کدخبر: 6683

نقش استراتژیک دستگاه کنترل تردد در مدیریت منابع انسانی

مسئولیت مدیریت و نظارت بر کلیه فرآیندهای مربوط به پرسنل در هر سازمانی بر عهده واحد مدیریت منابع انسانی است. این فرآیند ها از مرحله جذب همکاران جدید تا آموزش همکاران، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن بوده که به طور کلی به منظورایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان است.

از مهمترین مسائل در هر سازمان بکارگیری استراتژی های صحیح جذب، توسعه، مدیریت، ایجاد انگیزش و دستیابی به تعهد منابع کلیدی سازمان(افرادی که در سازمان یا برای آن کار می‌کنند) است. هر یک از اهداف فوق در این حوزه با بهره گیری از مدیریت برنامه ریزی استراتژیک به سادگی قابل دستیابی و مدیریت است.

 

منظور از مدیریت استراتژیک منابع انسانی چیست؟

از مهمترین عوامل موفقیت شرکت‌ها در به دست آوردن رضایت پرسنل و مشتری‌ها بهرمندی از برنامه‌ریزی استراتژیک مناسب است و مدیریت استراتژیک منابع انسانی برای بنیان نهادن آن امری اجتناب ناپذیر است. واحد منابع انسانی به کمک نظرسنجی از کارکنان با استعداد می‌تواند برنامه‌هایی را برای حفظ آنان اتخاذ کند. مدیران نقش اساسی در تعیین استراتژی های سازمان و به کارگیری منابع موجود برای  تحقق این امر دارند. بکارگیری ابزارهای مناسب برای مدیرت منابع انسانی امری ضروری بوده و با پیشرفت تکنولوژی شاهد تنوع بالای این ابزارها هستیم. از جمله استفاده از دستگاه کنترل تردد به منظور مدیریت و ثبت تردد پرسنل و افزایش رضایتمندی پرسنل در حین محاسبه حقوق و دستمزد است. در واقع  مهمترین هدف از مدیریت منابع انسانی، ارزیابی عملکرد پرسنل است که از مهمترین فرآیند های مربوط به حوزه می توان به محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل اشاره کرد. در ادامه قصد داریم به تشریح برخی از این استراتژی‌های مورد استفاده در منابع انسانی بپردازیم.

استراتژی‌ پیشرفت استعدادها

مهمترین سرمایه در هر سازمان  جذب و پرورش نیروهای با استعداد است. مهمترین وظیفه واحد منابع انسانی ارزیابی نیازهای نیروی انسانی سازمان(حال و آینده) و برنامه‌ریزی برای نگه داشتن و جذب بهترین استعدادهاست. توجه به پیشرفت مداوم و آموزش کارکنان و تعیین صلاحیت کارکنان بر عهده کارشناسان مدیریت منابع انسانی است.

استراتژی‌ ترفیع دادن به پرسنل با عملکرد خوب

به کمک استراتژی‌های مدیریتی امکان بررسی عملکرد خوب پرسنل در هر سازمانی میسر می‌شود. رفتارهای کاری افراد نقش چشمگیری در موفقیت یا شکست شرکت‌ها دارد و مدیران ارشد نقش مهمی در فهماندن این موضوع به کارکنان دارند. به عنوان مثال نحوه تردد پرسنل، حضور بموقع در محل کار یا انجام اضافه کاری به منظور پیشرفت سریعتر کارها می‌تواند معیاری برای سنجش عملکرد پرسنل باشد. کلیه این موارد براحتی توسط واحد منابع انسانی در پایان ماه و از طریق خروجی گرفتن از نرم افزار حضورغیاب مورد استفاده در آن سازمان قابل دسترسی است.
خو2

 

زمان تردد و حضور به موقع پرسنل در محیط کار از مهمترین سنجه‌های اجرای طرح‌های انگیزشی و تشویقی در سازمان مطابق با استراتژی  ترفیع جهت معرفی کارمند برتر است.  همین امر علاوه بر اینکه منجر به کاهش کسورات از حقوق شده نشان از انضباط شخصی کارمندان و درنتیجه بهره وری بیشتر در سازمان ها می‌گردد.

چالش های مدیریت منابع انسانی

  بسیاری بر این گمان هستند که بحث منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی مربوط به سازمان‌های بزرگ بوده و چنین وظایفی را در مجموعه‌های کوچک‌تر چندان جدی نمی‌گیرند  در بسیاری از سازمان‌ها نقش واحد مدیریت منابع انسانی، کوچک انگاشته می‌شود.  در حدی که گاه صرفاً وظیفه‌‌هایی مانند حضورغیاب کارکنان و تنظیم جدول‌های اضافه کاری و حقوق و دستمزد به آنها واگذار می‌شود.

  برخی مدیران، وظیفه‌ی واحد مدیریت منابع انسانی را بیشتر از جنس هنرِ کار کشیدن بیشتر از نیروی کار می‌بینند.  به همین علت حاضر نیستند نقش مدیر منابع انسانی و واحد منابع انسانی را به عنوان نماینده‌ی اعضای سازمان به رسمیت بشناسند. در مواردی واحد مدیریت منابع انسانی را در حد واحد تدارکات منابع انسانی می‌بینند  و تمایلی به درگیر کردن این واحد در تصمیم های استراتژیک سازمان ندارند.

چالش محاسبه دقیق حقوق و دستمزد توسط واحد منابع انسانی

حقوق از مهمترین انگیزه‌های هر فرد برای استخدام و استمرار همکاری محسوب شده و به همین جهت محاسبه دقیق و پرداخت به موقع آن تاثیر زیادی در افزایش اعتماد و بهره‌وری کارکنان در راستای اهداف سازمان است. براساس قوانین اداره کار محاسبه حقوق و دستمزد براساس ساعات کاری بوده و بهترین راهکار برای ثبت و مدیریت تردد استفاده از دستگاه های ساعت زنی است. در سال‌های اخیر دستگاه های حضور و غیاب به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای کمکی در حوزه منابع انسانی شناخته شده اند.  بنابراین استفاده از دستگاه‌های کنترل تردد در مهمترین فرآیند مربوط به مدیریت منابع انسانی یعنی محاسبه حقوق و دستمزد حائز نقش بسزایی دارد.

ضرورت خرید دستگاه حضور و غیاب چیست؟

این روزها استفاده از دستگاه کنترل تردد یا همان ساعت زنی در سازمان ها و مجموعه های کاری، به عنوان یکی از ابزار های مدیرتی در بهبود و ارزیابی عملکرد نیروی انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. بدیهی است که خرید دستگاه حضور غیاب و استفاده از آن می تواند کمک بسزایی در جهت مدیریت عملکرد پرسنل و بهینه سازی هزینه های سازمانی داشته باشد. شاید در نگاه اول قیمت دستگاه حضور غیاب ارزان و مقرون به صرفه نباشد اما به تدریج و در طول زمان کلیه هزینه های انجام شده، جبران می شود و شاهد بهبود کیفیت کارایی نیز خواهیم بود.
خو3

 

میزان ساعت موظفی روزانه قوانین اداره کار نزدیک به 8 ساعت میباشد و مطابق با بخشنامه هایی که از سوی قوانین کار ارائه میشود حداقل میزان حقوق و به همراه مزایا د رسال 1400 قابل محاسبه است و شاید این سوال برای شما پیش بیاید که علت استفاده از دستگاه های ساعت زنی برای چیست و قتی مسزان ساعت موظفی و میزان پرداختی در این تایم مشخص است.

مهمترین مزایای استفاده از دستگاه حضور و غیاب در سازمان‌ها

  • سازمان ها از پرداخت حقوق اضافی و کمبود بودجه در امان خواهند بود
  • عملیات محاسبه به طور خودکار انجام میشود در نتیجه سرعت و دقت بالا میرود
  • کاهش خطا محاسبه ساعات تردد
  • امکان استفاده از افزونه بیمه و مالیات کارفرمایان در نرم افزار کنترل تردد

 

ارسال نظر: