کدخبر: 7875

گشتاور موتور چیست و چه تفاوتی با نیرو و اسب بخار دارد

 

گشتاور موتور

اگر قصد خرید موتورسیکلت دارید احتمالا در بخش مشخصات فنی آن به اصطلاحات تخصصی برخورد کرده‌اید. آیا با مفاهیمی چون قدرت بر حسب اسب بخار، گشتاور بر حسب نیوتن بر متر آشنایی دارید؟ شاید هم برایتان این پرسش پیش بیاید که گشتاور موتور چیست؟ اگر دقت کرده باشید، روی این اصطلاحات در تبلیغات اتومبیل و موتورسیکلت زیاد تاکید می‌شود. معمولا از این مفاهیم برای نشان دادن قدرت موتور وسایل نقلیه استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم درباره این موضوعات صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

گشتاور موتور چیست؟

گشتاور موتور چیست؟ یکی از کاربردی‌ترین مفاهیم مهندسی مکانیک است که پشت فرمول ساده آن مفهومی عمیق وجود دارد. اگرچه گشتاور بیشتر در صنعت خودرو استفاده می‌شود، اما هر وسیله نقلیه‌ای که موتور دارد از نتیجه آن بهره‌مند می‌گردد. می‌توان ادعا کرد که اصولا موتورها برای ایجاد گشتاور ساخته شده‌اند. این اصل برای موتورهای احتراقی و الکتریکی ثابت است. معمولا مفاهیمی چون توان، انرژی و گشتاور را یکی می‌گیرند در حالیکه باید بین آنها تمایز قائل شد.

مفهوم گشتاور نیرو

عاملی که در اجسام حرکات دورانی یا چرخشی ایجاد می‌کند را گشتاور نیرو (Torque) می‌گویند.

فرق گشتاور با نیرو

همان‌طور که در بخش گشتاور موتور چیست اشاره کردیم؛ گشتاور با توان و نیرو تمایز دارد. نیرو باعث حرکت انتقالی در جسم می‌شود؛ در حالی‌که گشتاور عامل ایجاد حرکت چرخشی در جسم است.

مثالی برای درک گشتاور: ساده‌ترین مثال برای درک گشتاور، باز کردن پیچ بوسیله پیچ‌گوشتی است. وقتی به‌وسیله پیچ‌گوشتی به پیچ نیرو وارد می‌کنید؛ نیروی دست شما به نیروی چرخشی در پیچ تبدیل می‌گردد. در اصل گشتاور نیرو، پیچ را باز می‌کند. فرمول گشتاور نیرو بسیار ساده است:

5

مثالی برای گشتاور

در این فرمول، r فاصله نقطه‌ی وارد شدن نیرو تا تکیه‌گاه وF میزان نیرویی است که به تکیه‌گاه وارد می‌شود. گشتاور یک کمیت برداری است که واحد آن نیوتن بر متر است.

ایجاد گشتاور در موتور

با مقدمات گفته شده حال بهتر است پرسش گشتاور موتور چیست؟ را پاسخ دهیم. وقتی در موتور خودرو یا موتورسیکلت به وسیله احتراق یا جریان برق نیرویی تولید می‌شود؛ این نیرو به سطح پیستون وارد می‌گردد که مرکز میل‌لنگ را متاثر می‌کند. نیروی وارد شده بر میل‌لنگ گشتاور ایجاد می‌کند که در آن دوران به وجود می‌آورد. وقتی شما روی پدال گاز فشار می‌دهید در کسری از زمان خودرو یا موتورسیکلت شتاب می‌گیرد.

 تفاوت اسب بخار با گشتاور در چیست؟

مفهوم گشتاور را در بخش‌های قبل توضیح دادیم. وقتی از اسب بخار صحبت می‌کنند، منظور قدرت یا توانی است که توسط موتور تولید می‌شود.

6

مثالی برای درک بهتر گشتاور

محاسبه قدرت موتور با گشتاور

دو روش استاندارد برای محاسبه قدرت موتور داریم: قدرت موتور خالص و ناخالص. در محاسبه قدرت موتور ناخالص باید تمام وزن اضافی بر موتور – حتی دستگاه‌های کنترل آلایندگی- را بردارند. اما در محاسبه قدرت موتور خالص نیازی به این کار نیست. معمولا در تبلیغات تلویزیونی وقتی از قدرت موتور صحبت می‌شود، محاسبه استاندارد خالص آن مدنظر است. معمولا محاسبه قدرت موتور از طریق بدست آوردن گشتاور راحت‌تر است؛ به همین دلیل در محاسبات از آن بیشتر استفاده می‌کنند. دینامومتر دستگاهی است که به وسیله آن قدرت موتور را می‌سنجند. این دستگاه در واقع گشتاور تولیدی موتور را بدست می‌آورد.

در هنگام مطالعه مشخصات فنی موتورسیکلت یا خودرو با اصطلاحاتی چون گشتاور و اسب بخار مواجه می‌شویم. در این مقاله تلاش کردیم تا به پرسش گشتاور موتور چیست؟ پاسخ دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گشتاور موتور به وب سایت بیمه دات کام در اینجا مراجعه نمایید.

ارسال نظر: