کدخبر: 15212

سیم بکسل آسانسور چیست؟

سیم بکسل به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، سال‌هاست که در صنایع مختلف به کار می‌رود. یکی از انواع آن سیم بکسل آسانسور است که از نام آن مشخص است چه کاربردی دارد. آسانسور وسیله دقیق و حساسی است که همه قطعات آن باید به‌خوبی کار کنند تا سلامت جانی افرادی که سوار بر آن هستند، حفظ شود. به همین منظور سیم بکسل آسانسور اهمیت بسیار بالایی دارد و برای خرید آن باید اطلاعات کاملی داشته باشید.

شاید ساختار این طناب‌های فولادی بسیار ساده باشد، اما به جهت اهمیت بالایی که دارند، باید طبق اصول و استانداردهای خاصی ساخته شوند تا برای استفاده در آسانسورها مناسب باشند.

استاندارد سیم بکسل آسانسور

نسبت به دیگر انواع سیم بکسل، این محصول، مهندسی بسیار دقیق‌تری دارد و باید برای تولید آن از فولاد یا کامپوزیت‌های دیگر استفاده شود. عموماً در ساختمان‌هایی که تعداد طبقات آن‌ها 5 یا بیشتر باشد از سیم بکسل برای بالا و پایین بردن آسانسور استفاده می‌شود.

در مرکز این سیم، مغذی وجود دارد که از جنس فولاد، کنف یا الیاف طبیعی دیگر است. به ‌دور این مغزی دسته سیم‌هایی پیچیده شده‌اند که حالت مارپیچی دارند. این حالت به دلیل ساختار دسته سیم‌ها ایجاد می‌شود که از پیچیدن چندین رشته سیم نازک ایجاد می‌شوند. یک سیم بکسل معمولی می‌تواند چیزی حدود 150 رشته سیم را شامل شود.

وقتی صحبت از مهندسی در طراحی سیم بکسل می‌شود درواقع به موضوع استحکام و البته انعطاف‌پذیری این سیم‌ها اشاره می‌کنیم. به کمک مواد اولیه مرغوب و البته دانشی که در فرایند تولید این محصول وجود دارد، می‌توانیم با اطمینان کامل از سلامت جان خود سوار بر آسانسورهایی شویم که با استفاده سیم بکسل بالا و پایین می‌روند.

انواع سیم بکسل آسانسور

هنگام خرید سیم بکسل آسانسور با تنوع زیادی مواجه خواهید بود. این محصول را می‌توان بر اساس نوع استفاده، نوع مواد اولیه، نوع پیچ و بافت آن و حتی بر اساس شکل ظاهرشان به دسته‌های مختلف تقسیم کرد. هرکدام از انواع این سیم با توجه ‌به ویژگی‌هایی که دارند در شرایط متفاوتی قابل‌ استفاده خواهند بود و بدون اطلاع از آن‌ها نمی‌توانید سیم بکسل مناسب برای آسانسور را انتخاب کنید.

انواع سیم‌بکسل آسانسور از لحاظ ضخامت

اولین مورد تقسیم‌بندی سیم بکسل با توجه‌ به ابعاد آن خواهد بود. بی‌شک ابعاد متفاوت می‌تواند روی کارایی این سیم تأثیرگذار باشد. در حالت کلی هرچه تعداد طبقات بیشتر باشد، باید از سیم ضخیم‌تری استفاده کنید تا آستانه تحمل بالاتری داشته باشند. برای ساختمان‌های مختلف با تعداد طبقات متفاوت می‌توانید از سایزهای 5، 6، 8، 10 و 11 سیم بکسل استفاده کنید.

دقت کنید که برای نصب آسانسور و خرید سیم بکسل آسانسور باید از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرد. محاسبه ابعاد و ضخامت این سیم روش‌های خاصی دارند که با توجه‌ به شرایط محیط و میزان فشاری که باید سیم متحمل شود، مشخص می‌شوند.

انواع سیم‌بکسل آسانسور از لحاظ جنس رشته‌ها

جنس مفتول‌هایی که برای تولید سیم بکسل استفاده می‌شوند به خوبی می‌تواند بیانگر کارایی آن‌ها باشد. از این نظر می‌توان همه سیم‌بکسل‌های موجود را به 3 دسته متفاوت تقسیم‌بندی کرد:

  1. مفتول فولادی استیل: برای محیط‌های که قرار است سیم بکسل در معرض گرما و رطوبت شدید باشد، این جنس مفتول توصیه می‌شود.
  2. مفتول فولادی بدون روکش: این نوع مستعد زنگ‌زدگی است و باید در محیط‌های که درصد رطوبت پایینی دارند، به کار رود. مفتول فولادی بدون روکش از نظر کارایی با انواع دیر یکسان است، اما دوام کم‌تری نسبت به آن‌ها خواهد داشت.
  3. مفتول فولادی گالوانیزه: روکش گالوانیزه این مفتول باعث می‌شود در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی داشته باشد. به همین منظور می‌توانید از آن در محیط‌هایی با رطوبت بالا استفاده کنید.

انواع سیم‌بکسل آسانسور از لحاظ نوع بافت آن‌ها

سیم بکسل آسانسور چیست؟

بافت این سیم هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که سیم بکسل در شرف باز شدن خواهد بود. به بیانی دیگر بافت سیم بکسل در نحوه و مقاومت باز شدن آن بسیار مؤثر است. انواع متنوعی از بافت سیم بکسل عرضه می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به استاندارد، سیل، وارینگتون، لنگ و معمولی اشاره کرد.

از میان همه انواع این سیم، عموماً بافت معمولی یا لنگ برای تولید سیم بکسل آسانسور به کار می‌روند. هر دو این بافت‌ها می‌توانند راست پیچ یا چپ پیچ باشند. در هر دو حالت، میزان کشش، انعطاف و دوام سیم بسیار بهتر از دیگر انواع خواهد بود و همین دلیل برای استفاده از آن‌ها در آسانسور کافی است.

نحوه نصب سیم بکسل آسانسور

نحوه نصب سیم بکسل آسانسور

پیش از شروع به نصب سیم بکسل آسانسور باید از مناسب بودن قطرشان اطمینان حاصل کنید. اگر به‌طور دقیق از قطر سیم اطلاع ندارد، بهتر است از ابزار کولیس برای اندازه‌گیری آن استفاده کنید. پروسه نصب سیم بکسل نیز آن‌چنان دشوار و پیچیده نیست. باتوجه‌به ابعاد آسانسور هر یک از سیم‌ بکسل‌ها با کمک سر بکس‌ به یوک متصل می‌شوند.

شاید تا اینجا کار بسیار آسان و ساده به نظر برسد، اما در این بخش نیاز است که افراد حرفه‌ای و متخصص حضور داشته باشند. متعادل‌سازی سیم‌ها مهم‌ترین نکته پس از خرید سیم بکسل آسانسور خواهد بود. چراکه سلامت و جان سرنشینان آسانسور به همین موضوع بستگی دارد. البته این کار با کمک سر بکسل‌ها قابل انجام خواهد بود و نیاز به تنظیم دستی دارد. با کمک این قطعه می‌توانید میزان کشش و توزیع نیرو روی هر سیم را تنظیم نمایید.

روغن ‌کاری سیم بکسل آسانسور چگونه انجام می‌شود؟

سیم بکسل دوام و استقامت بسیار زیادی دارد، اما باز هم ممکن است به ‌مرور زمان فرسوده شود. ازآنجایی‌که این سیم در معرض فشار بسیار زیادی است، پروسه فرسودگی سرعت بسیار بیشتری می‌گیرد. به همین دلیل از شما به‌عنوان کسی که از آسانسور استفاده می‌کنید انتظار می‌رود به‌خوبی توان نگهداری از قطعات آن را داشته باشید.

روش بسیار ساده‌ای برای این کار وجود دارد که استفاده از روغن سیم بکسل آسانسور خواهد بود. دقت کنید که هر روغنی نمی‌تواند برای این منظور به کار برود و باید حتماً از روغن مناسب استفاده شود. درواقع دلیل استفاده از روغن برای نگهداری این سیم‌ها، پایین آوردن اصطکاک و ساییدگی در آن‌ها است. روغن‌های مخصوص می‌توانند به درون بافت سیم بکسل نفوذ کنند و انعطاف آن را بهبود ببخشند.

روغن‌ کاری سیم بکسل آسانسور کاری نیست که هرکسی بتواند آن را انجام دهد و لازم است از سرویس‌کار کمک بگیرید. این افراد عمدتاً روغن را روی بخش‌هایی  که کمی از هم باز شده باشند می‌ریزند؛ این کار کمک می‌کند جذب روغن بالاتر برود.

در مورد بازه‌ای که باید روغن‌ریزی انجام شود و البته میزان آن لازم است به نوع روغن، میزان خوردگی و آسیب سیم بکسل و میزان آلودگی محیط توجه داشته باشید. سعی کنید بدون کسب اطلاعات در این زمینه یا کمک افراد باتجربه، روغن‌کاری را انجام ندهید؛ چراکه اگر دفعات انجام این کار زیادتر از حد معمول باشد هم دردسرهایی برای شما ایجاد می‌کند.

سیم بکسل آسانسور

فروش اینترنتی سیم بکسل آسانسور

قیمت سیم بکسل آسانسور شاید اولین موضوع مهم برای شما باشد، اما دقت کنید که موضوع اصلی کیفیت و عملکرد آن خواهد بود. از طرفی پس از نصب این سیم‌ها هم باید به‌صورت دوره‌ای آن را بررسی و روغن‌کاری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. به کسانی که به دنبال مناسب‌ترین قیمت سیم بکسل آسانسور هستند، توصیه می‌کنیم این محصول را از بزرگترین فروشگاه و مرکز سیم بکسل آسانسور تهران بلک ابزار تهیه کنند که کیفیت، قیمت و دوام بسیار بالایی خواهد داشت.

ارسال نظر: