاد ما این است که حتما با یک وکیل طلاق توافقی که در زمینه دعاوی خانواده و طلاق فعالیت می‌کند، مشورت نمایید و یا وکالت این کار را به او بسپارید.

مزایای حضور وکیل در طلاق توافقی

  • انجام کلیه مراحل طلاق توافقی توسط وکیل طلاق توافقی که آشنا به تمام روند دادرسی است باعث می‌شود در کمترین مدت زمان ممکن کار انجام شود.
  • تنظیم دادخواست طلاق توافقی که در حکم پی و بنیان مراحل و روند دادگاه است و در صورتی که ناقص تنظیم شود زمان رسیدگی را طولانی می‌کند و درصورتی هم که اشتباه تنظیم شده باشد و در توافقات که بعدا آثار حقوقی مهمی را به دنبال خواهد داشت با توجه و اشراف به قانون و آثار آن نباشد قطعا مشکلات بعدی را ایجاد خواهد کرد و برای جلوگیری حضور وکیل لازم و ضروری است.
  • دیگر نیاز به حضور زوجین نیست و از تنش و اختلافاتی احتمالی  زوجین در ملاقاتی که با یک دیگر دارند جلوگیری می‌شود.
  • هر چند حضور وکیل مستلزم هزینه و حق الوکاله است اما از هزینه های بی جهت پرهیز می‌شود.

شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی

در دوران عقد ممکن است مسائل و مشکلاتی ایجاد شود که طرفین تصمیم به جدایی بگیرند. زمانی که هنوز هیچ نزدیکی بین زن و شوهر اتفاق نیفتاده و زوجه باکره است، شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی امکان پذیر است و شرایط طلاق و مهریه‌ا ی که به زن تعلق می‌گیرد کمی متفاوت است. طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین به دلیل غیر قابل تحمل شدن ادامه زندگی مشترک، خواهان جدایی هستند و قبل از طلاق بر سر مسائل مختلف پیرامون ازدواج مانند مهریه، نفقه و یا حضانت فرزندان به توافق می‌رسند. در طلاق توافقی در دوران نامزدی و عقد، طرفین هنوز زیر یک سقف زندگی نمی‌کنند و فرزندی هم ندارند که در مورد او تصمیم ‌گیری کنند. یکی از شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی این است که طرفین باید در مورد آن به توافق برسند مهریه است. اگر زوجه به هنگام طلاق باکره باشد تنها نیمی از مهریه به او تعلق می‌گیرد. در برخی موارد به موجب توافق طرفین برای طلاق، زن از بخشی از نصف مهریه یا از تمام آن می‌گذرد.

کدام یک از زوجین می‌تواند درخواست طلاق توافقی نماید؟

در مورد این که کدام یک از زوجین می‌تواند درخواست طلاق توافقی کند ممکن است برای زوجین متقاضی طلاق توافقی که خواهان این نوع از جدایی هستند سوال ایجاد شود. برای درخواست طلاق توافقی فرقی مابین این که زن و مرد با هم برای ثبت دادخواست به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند یا یکی از آن ها نیست، همین طور مرد می‌تواند وکالت بلاعزل به زن برای طلاق بدهد تا خودش دیگر لازم نباشد به دادگاه رفت و آمد کند و تمامی امور را زن به واگذار کند تا به تنهایی از ابتدای روند رسیدگی به ثبت دادخواست تا صدور حکم و اجرای آن را انجام دهد اما زن نمی‌تواند به مرد وکالت دهد برای طلاق چون درخواست طلاق برای مرد یک حق قانونی است همچنین هم مرد و هم زن می‌توانند برای این کار وکیل جداگانه برای خودشان بگیرند و نیازی نیست حتما خودشان برای این کار اقدام کنند.

7

چه مواردی باید در دادخواست طلاق توافقی مطرح شود؟ 

در برگه دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش مواردی که باید درج شود عبارتند از:

  • مشخصات طرفین: نام، نام‌ خانوادگی،‌ نام پدر، شغل، محل اقامت خواهان و خوانده
  • مشخصات وکیل یا نماینده قانونی
  • تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش 
  • ‌ دلایل دادخواست: فتوکپی مصدق عقدنامه ازدواج

ارسال نظر: