کدخبر: 1557

مشکل اساسی کشور از نظر رئیسی

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تعارض منافع از موانع جدی در حل معضلات کشور است، گفت: کسی که منافع شخصی دارد نباید در نظام تصمیم‌گیری باشد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امروز(یکشنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بیان دیدگاه ها و برنامه‌های خود در حوزه اقتصادی پرداخت. محورهای این برنامه به شرح ذیل است:

- محور تحولی که باید در کشور ایجاد شود مبارزه با فساد و اجرای عدالت است. هم اجرای عدالت مهم است و هم حس عدالت در بین مردم. ما به دنبال حس عدالت در میان مردم هستیم.

- هر جا قرار است امتیاز و مجوزی از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود محلی است که باید به شدت مراقبت کرد. مثلا در پرداخت تسهیلات و امور بانکی.

- یکی از مشکلات کشور فقدان شفافیت است. آیا آقایان تاکنون به اهمیت این موضوع پی نبرده‌اند؟ پس چرا نشده است؟ علت آن رانت است و به همان نسبت مقاومت است. آنچه که ما در قوه قضائیه می‌بینیم، ده برابر آن در دولت مقاومت وجود خواهد داشت.

- مساله بعد تعارض منافع است. کسی که خودش منفعت دارد چرا باید متولی یک بخش باشد؟ تعارض منافع از موانع جدی در حل معضلات کشور است. کسی که منافع شخصی دارد نباید در نظام تصمیم‌گیری باشد.

- بانک‌ها باید درست عمل کنند. بانک مرکزی جایگاه نظارتی دارد و باید درست عمل کند. ما پیگیری کردیم و از مجموعه بانک مرکزی 25 نفر دستگیر کردیم. یعنی جایی که باید نظارت کند خودش فاسد است.

- منبع قاچاق کجاست؟ از چه مسیری انجام می‌شود؟ یک راه برخورد در میدان است مثل کاری که قوه قضائیه انجام می‌دهد اما این مشکل را حل نمی‌کند چون منشاء قاچاق را حل نمی‌کند.

- ما با فعال کردن سامانه‌های شفافیت و جلوگیری از تعارض منافع بسیاری از این موارد را حل خواهیم کرد.

- پرونده‌های متعددی در کشور محصول ارز 4200 تومانی است. ما باید برای هر تصیمی سامانه نظارتی تعریف کنیم. باید رصد کنیم که کجا هزینه می‌شود و چگونه هزینه می‌کند؟

- شان نظارتی دولت می‌تواند از وقوع فساد جلوگیری کند اما این اتفاق نمی‌افتد و صدای کشاورز و تولیدکننده و مصرف کننده در می‌آید.

- ما چند بار تاکنون جشن استقلال تولید گندم گرفتیم؟ چرا ما امسال باید گندم وارد کنیم؟ چون نگاه سیاستگذاری وجود ندارد و دولت شان نظارتی خود در بخش کشاورزی را دقیق اجرا نمی‌کند.

- دستگاه‌های نظارتی غالبا پسینی هستند نه پیشینی. ما باید سازوکار نظارتی درون هر تصمیم طراحی کنیم که بعدا نگوییم فکر نمی‌کردیم اینطور شود. نمی‌توان گفت تصمیم یک جا گرفته شود و نظارت جای دیگر باشد.

- برخی مجوزها حرکت تولید را در کشور تند می‌کند. اصل اعطای مجوزها در برخی جاها باعث شکل‌گیری امضاهای طلایی شده است.

ارسال نظر: