کدخبر: 6679

خدمات بیمه تامین اجتماعی و مزایای آن که منجر به محبوبیت این سازمان شده‌است

 

خدمات بیمه تامین اجتماعی

سازمان بیمه تامین اجتماعی یک سازمان دولتی است که برای ارائه خدمات بیمه تامین اجتماعی از آن استفاده می‌شود. این سازمان از سال ۱۳۲۹ تاسیس شده‌ و وظیفه آن تحت پوشش قراردادن کارگر‌ها و کارمند‌های حقوق بگیر و دستمزد است. در این مطلب درباره بیمه تامین اجتماعی و چگونگی خدمات این سازمان توضیحاتی خواهیم داد. با ما همراه باشید.

بیمه تامین اجتماعی

در حال حاضر حدود ۴۲ میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. با توجه به اینکه بیمه تامین اجتماعی دولتی است اما تامین بودجه آن از طریق حق بیمه‌های دریافتی است که از سازمان‌ها و شرکت‌های در حال فعالیت دریافت می‌کند.

در حقیقت روش کار بیمه تامین اجتماعی به این گونه است که از کارفرماها می‌خواهند که ۳۰ درصد از حقوق و مزایای مشمول کارگر را به عنوان حق بیمه ماهانه به این سازمان پرداخت کنند. این بیمه جزو بیمه‌های اجباری است که هر فردی با تشکیل کارگاه و دریافت کد کارگاهی مشمول آن می‌شود. بنابراین خدمات بیمه تامین اجتماعی برای کارمند‌ها و کارگر‌ها در این شرایط قابل استفاده است.

خدمات بیمه تامین اجتماعی در حالت کلی

خدمت‌های سازمان بیمه تامین اجتماعی به دو صورت است. خدمات درمانی و خدمات غیر درمانی موارد تحت پوشش این بیمه‌نامه است. بیمه تامین اجتماعی برای حمایت از کارگر‌ها و کارمند‌ها ایجاد شده‌است و همانطور که گفته شد با همکاری کارفرماها و دولت اداره می‌شود.

این سازمان برای ارائه خدمات بیمه تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه‌های بسیار اندک، آینده فرد بیمه‌شده را تضمین می‌کند

پرداخت مستمری یکی از مهمترین خدمات بیمه تامین اجتماعی است که هنگام حادثه و در صورت ازکارافتادگی و نقص عضو به بیمه‌شده پرداخت خواهد شد و نگرانی وی را برای تامین مخارج زندگی کاهش خواهد داد.

در ادامه به صورت جداگانه توضیحاتی درباره خدمات بیمه تامین اجتماعی خواهیم داد.

پرداخت مستمری در دوران بازنشستگی

به طور معمول افرادی که در سازمان‌ها مشغول به فعالیت هستند بعد از ۳۰ سال بازنشسته خواهند شد و می‌توانند از مزیت‌های مستمری در زمان بازنشستگی استفاده کنند. مستمری به صورت ماهانه و تا زمان حیات بیمه‌شده قابل پرداخت است. دقت کنید که نحوه محاسبه دریافت مستمری در خدمات بیمه تامین اجتماعی به این گونه است که میانگین دو سال آخر حق بیمه دریافتی قابل پرداخت است.

نکته: در زمان دریافت مستمری و بازنشستگی، دفترچه درمان همچنان قابل استفاده است و برای افراد تحت تکلف هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مستمری در صورت از کارافتادگی

اگر برای سازمان بیمه تامین اجتماعی مشخص شود که بیمه‌شده ازکارافتاده است، به صورت ماهانه مستمری ازکارافتادگی پرداخت خواهد شد. همچنین در این خدمات بیمه سازمان تامین اجتماعی می‌توان از خدمات درمانی استفاده کرد.

مستمری بازماندگان بیمه شده

اگر بیمه‌شده اصلی فوت کند، سازمان بیمه تامین اجتماعی با توجه به احراز شرایط، افرادی که تحت تکلف قرار دارند را شناسایی کرده و مستمری به آن‌ها پرداخت می‌کنند. دقت کنید که دریافت این مستمری با توجه به شرایط بیمه شده تفاوت‌هایی دارد.

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری یکی از خدمات بیمه تامین اجتماعی است که به منظور حمایت از کارگر و کارمند‌ها طراحی شده‌است. اگر کارگر و کارمندی از محیط کار خود اخراج شود یا کارفرما اعلام عدم نیاز نیرو داشته باشد، با توجه به شرایط خاص بیمه بیکاری، در یک بازه زمانی مشخص می‌تواند حقوق پایه دریافت کند تا یک شغل مناسب برای او پیدا شود.

2

بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی

به طور کلی بیمه‌شده از سازمان بیمه، مقرری بیمه بیکاری دریافت خواهد کرد. این مقرری برای افرادی که شغل خود را از دست می‌دهند، یک مزیت است تا با خیال راحت تر بتوانند، شغل مناسب پیدا کنند و بحران‌های مالی در زمان بیکاری را پشت سر بگذارند.

کمک هزینه برای ازدواج

سازمان بیمه تامین اجتماعی برای تشویق جوانان به امر مقدس ازدواج، کمک هزینه ازدواج در نظر گرفته است. شرایط لازم برای استفاده از هزینه کمک ازدواج، این است که بیمه‌شده باید ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل ۷۲۰ روز کار کرده و پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی برای او ثبت شده باشد. همچنین در زمان ثبت ازدواج، مشغول به کار باشد.

لازم به ذکر است که این کمک هزینه، فقط برای ازدواج و عقد دائمی ‌ثبت شده در دفترخانه‌ها قابل استفاده است. همچنین اگر زن و مرد هر دو به صورت جداگانه مشمول این شرایط باشند، می‌توانند به صورت جداگانه برای دریافت کمک هزینه ازدواج، اقدام کنند.

شما به راحتی می‌توانید با پرداخت بخشی از درآمد ماهانه خود سرمایه گذاری و مستمری اضافه بر دریافتی سازمان بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید..

خدمات بیمه تامین اجتماعی برای درمان

بیمه شده‌های تامین اجتماعی می‌توانند با دریافت دفترچه درمانی هزینه‌های پزشکی خود را پرداخت کنند. دفترچه بیمه تامین اجتماعی به بیمه‌شده کمک می‌کند تا خدمات پزشکی را با نرخ پایین‌تر و در برخی از موارد به صورت رایگان استفاده کند. خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی به دو صورت امکان پذیر است که شامل درمان مسقیم و درمان غیر مستقیم می‌باشد.

درمان مستقیم: بیمه شده‌هایی که مستقیم به مراکز درمانی و بیمارستان‌های طرف قرارداد تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند، خدمات درمانی برای این افراد رایگان خواهد بود.

درمان غیر مستقیم: فرد بیمه‌شده با مراجعه به مراکز درمانی تامین اجتماعی در بیشتر مواقع، بخش بیشتر هزینه‌ها از طرف سازمان، پرداخت می‌شود و بخش کمتری از هزینه‌های درمان بر عهده بیمه‌شده است. همچنین اگر بیمه‌‌شده به مراکزی مراجعه کرده‌باشد که طرف قرارداد تامین اجتماعی نباشند، باید تمام هزینه‌های درمانی را پرداخت کند.

در آخر هزینه‌های پرداخت‌ شده اعلام می‌شود و بیمه تأمین اجتماعی بررسی‌های لازم را انجام داده و مطابق قانون هیئت وزیرها مبالغ لازم به بیمه‌گزار پرداخت خواهد شد.

3

مزایای سازمان بیمه تامین اجتماعی

نکته مهم: اگر فرد بیمه‌شده با دستور سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد منتقل شوند، همه هزینه‌ها بر عهده این سازمان بوده و در صورت انتقال به سایر مراکز درمانی تا ۹۰ درصد هزینه‌های پزشکی پرداخت خواهد شد.

مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی به صورت مستقیم

با پرداخت حق بیمه می‌توان از خدمات بیمه تامین اجتماعی و مزیت‌های آن استفاده کرد. این مزیت‌ها عبارتند از:

  • خدمات درمانی
  • حوادث
  • بیماری‌ها
  • دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری
  • کمک هزینه بارداری
  • دریافت کمک هزینه ازدواج
  • هزینه‌های اروتز و پروتز
  • پرداخت هزینه سمعک، عینک طبی و ویلچر
  • دریافت مستمری ازکارافتادگی
  • بازنشستگی

مزیت‌های تامین اجتماعی به صورت غیر مستقیم

برای پرداخت مزیت‌های غیر مستمر روند مشخصی وجود ندارد و ممکن است که هر چند وقت یکبار واریزی برای کارگر‌ها وجود داشته باشد. این موارد شامل:

  • اضافه کار
  • پاداش انجام کار
  • پرداخت عیدی
  • هزینه تهیه لباس
  • پاداش انتهایی سال
  • بهره وری
  • خسارت اخراج
  • ماموریت
  • بازخرید خدمت

اهمیت بیمه تامین اجتماعی

هر فرد بیمه‌شده در ازای پرداخت حق بیمه، می‌تواند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کند. به طور کلی مهمترین مزیت‌های استفاده از بیمه تامین اجتماعی شامل: حمایت طبق قانون کار و پرداخت مستمری است. در ازای پرداخت به موقع حق بیمه، استفاده از دفترچه‌های درمانی نیز امکان پذیر است. همچنین افراد تحت تکلف بیمه‌شده هم شرایط استفاده از دفترچه درمانی را خواهند داشت.

در آخر سعی کرده‌ایم که در این مطلب توضیحات کاملی درباره خدمات بیمه تامین اجتماعی ارائه دهیم.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

ارسال نظر: