کدخبر: 1414

برنامه جدید توزیع واکسن کرونا برای عموم اعلام شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، به تشریح تازه‌ترین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور پرداخت و در ارتباط با برنامه واکسیناسیون گروه های هدف، توضیحاتی ارائه داد.​

علیرضا رئیسی، روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، به ارائه گزارشی از تصمیمات ستاد پرداخت و در مورد تعطیلی‌های نیمه خرداد و محدودیت‌های کرونایی، توضیحاتی ارائه داد.

وی با اشاره به نگرانی از جایگزینی ویروس هندی، گفت: در ایران همچنان روند نزولی بیماری را شاهد هستیم، اما در بعضی از شهرهای جنوبی کشور شاهد افزایش موارد سوش جهش یافته هندی هستیم.

رئیسی تأکید کرد: در حال حاضر روند کرونا در اکثر استان‌ها روند نزولی است و میزان مرگ و میر کاهش پیدا کرده اما در برخی استان‌ها به ویژه جنوب و شرق کشور مواردی از افزایش بیماری مشاهده می‌شود که باید در این مناطق قوی‌تر عمل کرد و اگر غفلت کنیم، درگیری بیشتری ایجاد خواهد شد. در حال حاضر در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه و هرمزگان موارد ابتلاء افزایش پیدا کرده و زنگ خطر و هشدار محسوب می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ۱۳ شهر در این استان‌ها از وضعیت نارنجی به قرمز تبدیل شده‌اند، اظهار داشت: باید مراقبت و مواظبت بیشتری انجام شود اما در مجموع روند کلی کشور نزولی است و باید بسیار دقت کرد.

به گفته وی، باید از تجمعات پرهیز شود و همچنین به ویژه در فصل گرما که پنجره‌ها بسته است، نباید با حضور در فضای بسته باعث شیوع بیماری کرونا شویم.

رئیسی در خصوص سفر در ایام تعطیلات پیش رو و مصوبه ستاد ملی کرونا گفت: از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد تردد به این استان‌ها ممنوع است و جریمه یک میلیون تومانی برای شهرهای قرمز و ۵۰۰ هزا تومانی برای شهرهای نارنجی و زرد برقرار است و در مجموع ممنوعیت تردد در همه استان‌های زرد، نارنجی و قرمز وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به مردم توصیه کرد: سفر کمتر، تردد کمتر و تجمع کمتر در کنترل بیماری بسیار مؤثر است.

وی در خصوص واکسیناسیون نیز اظهار داشت: تا امروز بیش از سه میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن تزریق شده و کادر بهداشت و درمان سالمندان بالای ۸۰- ۷۵ و ۷۰ سال واکسیناسیون آنها تمام و یا در حال انجام است و در این هفته نیز برنامه ما این است که افرادی که نوبت دهی شده‌اند و هنوز تزریق آنها انجام نشده، واکسیناسیون آنها انجام شود و در هفته بعد با تأمین واکسن، واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال انجام شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از راه اندازی ۸۷۸ مرکز تجمیعی واکسن و ۱۹ پایگاه خودرویی خبر داد و اظهار داشت: به زودی تمام مراکز استان‌ها، پایگاه‌های خودرویی برای تزریق واکسن را راه اندازی می‌کنند. دو هزار و ۹۰۰ تیم واکسیناسیون مجهز شده‌اند و ظرفیت تزریق روزانه ۳۰۰ هزار واکسن را داریم گرچه هنوز پر نشده و روزانه ۲۰۰ هزار تزریق رکورد بوده، اما به صرف تأمین واکسن این عدد افزایش پیدا می‌کند.

رئیسی گفت: تا پایان خرداد واکسیناسیون افراد سالمند به پایان می‌رسد و از تیرماه واکسیناسیون بیماران خاص انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به بحث آموزش اشاره و تصریح کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا، بحث مهمی که امروز انجام شد، آموزش شد چرا که طی این مدت آموزش کشور دچار صدماتی و منجر به تعطیلی مراکز آموزشی مدرسه و دانشگاه‌ها شد. در عمل در بحث مجازی مشکلاتی داشتیم و در سه پایه اول دبستان، آموزش حضوری مؤثر است و امیدواریم در مردادماه بتوانیم واکسیناسیون معلمان، اساتید دانشگاه، دانشجویان را در اولویت قرار دهیم و با همکاری دولت، مردم و خانواده‌ها به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها پیش برویم که البته با رعایت پروتکل‌ها این اتفاق خواهد افتاد.

وی تأکید کرد: افراد ۷۰ سال به بالا که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند در سایت Salamat.gov.ir ثبت نام کنند و منتظر پیامک باشند و به آنها نوبت دهی می‌شود. بدون دریافت پیامک و نوبت دهی به مراکز تزریق واکسن مراجعه نکنند چرا که باعث تجمع و شیوع بیماری خواهد شد.

ارسال نظر: