کدخبر: 8781

هر آنچه که باید در مورد درمان زردی نوزاد بدانید! (قطره نئوناستر، فوتوتراپی و ...)

 

از جمله بیماری­ های شایعی که ممکن است در زمان تولد نوزاد ظاهر شود و نگرانی والدین را در پی داشته باشد، زردی نوزاد است. زرد شدن بدن، سفیدی چشم و همچنین سطوح مخاطی از نشانه های رایج این بیماری بوده که بیانگر بالا رفتن میزان بیلی روبین خون است. البته لازم به ذکر است که زردی همیشه هم، تنها نشانه این بیماری محسوب نمی شود و امکان بروز علائمی از قبیل کم و زیاد شدن دمای بدن، بی حالی، مدفوع بی رنگ، تغذیه نامناسب با شیر مادر، ادرار تیره یا زرد رنگ نیز وجود دارد.

هر آنچه که باید در مورد زردی نوزاد بدانید!

شروع زردی در نوزادان به طور معمول از روز دوم تولد و در هنگام ترخیص از بیمارستان صورت می گیرد. می توانیم بگوییم که در نوزادان رسیده میزان شیوع این بیماری، تقریباً 60% و در نوزادان نارس نیز این میزان 80% می باشد. بهبودی بیشتر نوزادان طی 1 یا 2 هفته پس از تولد صورت می گیرد، اما توجه نکردن به این بیماری امری خطرناک بوده، چرا که امکان بروز صدمه مغزی به اسم "کرن ایکتروس" به دلیل عدم کاهش سطح بیلی روبین خون نوزاد، وجود دارد و می تواند سبب عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی و فلج مغزی وی گردد.

دلایل ایجاد زردی نوزاد

هنگام دفع گلبول های قرمز فرسوده، ترشح ماده ای زرد رنگ به نام بیلی روبین در بدن صورت می گیرد، که به وسیله خون به کبد منتقل می شود. در صورت افزایش غیر عادی سطح بیلی روبین خون، بیماری زردی نمایان خواهد شد. دفع بیلی روبین به وسیله روده و کبد انجام می شود. بیلی روبین اضافی جنین قبل از تولد، توسط جفت از بدن خارج شده ولی با تولد نوزاد، بایستی دفع این ماده به کمک بدن نوزاد انجام شود. بنابراین بیماری زردی، به علت وجود بیلی روبین بیشتر از آنچه که بدن نوزاد قادر به تصفیه آن است، ظاهر می گردد. غالباً نوع زردی نوزادان را می توان فیزیولوژیک دانست چرا که ناتوانی کبد نوزاد در از بین بردن بیلی روبین اضافی بدن، دلیل ایجاد زردی خواهد بود. 

معرفی بهترین راهکارها جهت درمان زردی نوزاد

  • تغذیه منظم نوزاد: تغذیه نوزاد باید به شکل مرتب انجام شود. در صورتی که امکان استفاده از شیر مادر به هر علتی نباشد، باید به کمک شیر خشک این نیاز وی برطرف شود. همچنین بایستی برای کودک در طول روز 12 وعده غذایی در نظر گرفت. چرا که دفع بیلی روبین اضافه بدن با تغذیه منظم کودک امکان پذیر است. احتمال پیشروی زردی با شیر مادر در برخی نوزادان وجود دارد، اما اقدام به توقف شیردهی مادر تحت نظر پزشک می بایست صورت بگیرد. در این شرایط، شیر خشک جایگزین شیر مادر شده و در زمان مناسب، مجدداً شیر مادر به نوزاد داده می شود.

2

معرفی بهترین راهکارها جهت درمان زردی نوزاد

  • مصرف قطره نئوناستر (NEONEASTER) بر پایه گیاه شیرخشت: یرقان نوزادان از قدیم تا به حال به کمک شیر خشت قابل کنترل بود. تهیه قطره نئوناستر به همت شرکت داروسازی ارس (www.araspharmaceutical.com)، بر پایه گیاه شیر خشت صورت می گیرد و امکان دسترسی به این دارو در داروخانه ها با فرمولاسیونی جدید برای درمان زردی نوزادان وجود دارد (خرید نئوناستر از داروخانه­های آنلاین).  میزان تأثیر، ایمنی و پایداری محصول نئوناستر تولید شده با فرمولاسیون جدید، در مقایسه با محصولات مشابه بیشتر خواهد بود. برای هر کیلوگرم از وزن نوزاد، روزانه سه مرتبه از این دارو، آن هم به میزان 5-3 قطره با قطره چکان استفاده می شود. از عوارض ناشی از مصرف نئوناستر می توان به نفخ، دهیدراته شدن یا کم آبی بدن و یا افزایش صدای شکم اشاره نمود.

3

  • فوتوتراپی راهکاری دیگر جهت درمان زردی نوزاد: در روش فوتوتراپی جهت درمان بیماری های خاص، اقدام به قرار دادن بیمار در مقابل نور فلورسنت و یا سایر منابع نور همچون نور ال ای دی و هالوژن می شود. تا زمان بهبود زردی بچه این روش درمان ادامه می یابد. با این حال صدمه دیدن دستگاه تناسلی و چشمان، بثورات روی سطح پوست شکم و شل شدن مدفوع را می توان از عوارض فوتوتراپی دانست. به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی شبکیه و پرده قرنیه چشم نوزاد، بایستی اقدام به پوشاندن کامل چشمان وی هنگام فوتوتراپی نمود. علاوه بر آن، در این روش درمان، دمای بدن نوزاد باید به شکل دائم مورد اندازه گیری قرار گیرد و در حد طبیعی باقی بماند.

ارسال نظر: